וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: למרות ההסכם עם סבא"א, נמשיך ללחוץ על אירן

22.5.2012 / 22:58

הבית הלבן הגיב על ההסכם עם אירן בהודעה מסויגת, בה מצד אחד בירך על המהלך, אותו כינה "צעד קדימה", ומצד שני הקפיד לציין כי "הבטחות הן דבר אחד - מעשים הם דבר אחר"

לאחר פרסום ההסכם שהושג בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבין אירן, הודיע הבית הלבן הערב (שלישי) כי הוא מברך על המהלך, אותו כינה "צעד קדימה". עם זאת, הדגישו בוושינגטון כי ארצות הברית תמשיך ללחוץ על טהרן עד אשר תראה צעדים ממשיים בנוגע לתכנית הגרעין האירנית.

בדומה להצהרותיה המסויגות של ישראל על ההתקדמות במגעים בין המערב לאירן, מסר דובר הבית הלבן ג'יי קרני כי "הבטחות הן דבר אחד - מעשים וקיום מחויבויות הם דבר אחר". קרני הוסיף כי ארצות הברית "תמשיך ללחוץ על טהרן ולהתקדם עם הסנקציות".

עם שובו מביקור בטהרן, הודיע היום מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, כי אירן והסוכנות גיבשו הסכם לפתרון מה שהוגדר "ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית". ההסכם ייחתם בימים הקרובים - אך עדיין לא ברור היכן ומי יחתום עליו.

היתר לבקר בפרצ'ין

אמאנו לא הרחיב רבות לגבי מהות ההסכם שנחתם, אולם כשנשאל אם ההסכם כולל היתר לפקחי סבא"א לבקר במתקן בפרצ'ין, שבו לפי החשד מפתחים האירנים יישומים צבאיים לתוכנית הגרעין שלהם, השיב כי "הנושא הזה יטופל כנקודה ליישום" - וניתן להבין מכך כי ביקורי הפקחים במקום אכן יותרו. בסבא"א מבהירים, עם זאת, כי זהו אינו ההיבט היחיד בהסכם המתגבש, שמבוסס על "גישה מערכתית", וכולל גם דרישות נוספות של הסוכנות.

יודגש כי נוסח ההסכם הסופי טרם גובש, וגורמים דיפלומטיים בווינה הבהירו בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישנן עדיין מחלוקות שטרם קיבלו מענה. אלו כוללות ככל הנראה דרישות לביקור באתרים נוספים, וקבלת תשובות ומסמכים נוספים הקשורים לעברה של תוכנית הגרעין האירנית, בנוגע לחשדות בדבר שורה של פעולות שביצעה, שתכליתן לקדם את תוכנית הנשק הגרעיני שלה. בין היתר, דורשים בסבא"א לתשאל את מוחסיין פחיר-זדא, שהיה ראש "המרכז למחקר פיזיקה" באירן, שבו קודמה תוכנית הגרעין הצבאית שלה.

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, במפגש בבירת אירן, טהרן, עם הנציג האירני למו"מ בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, 21 במאי 2012. IRNA,Adel Pazzyar, AP
ההסכם בין הצדדים צפוי להיחתם בימים הקרובים. ג'לילי ואמאנו בטהרן, היום/AP, IRNA,Adel Pazzyar

ביקורו של אמאנו נערך לקראת השיחות הגורליות בנושא עתיד תוכנית הגרעין, שאמורות להיפתח מחר בבגדד בירת עירק, בין אירן לבין מעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה). השיחות נערכות בהמשך לשיחות איסטנבול שנערכו בחודש שעבר, שהסתיימו ללא פריצת דרך. ראש צוות המשא ומתן האירני בנושא הגרעין, ראש המועצה לביטחון לאומי סעיד ג'לילי, כבר נחת הלילה בבגדד לקראת השיחות, לאחר שאתמול נועד עם אמאנו בטהרן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully