וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מצהירה: בכור בטהרן הוטען דלק מתוצרת עצמית

22.5.2012 / 19:56

שעות אחדות לאחר הודעת מזכ"ל סבא"א כי גובש הסכם מול אירן, מכינים בטהרן את הקרקע לקראת חידוש השיחות עם המעצמות. המשמעות: אירן תהיה מסוגלת להפעיל את הכור בכוחות עצמה

שעות אחדות לאחר שהודיע היום (שלישי) מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקיה אמאנו, כי ארגונו גיבש הסכם בצוותא עם אירן, לפתרון מה שהוגדר "ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית" - דווקא אז בחרה אירן להודיע כי העבירה לכור בטהרן שני לוחות דלק גרעיני מתוצרת עצמית, כמעין הכנה לקראת חידוש השיחות עם המעצמות, במסגרתו תתבקש להימנע מהפקת דלק גרעיני בשטחה.

משמעות המהלך, במידה ואכן התבצע, הינו כי כעת ביכולתה של אירן להפעיל את הכור בכוחות עצמה באמצעות הדלק שייצרה. השלכותיו של צעד זה עשויות לשמוט את הקרקע תחת ההסכם המתגבש מול סבא"א, לפיו אירן תעביר אורניום מועשר משטחה אל מדינה אחרת במטרה למנוע העשרת אורניום ברמה גבוהה בתוך אירן.

"מאמציהם האחרונים של המומחים האירניים צלחו, והם העבירו שני לוחות דלק שיוצרו במדינה - לכור בטהרן, לצורך ניסויים מבצעיים שעברו בהצלחה", נכתב באתר האינטרנט של ארגון האנרגיה האטומית באירן. בתוכן ההודעה נמסר כי הכור דורש דלק גרעיני ברמה של 20%, וכי רק אחד מהלוחות הוטען בו.

ההסכם קבע: העלאת הפיקוח בפרצ'ין

ביקורו של אמאנו בטהרן נערך לקראת השיחות הגורליות בנושא עתיד תוכנית הגרעין, שאמורות להיפתח מחר בבגדד בירת עירק, בין אירן לבין מעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה). השיחות נערכות בהמשך לשיחות איסטנבול שנערכו בחודש שעבר, שהסתיימו ללא פריצת דרך. ראש צוות המשא ומתן האירני בנושא הגרעין, ראש המועצה לביטחון לאומי סעיד ג'לילי, כבר נחת הלילה בבגדד לקראת השיחות, לאחר שאתמול נועד עם אמאנו בטהרן.

מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
"הושגה החלטה". אמאנו עם נחיתתו בווינה, הבוקר/רויטרס

חשוב להדגיש כי ההסכם המתגבש בין אירן לסבא"א אינו קשור לשיחות בינה למעצמות, שבלב לבן עומדת סוגיית העשרת האורניום באירן - שאינה כלולה בהסכם עם סבא"א (אף שממצאי הסוכנות בנושא זה הן שהובילו את מועצת הביטחון לדרוש מהאירנים להפסיק את ההעשרה בתחומה). עם זאת, לנוכח רגישות השיחות שיחלו מחר, היה מאמץ ניכר גם מצד סבא"א לשמור על כבודה של אירן ולא לפגוע בה, ולכן פרטי ההבנות שהושגה אתמול לא פורסמו.

ההסכם המתגבש, עם זאת, צפוי ככל הנראה לספק רוח גבית לשיחות ולשפר את האווירה בהן. מנגד, הוא יכול גם לשמש קלף מיקוח בידי האירנים - שיכולים לטעון כי הראו ויתורים בהסכם עם סבא"א, ולכן כעת ידרשו ויתורים מהצד השני.

הושג הסכם בין אירן לסבא"א: יותר פיקוח בפרצ'ין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully