וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה ל"יועץ לענייני חטופים" של סינוואר? ניסיון החיסול - וההשפעה על העסקה

עודכן לאחרונה: 7.8.2024 / 14:25

הבחירה בסינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס, ברקע חיסולי ראשי הארגון, עלולה לשנות את מאזן הכוחות במגעים לשחרור החטופים. הערכה: אם הבכיר רוחי מושתהא אכן נהרג בתקיפת צה"ל, סינוואר יהפוך ל"פוסק אחרון" בחמאס - ותתחזק יכולתו לקבוע את תנאי העסקה

מאות בכיכר החטופים מציינים את יום הולדתו החמישי של אריאל ביבס/יותם רונן

מינויו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס, שעליו הכריז הארגון אמש (שלישי), מעלה שאלות רבות בישראל. מעל כולן מרחפת שאלה אחת קריטית: כיצד יתקדמו כעת המגעים לעסקת חטופים? גוברות ההערכות כי הפגיעה של צה"ל ברבים מראשי חמאס מתחילת המלחמה מסייעת להשתלטות של סינוואר על צמרת הארגון, באופן שמניח בידיו באופן כמעט בלעדי את המפתחות למו"מ לעסקה. הערכה זו מתחזקת לנוכח הדיווחים על חיסולו של בכיר הארגון רווחי מושתהא, שמאחורי הקלעים שימש אחד היועצים הקרובים של סינוואר, בין השאר בנושא החטופים.

בשבוע שעבר דווח כי שני חברי הלשכה המדינית של חמאס, ובהם מושתהא, המקורב לסינוואר, חוסלו בתקיפה של צה"ל ברצועה. לפי הדיווח, שהופיע בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון, השניים הסתתרו במנהרה סמוך לעיר עזה, שהותקפה לפני כשבוע וחצי בידי חיל האוויר. עוד דווח כי מדובר במנהרה שקרסה באופן חלקי בתחילת המלחמה, אך עברה שיקום כדי שיוכלו להעביר אליה בכירים בארגון.

יחיא סינוואר. Abed Rahim Khatib, ShutterStock
השתלטות כוחנית על הצמרת. ראש הלשכה המדינית של חמאס יחיא סינוואר/ShutterStock, Abed Rahim Khatib

מושתהא, בעצמו חבר הלשכה המדינית של חמאס, ישב עם סינוואר בכלא הישראלי ונחשב אחד הבכירים הקרובים אליו ביותר. הוא אחד ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, והיה מעורב בחטיפת ורציחת לוחם צה"ל נחשון וקסמן ב-1994. בנובמבר האחרון, זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הותקפה מנהרה שבה שהה לצד בכירים נוספים, שלפי ההערכה במערכת הביטחון חוסלו באותה תקיפה. כעבור כמה חודשים טענו בחמאס כי מושתהא שרד את הפגיעה ונשאר בחיים, אולם מאז טרם התברר מה עלה בגורלו.

עוד בוואלה

מינוי סינוואר מקרב עסקת חטופים - וגם את הקטסטרופה הבאה

לכתבה המלאה
רוחי מושתהא, חבר הלשכה המדינית של חמאס. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מסתורין אופף את גורלו. בכיר חמאס ומקורבו של סינוואר רוחי מושתהא/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אירוע לציון יום הולדת 5 לאריאל ביבס, כיכר החטופים ת"א. פאולינה פטימר, אתר רשמי
המפתחות של חמאס לעסקה עוברים לסינוואר. הפגנה של משפחות החטופים לציון יום הולדתו בשבי של אריאל ביבס/אתר רשמי, פאולינה פטימר

עם זאת, אם החיסול הצליח, מדובר בהתפתחות משמעותית ביותר - בוודאי לנוכח חיסולם של בכירי הארגון סלאח אל-ערורי, איסמעיל הנייה ומוחמד דף. עם סילוקם מהדרך, ה"מפתחות" למו"מ על עסקת החטופים נשארים במידה רבה בידי סינוואר, שמשתלט על צמרת הארגון בכוחנות רבה. בכך יתחזק מעמדו כ"פוסק אחרון": יהיה לו משקל מכריע בהתקדמות המגעים לעסקה, ובקביעת התנאים הסופיים שלה מול המתווכות קטאר ומצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully