וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "הסוכנות לאנרגיה אטומית הפכה לסוכנות ביון"

יוסי מלמן

7.6.2012 / 3:13

ערב חידוש השיחות בווינה בין סבא"א ואירן, האשים שגריר אירן לסוכנות כי היא חדלה למלא את יעודה. דברים אלה מעיבים על הסיכוי שבדיונים תושג הסכמה, כך לפי הערכות

אירן מאשימה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) כי הפכה לסוכנות לביון וחדלה למלא את יעודה כארגון בינלאומי טכני חסר פניות – האשמה זו עלתה אתמול (רביעי) מפיו של שגריר אירן לסבא"א, עלי אסגר סולטנייה. דבריו נאמרו לעיתונאים בווינה, ערב חידוש השיחות בין אירן לסוכנות, היום בבירת אוסטריה. פרשנים מעריכים כי דברים אלה מעיבים על הסיכוי שבדיונים תושג הסכמה. מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו ועוזריו מקווים כי בתום השיחות יושג הסכם שיסדיר את בעיית המתקן הצבאי בפרצ'ין, לאחר שבשבוע שעבר, לאחר ביקורו בטהרן, כבר הכריז אמאנו כי הושג הסכם כזה.

שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
השיחות בין המעצמות לאירן בבגדד בשבוע שעבר/רויטרס

סבא"א תובעת זה חודשים לאפשר לפקחיה לבקר במקום כדי לבדוק חשדות כי אירן ביצעה במקום ניסויים לבדיקת יכולתה להפעיל "הדק נויטרונים" - שלב חיוני וחשוב של שרשרת הפיצוץ בפצצה גרעינית. אירן הכחישה טענה זו, אך היא מסרבת בעקשנות לאפשר לפקחי סבא"א לבקר במקום בטענה כי מדובר במתקן צבאי שהפיקוח לא חל עליו. צילומי לוויין ששכרו סבא"א והמכון למדע וביטחון בינלאומי מוושינגטון גילו כי אירן מבצעת בפרצ'ין עבודות שכללו הריסת מבנים, העברת קרקע ושטיפת יסודות. פעולות אלה מפורשות בסבא"א ובמדינות המערב כמאמצים של אירן ל"השמדת ראיות", כדי שכאשר יורשו הפקחים לבקר באתר, הם לא יגלו ממצאים שיאששו את החשדות.

לפני כשבועיים טס אמנו לשיחות בטהרן ובשובו הוא הצהיר כי הושג הסכם שיאפשר את ביקורי הפקחים. אך מאז לא קרה דבר. מקורות אירנים מסרו לכלי התקשורת באירן כי הם יסכימו לאפשר לפקחים לבקר בפרצ'ין רק אם יתמלאו כמה תנאים ובהם שיהיה מדובר בביקור חד פעמי ולא בפיקוח נמשך וכי שסבא"א תתחייב מראש כי אם לא ימצא דבר היא תודיע על כך בפומבי ותחדל לבוא בדרישות נוספות לאירן. מקורות בסבא"א מסרו לוואלה! חדשות כי הם לא יסכימו לתנאים אלה או כל תנאי אחר מוקדם שמציבים בטהרן.

מבוי סתום בשיחות מחר בווינה יקרין גם על השיחות שאמורות להיפתח בעוד כשבועיים במוסקבה בין נציגי המעצמות בקבוצת חמש פלוס אחת (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה) ונציגי אירן. השיחות יהוו את הסבב השלישי שתכליתו המאמצים לגרום לאירן להפסיק כל העשרת אורניום בשטחה, העברת אורניום שהועשר כבר מחוץ לגבולות המדינה וסגירת המתקן להעשרת אורניום בקום. אירן כבר הבהירה כי לא תסכים לדרישות אלה ולכל היותר תהיה מוכנה לפשרה מסוימת וגם זאת בתמורה להתחייבות של המערב לצמצום הסנקציות הבינלאומיות נגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully