וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנחומיי לחטופים: אתם תלויים במנהיג ממשפחת הפוחלצים

עודכן לאחרונה: 24.7.2024 / 13:27

המראה ההוא ממוזיאון הטבע נחרת בזכרוני: פוחלצים של בעלי חיים, בגודל טבעי, בתנוחה שגרתית, במלוא הדרם. אני נזכר בהם כשאני עוקב אחר החלטות והתבטאויות כמה מהאישים הבולטים בפוליטיקה הישראלית, ובמיוחד אחד מהם, הבולט ביותר | פרופ' אסא כשר בטור מיוחד לוואלה

ח"כ שלי מירון מקריאה בכנסת את הטקסט שכתב אסא כשר לספר "מר הפקרה"/ערוץ הכנסת

פעם, באחת ממדינות הים, ביקרתי במוזיאון טבע מיוחד. באולם רחב ידיים עמדו פוחלצים של בעלי חיים, בגודל טבעי, בתנוחה שגרתית, במלוא ההדר הצבעוני. המראה נחרת בזיכרוני. אני נזכר בפוחלצים האלה בכל פעם כשאני עוקב אחר החלטות והתבטאויות של אחדים מהאישים הבולטים בפוליטיקה הישראלית; במיוחד אחד מהם, הבולט ביותר.

מנהיג מוצלח, ועל אחת כמה וכמה מנהיג משובח, אמור להיות בעל מידות ומעלות מובהקות: מסירות לטובת הכלל; נאמנות לתפיסה מקפת ועקבית בענייני המדינה ואזרחיה; דבקות בחזון ההיסטורי של המדינה; משמעת מוסרית מוחלטת; קפדנות על דרישות האתיקה של התפקיד; יכולת להחליט בהתבסס על עבודת הכנה יסודית של מטה מקצועי; נכונות לשאת בגלוי באחריות לכל החלטה במלוא תוצאותיה; צניעות והכרת החובה ליצור אמון ציבורי בהיות המנהיג בעל התכונות הללו. אלה המידות והמעלות של מנהיג טוב, והיפוכן במנהיג ממשפחת הפוחלצים.

בנימין נתניהו לאחר אישור חוק הפטור מגיוס לבני ישיבות, 11 ביוני 2024. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
המנהיג הטוב דבק בחזון ההיסטורי, והמנהיג הפוחלץ - רק בענייני השעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

טובת הכלל עומדת בראש מעייניו של המנהיג הטוב, חשובה מכל טובה אחרת, אישית או ציבורית. טובת עצמו עומדת בראש מעייניו של מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

נאמנות לתפיסה ערכית חזקה ומוצדקת בענייני המדינה ואזרחיה מדריכה את המנהיג הטוב. היעדר תפיסה ערכית יציבה, ונכונות לאמץ תפיסה מזדמנת לצורכי האגו החלול, שולטים במנהיג ממשפחת הפוחלצים.

דבקות גלויה בחזון ההיסטורי של כינון מדינת מופת וקיום חברת מופת - ניכרים בהחלטות גדולות של המנהיג הטוב. אדישות גמורה לחזון ההיסטורי, ועניין בלעדי בשאלות השעה הנוכחית, מאפיינים את דרכו של מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

התנהלות על פי עקרונות המוסר, בראש ובראשונה חובת השמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם, מתבטאת בהליכותיו של המנהיג הטוב, גם בזהירות מפני מראית עין. הרגלים של אמירת שקר, הפרת הבטחות, שיקולים זרים, שותפות עם גורמים לא מוסריים וזלזול בטוהר המידות מתבטאים בהליכותיו של מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

עוד בוואלה!

הדם שלהם ושל אלה שעוד ימותו - על הידיים של הממשלה

לכתבה המלאה
משפחות החטופים במיצג ייחודי מול הקפיטול. לירי אגמי, דני טננבאום ואמנון שמי, אתר רשמי
קורע את הלב לראות את החטופים נתונים לתעלולים שלו. מיצג של המשפחות לקראת נאום נתניהו בארה"ב/אתר רשמי, לירי אגמי, דני טננבאום ואמנון שמי

הקפדה על הערכים והנורמות של האתיקה המקצועית והארגונית המחייבת, המבטאת את זהות התפקיד הבכיר, על האחריות והחובות הכרוכות בו, ניכרת בהליכות המנהיג הטוב. הרגלים של התעלמות מדרישות ההגינות והיושרה, בין שאר הערכים והנורמות של האתיקה, ניכרים בהליכות מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

יכולת לנהל את המערכת המורכבת שהוא אחראי עליה, על יסוד הנתונים, ההערכות וההמלצות של מטה מקצועי, מנוסה ומתקדם, נמצאת ביסוד שיקול הדעת של המנהיג הטוב. ריבוי אלתורים, ביטחון עצמי מופרז וזלזול בעולמות המקצועיים, נמצאים ביסוד הפעילות הכושלת של מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

וכן הלאה. היפוכה של הנכונות לשאת באחריות המלאה, היפוכה של הצניעות והיפוכה של ההצלחה ביצירת אמון ציבורי רחב ויציב מאפיינות מנהיג ממשפחת הפוחלצים.

קורע את הלב מראה החטופות והחטופים, הנמצאים בידי אויב, בסכנה קיצונית ומיידית, נתונים לתעלוליו של מנהיג ממשפחת הפוחלצים, במקום שיחזיר אותם הביתה מנהיג טוב.

הכותב הוא פרופסור אמריטוס לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, וחתן פרס ישראל בפילוסופיה כללית. הטקסט לקוח מתוך הספר "מר הפקרה - מורשתו של נוטש החטופים", ביוזמת פורום משפחות להצלת החטופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully