וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספקנות בישראל: "האירנים מפרי הסכמים סדרתיים"

טל שלו

22.5.2012 / 15:47

גורמים בסביבת ראש הממשלה לא מיהרו להתלהב מההסכם שהושג בין סבא"א ואירן, בין היתר בשל אזלת ידה של הסוכנות ביישום הסכמים בעבר. "גם הסורים היו תחת פיקוח הסוכנות בעבר"

עומר מירון

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

גורמים מדיניים בישראל הביעו היום (שלישי) ספקנות רבה מההסדר המסתמן בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ואירן, בנוגע לפיקוח על מתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלמית, והצביעו על אזלת ידה של הסוכנות ביישום הסכמי הפיקוח בעבר. "ראינו כבר מה קרה לסיכומים שהושגו בעבר בין סבא"א ואירן. האירנים הם מפרי הסכמים סדרתיים", טען גורם בסביבת ראש הממשלה, "למרות הסכמי הפיקוח שנחתמו בעבר, מתחת לאף הוקמו מתקנים בקום ונתאנז, שנחשפו רק בדו"ח סבא"א בנובמבר האחרון". לדברי אותו גורם, "גם צפון קוריאה הגיעו לסיכומים עם סבא"א ואחר כך ביצעו שני פיצוצים גדולים וגם הסורים היו תחת פיקוח הסוכנות ובכל זאת המשיכו בפיתוח חשאי מתחת לאף".

בירושלים מדגישים כי ההסכם בין סבא"א לאירן נוגע לפיקוח בלבד, וכי הדרישות לגבי שיחות המערב עם אירן, שצפויות להיכנס מחר לסבב השני שלהן בבגדד, נותרו זהות, כפי שהדגיש אתמול גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו: הפסקה מוחלטת של העשרת האורניום והוצאת כל האורניום המועשר מחוץ לגבולות אירן וכן פירוק המתקן התת קרקעי בקום. "הפיקוח שנקבע בהסכם סבא"א אינו מספק", הסביר הגורם המדיני, "התוכנית האירנית חייבת להיפסק".

עוד לפני הדיווחים על הסכם עם סבא"א, תקף אתמול ראש הממשלה את הדיווחים על התקדמות במגעים בין מעצמות המערב לאירן בנושא פירוק תוכנית הגרעין הצבאי במדינה. "אירן מאיימת על ישראל, ועל שלום העולם כולו", אמר נתניהו בכנס של נציבות שירות המדינה במשרד החוץ בירושלים. "מול הכוונה הזדונית הזאת חייבות המדינות המובילות בעולם לגלות נחישות ולא חולשה. הן אינן צריכות לעשות ויתורים לאירן. הן צריכות להעמיד בפניה דרישות ברורות וחד משמעיות".

"להוציא את כל החומר המועשר מאירן"

שר הביטחון, אהוד ברק, הביע היום (שלישי) ספקנות לגבי ערכו של ההסדר המסתמן בין הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) לאירן. בדיון במשרד הביטחון אמר ברק: "נראה שהאירנים מנסים להגיע להסכם טכני שייצור מראית עין של התקדמות בשיחות, כדי להוריד מהם חלק מהלחץ לקראת השיחות מחר בבגדד ולדחות את החרפת הסנקציות. ישראל חושבת שצריך להציב לאירן רף ברור, שלא ישאיר שום חלון או סדק, להתקדמות אירנית לעבר גרעין צבאי. זאת באמצעות דרישה להפסיק את ההעשרה הן ל-20% והן ל-3.5% אחוז. אנו דורשים בנוסף, להוציא את כל החומר המעושר מאירן ולפעול תחת הפרוטוקול ההדוק שנקרא 3.1 של סבא"א. גם אם תינתן לאירן אפשרות להחזיק כמות סמלית של כמה מאות קילוגרמים של חומר מועשר ברמה של 3.5 אחוז, זה צריך להיות תחת פיקוח הדוק, שיוודא כי בשום רגע נתון, אין ברשותם כמות שתאפשר להמשיך בכיוון גרעין צבאי. אסור לעשות שום ויתורים לאירן. הדרישות של מעצמות העולם ממנה חייבות להיות ברורות וחד משמעיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

המשנה לראש הממשלה: "סקפטים מאד"

גם המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, אמר היום במהלך ועידת הנגב כי למרות שהוא מאמין בכוחן של הסנקציות הבינלאומיות, שהוכחו בעבר, במקרה האירני ישראל "סקפטית מאוד. האירנים מאוד נחושים להגיע לפצצה גרעינית כי מבחינתן זו תעודת ביטוח לקיום המשטר, וקשה לי לראות אותם מתנתקים מהמחשבה הזו והתקווה הזו. הסיבה שהם נכנסו למגעים היא כי הסנקציות עובדות, והם פוחדים מסנקציות חריפות במיוחד שיוטלו על הבנק המרכזי, שיובילו לקריסת הכלכלה האירנית. ההסכם מאפשר לאירנים להימנע מסנקציות נוספות ולהמשיך בפיתוח הפצצה כמעט בלא מפריע".

על השגתו של ההסכם הודיע מוקדם יותר היום מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, עם שובו מביקור בטהרן שאמר כי ההסכם ייחתם בימים הקרובים. אמאנו לא הרחיב רבות לגבי מהות ההסכם שנחתם, אולם כשנשאל אם ההסכם כולל היתר לפקחי סבא"א לבקר במתקן בפרצ'ין, שבו לפי החשד מפתחים האירנים יישומים צבאיים לתוכנית הגרעין שלהם, השיב כי "הנושא הזה יטופל כנקודה ליישום".

בארצות הברית בירכו היום בזהירות רבה על ההסכם בין אירן לסבא"א, ואמרו כי עליה לשתף פעולה "בדחיפות" עם הסוכנות. "אף שאנו מעריכים את מאמצי סבא"א להגיע להסכם משמעותי, אנחנו עדיין מודאגים, לנוכח הצורך הבהול בשיתוף פעולה של אירן עם הסוכנות", אמר שגרירה של ארה"ב בסוכנות, רוברט ווד. בתוך כך, הסנאט האמריקאי אישר הלילה הרחבה נוספת בסנקציות שמטילה ארה"ב על בכירים וחברות באירן.

עוד בנושא אירן:
הושג הסכם בין אירן לסבא"א: יותר פיקוח בפרצ'ין
נתניהו: ”אסור למערב לוותר לאירן - היא מאיימת על העולם”
סמנכ”ל סבא”א לשעבר: אירן תוכל לפתח פצצה תוך 8 חודשים

לפניות לכתבת: tal_sh@ walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully