וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג הסכם בין אירן לסבא"א: יותר פיקוח בפרצ'ין

יוסי מלמן

22.5.2012 / 11:48

יו"ר סבא"א שב מטהרן והכריז על חתימת הסכם "בקרוב", אולם בסוכנות הבהירו לוואלה! כי נותרו נושאים במחלוקת. ההסכם יספק רוח גבית לשיחות בין אירן לשש המעצמות, מחר בבגדד

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

אירן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) גיבשו הסכם לפתרון מה שהוגדר "ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית". ההסכם, שעל השגתו הודיע היום (שלישי) מזכ"ל הסוכנות, יוקיה אמאנו, עם שובו מביקור בטהרן, ייחתם בימים הקרובים - אך עדיין לא ברור היכן ומי יחתום עליו. "הושגה החלטה להגיע להסכם ולחתום עליו", אמר אמאנו לעיתונאים שהמתינו לו עם נחיתתו בווינה בירת אוסטריה, מקום מושבו של מטה הסוכנות. "אני יכול לומר שהוא ייחתם די בקרוב".

אמאנו לא הרחיב רבות לגבי מהות ההסכם שנחתם, אולם כשנשאל אם ההסכם כולל היתר לפקחי סבא"א לבקר במתקן בפרצ'ין, שבו לפי החשד מפתחים האירנים יישומים צבאיים לתוכנית הגרעין שלהם, השיב כי "הנושא הזה יטופל כנקודה ליישום" - וניתן להבין מכך כי ביקורי הפקחים במקום אכן יותרו. בסבא"א מבהירים, עם זאת, כי זהו אינו ההיבט היחיד בהסכם המתגבש, שמבוסס על "גישה מערכתית", וכולל גם דרישות נוספות של הסוכנות.

לקראת הסכם עם אירן? כותרות אחרונות:
אמאנו, אתמול בטהרן: "שיחות טובות, יש נושאים פתוחים"
סמנכ"ל סבא"א לשעבר: אירן תוכל לפתח פצצה תוך 8 חודשים
באירן מכינים תירוצים? "המערב יכשיל את השיחות"
מדינות ה-G8: נמשיך ללחוץ יחד על אירן
וכך פיתחו האירנים גרעין כבר בשנות ה-80

בסיס המחלוקת בפרצ'ין - היעזרו בחיצים לערוך בו סיור וירטואלי

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, במפגש בבירת אירן, טהרן, לוחץ את ידו של הנציג האירני למו"מ בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, 21 במאי 2012. משקיף משמאל: שגריר אירן בסבא"א, עלי אסגר סולטנייה. AP
אמאנו/AP

יודגש כי נוסח ההסכם הסופי טרם גובש, וגורמים דיפלומטיים בווינה הבהירו בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישנן עדיין מחלוקות שטרם קיבלו מענה. אלו כוללות ככל הנראה דרישות לביקור באתרים נוספים, וקבלת תשובות ומסמכים נוספים הקשורים לעברה של תוכנית הגרעין האירנית, בנוגע לחשדות בדבר שורה של פעולות שביצעה, שתכליתן לקדם את תוכנית הנשק הגרעיני שלה. בין היתר, דורשים בסבא"א לתשאל את מוחסיין פחיר-זדא, שהיה ראש "המרכז למחקר פיזיקה" באירן, שבו קודמה תוכנית הגרעין הצבאית שלה.

לקראת שיחות בגדד: המעצמות בחזית אחידה

ביקורו של אמאנו בטהרן נערך לקראת השיחות הגורליות שאמורות להיפתח מחר בבגדד בירת עירק, בנושא עתיד תוכנית הגרעין בין אירן, בינה למעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה). השיחות נערכות בהמשך לשיחות איסטנבול שנערכו בחודש שעבר, שהסתיימו ללא פריצת דרך. ראש צוות המו"מ האירני בנושא הגרעין, ראש המועצה לביטחון לאומי סעיד ג'לילי, כבר נחת הלילה בבגדד לקראת השיחות, לאחר שאתמול נועד עם אמאנו בטהרן.

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, שב מביקור בטהרן, שדה התעופה של וינה, 22 במאי 2012. רויטרס
אמאנו שב מהביקור בטהרן, הבוקר בווינה/רויטרס

חשוב להדגיש כי ההסכם המתגבש בין אירן לסבא"א אינו קשור לשיחות בינה למעצמות, שבלב לבן עומדת סוגיית העשרת האורניום באירן - שאינה כלולה בהסכם עם סבא"א (אף שממצאי הסוכנות בנושא זה הן שהובילו את מועצת הביטחון לדרוש מהאירנים להפסיק את ההעשרה בתחומה). עם זאת, לנוכח רגישות השיחות שיחלו מחר, היה מאמץ ניכר גם מצד סבא"א לשמור על כבודה של אירן ולא לפגוע בה, ולכן פרטי ההבנות שהושגה אתמול לא פורסמו.

ההסכם המתגבש, עם זאת, צפוי ככל הנראה לספק רוח גבית לשיחות ולשפר את האווירה בהן. מנגד, הוא יכול גם לשמש קלף מיקוח בידי האירנים - שיכולים לטעון כי הראו ויתורים בהסכם עם סבא"א, ולכן כעת ידרשו ויתורים מהצד השני.

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, במפגש בבירת אירן, טהרן, עם הנציג האירני למו"מ בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, 21 במאי 2012. IRNA,Adel Pazzyar, AP
ההסכם ייתן קלף מיקוח בידי האירנים? ג'לילי ואמאנו, אתמול בטהרן/AP, IRNA,Adel Pazzyar

מכל מקום, חשוב לציין כי שש המעצמות - ובהן גם סין ורוסיה - מגיעות לשיחות מחר בחזית אחידה, אותה גיבשו בשורת דיונים מוקדמים שערכו, במטרה למנוע מאירן לתקוע בינן טריז. ההבנה שהושגה נוגעת לדרישה המשותפת מאירן לכבד את החלטת מועצת הביטחון, הדורשת ממנה להפסיק להעשיר אורניום בשטחה. המעצמות סיכמו, כי במסגרת הדרישה הזו, יהיו מוכנים להתפשר על העשרה בדרגה נמוכה של 3.5%, כל עוד האירנים יתחייבו להפסיק להעשיר אורניום מרמה של 20% ומעלה, יסכימו להוציא משטח אירן את האורניום בדרגה זו שכבר העשירו (כ-130 קילוגרמים), ויקפיאו את התקנתן של סרכזות (צנטריפוגות) חדשות ומהירות במתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בכפר פורדו, סמוך לעיר קום.

בארצות הברית בירכו היום בזהירות רבה על ההסכם בין אירן לסבא"א, ואמרו כי עליה לשתף פעולה "בדחיפות" עם הסוכנות. "אף שאנו מעריכים את מאמצי סבא"א להגיע להסכם משמעותי, אנחנו עדיין מודאגים, לנוכח הצורך הבהול בשיתוף פעולה של אירן עם הסוכנות", אמר שגרירה של ארה"ב בסוכנות, רוברט ווד. בתוך כך, הסנאט האמריקאי אישר הלילה הרחבה נוספת בסנקציות שמטילה ארה"ב על בכירים וחברות באירן.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
המעצמות ידרשו להפסיק להציב בו צנטריפוגות חדשות. המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בפורדו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully