וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנקות עצמם מהקלון: הלשעברים שינסו לחזור לכיסא ראש העיר

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 10:02

לאיציק רוכברגר ולשלומי לחיאני יש מן המשותף - נגד שניהם הוגשו כתבי אישום, שהובילו לסילוקם מהחיים הציבוריים ל-7 שנים. חודש לבחירות והשניים ינסו לנצח ברמת השרון ובבת ים כשלרוכברגר הדרך נראית סלולה, אבל לחיאני מתמודד מול ראש עיר פופולרי שמוביל בפער גדול

שלומי לחיאני נכנס לכלא: "מרגיש כמו רץ מרתון"/צילום: ערן גילווארג, עריכה: יאיר דניאל

בחייו של פוליטיקאי אין הרבה נקודות נמוכות יותר מקבלת אות קלון. מעצם קיומו, הקלון צורב בתודעה את היותו מוקצה מחמת פלילים, פרסונה נון גרטה במגרש הציבורי. להשעיה מלקיחת חלק פעיל אמנם יש נקודה סופית, אך הקעקוע נשאר גם אחריה.

ולמרות זאת, היו שהצליחו להשתקם מהמכה; אריה דרעי הוכיח זאת בפוליטיקה הארצית לתקופה לא מבוטלת, חזר וטיפס היישר חזרה לראשות ש"ס ולתפקידי שר. בפוליטיקה המקומית, החזרה נראית מעט אחרת. בזירה שבה הקח והתן מתרחשים לא פעם בתחום האפור, הזליגה מחוץ לחוק נראית לחלק מהתושבים כ"מעידה". אחרים מתנגדים בתוקף לרוח המחילה. נפל פעם אחת - ייפול שוב, הם אומרים. במרוץ הקרוב, שני מתמודדים ינסו לגייס את הצד הראשון, ולהוכיח לצד השני כי מה שהיה לא יהיה.

איציק רוכברגר נשלח ליציע לפני שמונה שנים בעקבות הרשעה בעבירות מרמה, זיוף חשבוניות והפרת אמונים. בית המשפט קבע כי גלגל על קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות בהסתדרות, שעמד בראשה, את הוצאותיו שלו ושל משפחתו. העונש שנגזר: שישה חודשי עבודות שירות - וקלון. ההחלטה קטעה עשר שנות כהונה כראש עיריית רמת השרון. מאז הוא מתכנן את חזרתו לכיסא. רוכברגר ניסה לעשות זאת בבחירות הקודמות, ב-2018, אך נפסל על ידי משרד הפנים שלושה שבועות לפני ההצבעה בקלפיות. כעת, בסיום שבע שנות הקלון, מגיע הניסיון הנוסף.

לאחרונה זכה לדחיפה משמעותית לקמפיין. ראש העיר מכהן אבי גרובר הודיע על פרישתו מהמרוץ, בצל סקרים לא מחמיאים על סיכוייו להישאר בכיסא. הקמפיין שניהל רוכברגר מאחורי הקלעים לאורך כהונתו של גרובר הצליח. בשולי העדכון שמסר לתושבים השאיר ראש העיר היוצא עקיצה למי שאולי ייכנס במקומו. "אני מאוד מקווה למען העיר שאדם מושחת ורע עם קלון בעברו לא יכהן כראש העירייה", כתב. "מאחל הצלחה שלמה למועמדים שאין קלון בעברם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אינפו רמת השרון. ללא, מערכת וואלה!
אינפו רמת השרון/מערכת וואלה!, ללא

ייתכן שגרובר בעזיבתו סלל לרוכברגר סופית את הנתיב לניצחון. הטוען העיקרי לכתר שיתחרה מול רוכברגר יהיה סגנו לשעבר גיא קלנר. איש הפרסום שהתפטר מתפקידו במועצה בשנה שעברה זוכה לתמיכת יש עתיד והעבודה, אך חשוב מכך - הוא רץ תחת חסות המחאה, קלף חזק למועמדים ברשויות שמזוהות עם המאבק בממשלה. "צוות מתנדבי המחאה שלמד את העיר ואת המתמודדים והסיטואציה המליץ שגיא הוא הבחירה הנכונה למחנה הליברלי בעיר", כתב משה רדמן, ממובילי המחאה, בפוסט שהעלה לצד תמונה משותפת עם קלנר ואייל נווה, ממנהיגי "אחים לנשק".

קולות המפגינים הם האפשרות היחידה של קלנר להפתיע. רוכברגר יודע זאת. באחד הסרטונים שפרסם בפייסבוק מסיבוב בחירות בעיר, בין הובלת עגלת תינוק לחלוקת פרחים וכיפים, הוא נראה נואם לתושבת ספקנית על כך שישמור על מערכת החינוך הממלכתית. "אין בבתי הספר הדתה. אם תהיה הדתה - אני לא אתן לה להתקרב ולהרים ראש. נקודה", הבטיח.

עברו הפלילי, לעומת זאת, נפקד מהרשתות החברתיות שהוא מתפעל. "אני ער לעובדה שיש מי שמתקשים עם העובדה שבעבר הורשעתי. אני מבין אותם ומכבד אותם", אמר כנשאל על הנושא בריאיון לוואלה!, עם ההכרזה על חזרתו. "אני חושב שנעשה לי עוול, שלא פעלתי מחוץ למסגרת החוק. לצערי, בית המשפט חשב אחרת. הרכנתי את ראשי אז בפני בית המשפט ואני מרכין את ראשי בפניו גם עכשיו". לדבריו, "במטה שלי יש עותקים של פסק הדין פתוחים לעיון הציבור, ואני נפגש עם מי שחפצים בתשובות. גם הם מבינים שהטעויות שעשיתי היו בתום לב ובתמימות, וללא כל כוונה ליהנות ממה שאינו מגיע לי בדין".

יצחק רוכברגר לשעבר ראש עיריית רמת השרון שמואשם בעבירות מרמה, ביהמ"ש השלום תל אביב. ניב אהרונסון
איציק רוכברגר/ניב אהרונסון

בת ים מוצגת לא פעם כאנתיטזה לרמת השרון. אך הדמיון ביניהן לא מסתיים בשכנות לתל אביב: שתיהן חוו את טראומת עזיבת ראש עיר שסרח, באותה שנה. שלומי לחיאני נבחר לראשות העיר ב-2003, בדומה לרוכברגר. כתב האישום נגדו הוגש באוקטובר 2013, חודשים ספורים אחרי מקבילו מצפון. שניהם עוד הספיקו להיבחר מחדש לפני שנאלצו לסיים את תפקידם.

ההשוואה נגמרת בערך שם. אצל לחיאני, הפרשות היו גדולות בהרבה - וקשורות ישירות לתפקידו בעירייה. קודם לבחירתו לראשות העיר, לחיאני עסק ביזמות בניין בבת ים. למרות הצהרתו שניתק קשרים עם חברת הבנייה כשנבחר לראשות העיר - הוא המשיך למלא תפקיד ניהולי ופעל בניגוד עניינים. הפרשה כללה קבלת מאות אלפי שקלים מבעלי עסקים בבת ים, בעודו מודע לאינטרסים שלהם מול העירייה. לחיאני לא הסתפק בכך, וביקש מעובדים בעירייה לקחת הלוואות מהבנק ולהעביר לו את הכסף, שאיתו כיסה חובות אישיים שצבר כקבלן בניין, ללא הסכם כתוב. במסגרת הסדר טיעון, הוא הודה בשלוש עבירות של הפרת אמונים בתמורה למחיקת סעיפי השוחד שהופיעו בכתב האישום.

אינפו בת ים. ללא, מערכת וואלה!
אינפו בת ים/מערכת וואלה!, ללא

חמישה חודשים ישב לחיאני במאסר בבית הכלא חרמון. זמן מספק בשביל לשקול את צעדיו להמשך. מבחינתו, החזרה הייתה ברורה. עם סיום תקופת הקלון מיהר להגיש את מועמדותו מחדש. בצד של המצביעים, לא כולם ממהרים באותה מידה להשאיר את אירועי העבר מאחור. "לחיאני גנב, היה בכלא, איך אפשר לבחור אותו עוד פעם?", תהה תושב העיר, שאמר גם מנגד: "אני יודע שיש כאלה שחושבים אחרת, שהוא בן אדם חם ונחמד. אנשים אוהבים את זה".

לחיאני מודע לחשש של התושבים להעניק לו צ'אנס נוסף. בקמפיין שהשיק לקראת הבחירות הקרובות, הוא מנסה לנקוט באסטרטגיה פתוחה בנושא, לעומת רוכברגר, שממעט להתייחס להרשעתו ומפקפק בצדקתה. הצוות המלווה את לחיאני אמנם בוחר ריאיונות באופן מדוד, רק במקרה ש"יציגו תמונה רחבה", אבל ברשתות החברתיות הוא בוחר לשתף קטעים מהם הנוגעים לפרשה לצד הרחבות על גרסתו.

לקראת בחירות בבת ים: שלומי לחיאני, ינואר 2015. ראובן קסטרו
לקראת בחירות בבת ים: שלומי לחיאני, ינואר 2015/ראובן קסטרו

לחיאני יודע שאין באפשרותו להתכחש להודאה שהוא עצמו מסר. במקום זאת, הוא בוחר לשחק עם גודל האירוע, וממסגר אותו כ"טעות בתום לב" של ראש עיר טירון. "טעיתי, שילמתי מחיר", זו הסיסמה שבחר לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, יחד עם האשמות נגד מתחריו: "לאחרונה מופצים עליי שקרים. אל תאמינו להם. האמת תנצח".

צביקה ברוט ראש עיריית בת ים. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, אתר רשמי
מסיים קדנציה מוצלחת. צביקה ברוט/אתר רשמי, צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

ספק אם זה יספיק לו מול המתחרה העיקרי העומד בדרכו - ראש העיר המכהן, צביקה ברוט. מתוך הלשכה, ברוט עמל בחודשים האחרונים על גיבוש תמיכה מפלגתית רחבה. יש עתיד, הליכוד, כחול לבן, ש"ס, תקווה חדשה, העבודה, מרצ וישראל ביתנו, כולן איתו. בסקר שנערך בחודש שעבר על ידי מכון סמית, ברוט זכה ל-64% תמיכה, בעוד לחיאני נחלש אל 16% בלבד. יוסי בכר, ראש העיר לשעבר המתמודד גם הוא, נשאר כנראה באזורי החוסר רלוונטיות עם 3%. כדי לעמוד באתגר, לחיאני יצטרך לשלוף את כל הקסם האישי שהתפרסם בו, ולהתפלל להפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully