וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אסור למערב לוותר לאירן - היא מאיימת על העולם"

טל שלו

21.5.2012 / 20:46

ראש הממשלה מחריף את הטון מול אירן. בנאום שנשא הערב אמר על רקע הדיווחים על הסכמות בין המעצמות לטהרן: "על המדינות המובילות בעולם לגלות נחישות ולא חולשה מול אירן"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק)

מחריפים את הטון: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיגר הערב (שני) לעולם מסר תוקפני במיוחד, על רקע הדיווחים על התקדמות במגעים בין מעצמות המערב לאירן בעניין רדיפת האחרונה אחר השגת נשק גרעיני. "אירן מאיימת על ישראל, ועל שלום העולם כולו", אמר נתניהו בכנס של נציבות שירות המדינה במשרד החוץ בירושלים. "מול הכוונה הזדונית הזאת חייבות המדינות המובילות בעולם, לגלות נחישות ולא חולשה. הן לא צריכות לעשות ויתורים לאירן. הן צריכות להעמיד בפניה דרישות ברורות וחד משמעיות", אמר ראש הממשלה.

בנימין נתניהו נואם בטקס מחזון למציאות. עומר מירון
"אסור לגלות חולשה מול אירן". נתניהו, הערב/עומר מירון

נתניהו חזר על הדרישות של ישראל מהמערב, מבחינת תוצאות השיחות מול אירן: פירוק המתקן הגרעיני באו"ם, הפסקה של כל פעולות העשרת האורניום והוצאה משטחה של כל האורניום שהועשר עד כה, "רק כך ניתן יהיה להבטיח שלאירן לא תהיה פצצה גרעינית. זוהי עמדת ישראל, היא לא השתנתה והיא לא תשתנה".

"יש מי שמפקפק בכוונותיה של אירן"

מדובר בהקשחת עמדתה של ישראל כלפי המערב, לקראת סבב השיחות השני של מעצמות המערב עם אירן, בבגדד ביום רביעי הקרוב, על רקע הדיווחים על התקדמות במגעי אירן ונציגי סבא"א, והחשש הישראלי מוויתורים של המערב בדמות הסרה חלקית של הסנקציות במסגרת המגעים עם טהרן. בחודש שעבר, עם פתיחת השיחות בין המערב לאירן באיסטנבול, האשים נתניהו כי המערב נתן לאירן "חמישה שבועות במתנה" להמשך העשרת האורניום, והביע ספקנות גדולה באשר ליכולת ההליך הדיפלומטי להביא לעצירה מוחלטת של תכנית הגרעין האירנית. במהלך ביקורו בצ'כיה ביום שישי האחרון אמר ראש הממשלה כי "אינו רואה שום הוכחה כלשהי שאירן מוכנה לסיים את תכנית הגרעין", והערב קרא במפורש למערב להפגין עמדה חזקה בשיחות.

"בשבועות האחרונים שמעתי את אלה המפקפקים בכוונותיה של אירן. הם אמרו שכשמנהיגיה מכריזים שהם ימחקו את ישראל ממפת העולם, הם בעצם מכוונים למשהו אחר בפרסית. מעניין לשמוע מה הם יאמרו על דבריו של רמטכ"ל צבא אירן שאמר רק אתמול, 'שאירן מחוייבת להשמדתה המלאה של ישראל'. פשוט וברור. מטרותיה של אירן ברורות - היא רוצה להשמיד את ישראל, ומפתחת נשק גרעיני למימוש מטרה זאת", אמר הערב ראש הממשלה.

גם שר הביטחון, אהוד ברק, שחזר בתחילת השבוע מביקור מדיני בארצות הברית, הצביע על התבטאותו של הרמטכ"ל האירני ל"מי שהיה צריך הבהרות איפה בדיוק נמצא הראש של האירנים", והבהיר בישיבת סיעת העצמאות כי "אנחנו כמובן לא מתכוונים לחיות לפי התסריטים האלה". ברק הדגיש את ספקנותה של ישראל לגבי השיחות ואת התרשמותה כי מדובר בניסיון תעתוע של טהרן בסבא"א ובמערב, בכדי "להגיע למראית של התקדמות, שתוריד מהם חלק מהלחץ וינסו לסחוט תגובה בדמות אי החרפת הסנקציות".

ברק הבהיר כי "אנחנו את עמדתנו אמרנו, חלקנו אותה עם כל הנוגעים בדבר, כולל בביקורי האחרון בוושינגטון", וחזר גם הוא על התנאים הישראליים לשיחות, אך הוסיף, בניגוד לראש הממשלה, את האפשרות כי "גם אם תינתן להם אפשרות להחזיק כמות מינימאלית של כמה מאות קילוגרמים של חומר מועשר בתוך אירן, זה צריך להיות ברמה הנמוכה ומבלי שבשום רגע נתון יש להם מספיק חומר כדי להיות בסיס להתקדמות לכיוון נשק גרעיני". אם ימולאו תנאים אלו, אמר ברק, "האירנים בהחלט יכולים לקבל איזוטופים לטיפול רפואי או מוטות דלק לכור המחקר שיש להם בטהרן, אלה דברים שצריכים להיפתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully