וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם לא מחר, אז מחרתיים: גם את "אחרי החגים" נתניהו דוחה לאחר כך

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 11:48

על שולחן רה"מ נערמה רשימה ארוכה של מטלות: משבר חוק הגיוס, החלטה על גורל הרפורמה והיחסים הרעועים עם בן גביר - נתניהו יודע שמושב הכנסת הקרוב יהיה מורכב מתמיד. הוא בונה הסכם עם סעודיה שידחוק את שאר המשימות לאחור, אבל תלוי ברצון הטוב של שותפיו לקואליציה

בווידאו: נתניהו ורעייתו מתארחים בנווה אטי"ב, שלטי מחאה נגד המהפכה המשפטית נקרעו/אלי אשכנזי

כמו רבים מהישראלים שיחזרו לשגרה בשבוע הבא, גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ממתינה רשימת "אחרי החגים" ארוכה ומפרכת: משבר חוק הגיוס, עתיד המהפכה המשפטית והשקת הרפורמה בשוק התקשורת, קרבות האסירים הביטחוניים מול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ההחלטה על הדחה או הארכה של מינוי נגיד בנק ישראל. אלה רק חלק מהמטלות והמשימות שהצטברו על שולחנו בחודשי הקיץ וחגי תשרי, שבסופם צפוי גם גל התייקרויות ועליות מחירים, כלומר עוד כאב ראש מתגלגל של הממשלה שרק יחריף, לצד חדלונה וכשלונה במאבק בפשיעה ובטרור המשתולל.

מבחינת נתניהו, יש משימה אחת שמאפילה על כולן, איתה הוא שואף לדחות ולדחוק את שאר המטלות ברשימה לאחור: הסכם הנורמליזציה עם סעודיה, שיכניס אותו לספרי ההיסטוריה וישנה את מעמדה של ישראל במזרח התיכון. משימות אחרות, כמנהגו וטבעו, הוא יכול לדחות למחר, ואם לא מחר אז מחרתיים, כפי שזימרה נעמי שמר.

נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
המשימה שמאפילה על כולן: הסכם הנורמליזציה עם סעודיה. בנימין נתניהו באו"ם, 22 בספטמבר 2023/רויטרס

אבל חלון ההזדמנויות הגיאו-פוליטי לעסקה אמריקאית-סעודית-ישראלית מגודר על ידי כוחות גדולים ממנו, ובכפוף למערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב, מוגבל לכמה חודשים בלבד. נתניהו ינסה להסתער על משימת השלום ההיסטורי ולתת לה קדימות ודחיפות על פני כל נושא אחר, אבל גם לשותפים שלו בקואליציה יש רשימות "אחרי החגים" אחרות, שעלולות להתנגש.

נתניהו נודע כמי שהפך את הדחיינות לאמנות, מדיניות ותרבות: אין כמעט דד-ליין שהוא לא קידש וניצל עד תומו, בדחייה אינסופית של הכרעות והחלטות פוליטיות לאומיות, גדולות וקטנות, והתמקחויות עד הרגע האחרון בכל משא ומתן שהוא מנהל. משבר הגיוס, שהכי קרוב כרגע להביא להתנגשות בתוך ממשלתו, הוא התגלמות קלאסית של התופעה. כרוניקה של דחייה.

בנובמבר, לפני הקמת הממשלה, נתניהו הבטיח לחרדים בהסכמים הקואליציוניים שחוק הגיוס יעבור עד אישור התקציב. אז הבטיח. ודחה. במאי, לקראת ההצבעות על התקציב בכנסת, באגודת ישראל עשו קצת רעש על ההבטחה שלא קוימה, אך מיליארדי שקלים בכספים קואליציוניים ריככו את זעמם. נתניהו רכב על ההפגנות נגד המהפכה המשפטית והסביר שיש "עליהום" על הממשלה, והם הסכימו לדחות את המשבר למושב הבא.

עוד בוואלה!

יועצי ביידן ביקרו בחשאי בסעודיה בשבוע שעבר לשיחות על הסכם הנורמליזציה

לכתבה המלאה
יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת - הצבעות על התקציב. 23 במאי 2023. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
האיומים מתקרבים לנקודת רתיחה. יצחק גולדקנופף בכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

באוגוסט, אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות, כשהחרדים שוב חזרו לאיים ולהזהיר שבלי חוק גיוס לא תהיה ממשלה, נתניהו הבטיח שלא יעבור עוד שום דבר מהרפורמה המשפטית לפני שההבטחה הקודמת שלו תקוים. הוא כינס ישיבה או שתיים, והסמיך את מזכיר הממשלה יוסי פוקס לגבש נוסח מוסכם שיוגש עד סוף הפגרה ב15 באוקטובר.

והנה, עוד דדליין מתקרב, הפעם באוקטובר, ופתרון למשבר חוק הגיוס - אין. האיומים של גולדקנופף גפני ופרוש, שמתבשלים על אש קטנה כבר שבועות, מתקרבים לנקודת רתיחה, אבל נתניהו, שמנסה לגלגל את האחריות על סיפור הפטור מגיוס לשר הביטחון יואב גלנט, לא שינס עד כה את מותניו או נרתם למשימה. יו"ר ש"ס אריה דרעי, שדווקא כן מתרוצץ בחיפוש אחר נוסחה מוסכמת, דחק בו השבוע לא לזלזל הפעם באיומים. ובינתיים, האווירה הציבורית המתלהטת סביב מלחמות הדת וההדתה של תל אביב הופכת את משבר הגיוס להרבה יותר מורכב ונפיץ.

עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
משבר הגיוס הופך להרבה יותר מורכב. מלחמות הדת בתל אביב/פלאש 90, תומר נויברג

נתניהו דחה לאחרי החגים גם את התוכניות של בן גביר להחמיר את תנאי האסירים הביטחוניים, והוא מאיים להצביע נגד הממשלה אם זה יהפוך לווטו מוחלט. גם אם סיפור האסירים ייפתר נקודתית, ההתנגשות הבאה בין השניים היא ענין של זמן. בן גביר, שמנסה לפצות על אוזלת ידה של הממשלה במלחמה בטרור באיגופה התמידי מימין, צפוי להערים קשיים גם על חלומות השלום הסעודי, ועל כל רכיב פלסטיני משמעותי שעשוי להתלוות אליהם יוכל לחולל משבר קואליציוני.

בן גביר וסמוטריץ' הם גם הציר הקואליציוני של שר המשפטים יריב לוין, שילחץ בשלב כלשהו לחידוש המהפכה המשפטית, ובטח אם ביהמ"ש העליון יפסול את חוקי הממשלה או יחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. כך, בין הסבלנות הפוקעת של החרדים ליחסים המתוחים עם בן גביר, גם נתניהו הודה השבוע בשיחה סגורה ש"הולך להיות מושב מורכב".

אז מה הפתרון? ניחוש נכון: לדחות. בסביבת נתניהו בחנו השבוע את האפשרות לדחות את פתיחת מושב הכנסת בשבועיים, עד אחרי הבחירות המוניצפליות בסוף החודש. בליכוד חוששים שהעיסוק במשבר הגיוס יפגע בראשי הערים ובמתמודדים לרשויות המקומיות, ושהמלחמות הפנים-חרדיות הקשות בזירה המוניצפלית ישבשו את שיתוף הפעולה בכנסת. ככל הידוע, תוכנית דחיית המושב ירדה מן הפרק, הוא ייפתח כסדרו, אבל בקואליציה ינסו לצמצם את הפעילות בכנסת למינימום עד אחר יעבור זעם הבחירות המקומיות. במקביל, נתניהו לוחץ גם לקצר את המושב ולקבוע את תאריך הסיום שלו - שטרם הוכרז - כמה שיותר רחוק מחג הפסח. גם זה סוג של דחיה, רק לאחור, כדי למזער את פוטנציאל הנזק מההתנגשויות שבאופק.

בתווך, בין דחיה לדחיה, נתניהו מקווה להגיע לטקס שלום היסטורי על מדשאות הבית הלבן, שיותיר את כל האיומים והמחלוקות מאחור. הוא בונה על הסיפור הסעודי כנקודת מפנה שתאתחל את כהונתו השישית מחדש ותשקם את כוחו ומעמדו - רגע לפני שהוא מככב בעוד מעמד היסטורי ועולה להעיד כנאשם בפלילים בבית המשפט המחוזי בירושלים. אבל המשברים עם השותפים לא בהכרח יחכו להתפתחויות האזוריות. לכן, לפני שהוא לוקח את הממשלה שלו לסיבוב של 180 מעלות, הוא ינסה כנראה לייצב אותה, עם עוד סיבוב של הבטחות ודחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully