וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת הענק, ההפגנות והמאמץ האחרון לפשרה: כל העדכונים לקראת דרמת ביטול עילת הסבירות

בכנסת יצביעו היום בקריאה שנייה ושלישית על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, וצפויים להעביר את החוק הראשון במהפכה המשפטית. בבית הנשיא נערכים מאמצים אחרונים להגיע להסכמה רחבה. עשרות חברות במשק פתחו בשביתה. נתניהו שוחרר מבית החולים לאחר השתלת קוצב הלב

בוידאו: מפגינים נגד המהפכה המשפטית דוהרים לכיון כיכר פריז בית רה"מ/שלומי הלר

מה קורה היום?

מליאת הכנסת תצביע היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, ובכך צפויה להעביר את החוק הראשון במסגרת המהפכה המשפטית אותה מקדמת הממשלה. אישור החוק מגיע על רקע חצי שנה של מחלוקת חסרת תקדים, בין הפוליטיקאים ופלגים שונים בעם, ומחאת ענק עיקשת נגד המהפכה. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחרר הבוקר מבית החולים לאחר שהושתל לו קוצב לב במוצאי שבת.

זאת, לאחר שאתמול הסתיים במליאה הדיון האחרון על הצעת החוק. יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, טען בעת הדיון כי הביקורת נגד ביטול עילת הסבירות נובעת מההפסד בבחירות. "תפסיקו לעבוד על הציבור בישראל, עילת הסבירות היא דבר שזכה לביקורת כבר יותר מארבעים שנה. אין שום יסוד לטענה שבקשה לצמצומה כך שלא תחול על נבחרי ציבור, נובע מאיזה אינטרס קצר טווח של הקואליציה הזאת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לחזרה להידברות בבית הנשיא. "אם תעצרו, אנחנו כאן. דיברנו עם בית הנשיא, הדלתות שם פתוחות לרווחה, מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון".

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים ואמר: "כל הסכמה שלי או של האופוזיציה נקודתית על עילת הסבירות, מבלי לפתור את שאר הסוגיות שעל הפרק, תהיה פגיעה בדמוקרטיה. הסכמה נקודתית רק על עילת הסבירות תהיה הפקרות".

אמיר אוחנה, שמחה רוטמן, דיון על צמצום ביטול עילת הסבירות, כנסת, 23 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"עילת הסבירות היא דבר שזכה לביקורת כבר יותר מארבעים שנה". רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל
ראש הממשלה בנימין נתניהו  בהצהרה לתקשורת 20.07.2023. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
פעל במהלך סוף השבוע להבטיח כי חברי הקואליציה יצביעו בעד. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
יאיר לפיד, אולפן וואלה! 5 ביולי 2023. ראובן קסטרו
אם תעצרו, אנחנו כאן - לפיד קורא "למנוע את האסון"/ראובן קסטרו

במהלך סוף השבוע, פעל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבטיח כי כל חברי הכנסת בליכוד ובקואליציה יצביעו בעד ביטול עילת הסבירות, נתניהו ביקש מכמה מאנשי לשכתו וכן מראשי הקואליציה לוודא את הצבעתם של כל חברי הכנסת, וחלקם אף קיבלו טלפונים באשר להצבעתם השבוע. בליכוד מעלים את שמותיהם של שר הביטחון יואב גלנט וחברי הכנסת יולי אדלשטיין ודוד ביטן ככאלה שעשויים להימנע או להתנגד בהצבעה. לחברי כנסת אחרים במפלגה שמתלבטים איך להצביע הבטיחו בלשכת נתניהו כי מכאן והלאה החקיקה תעשה בהסכמה רחבה.

גם בוושינגטון דרוכים לקראת ההצבעה היום: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר הלילה לוואלה! כי הוא מודאג מאוד מההצבעה הצפויה על החוק, וקרא לנתניהו לא להתקדם עם ההצעה בנוסח הנוכחי שלה. "נראה שהצעת החוק שנדונה במסגרת הרפורמה המשפטית רק מרחיבה את השסעים בישראל ולא מקטינה אותם", אמר והוסיף: "לאור היקף האיומים והאתגרים מולם ניצבת ישראל, זה לא הגיוני עבור מנהיגי ישראל לרוץ קדימה עם זה. מנהיגי ישראל צריכים להתמקד בגיוס כל האנשים יחדיו לצורך השגת קונצנזוס"

מה מצב המגעים?

המגעים של הנשיא הרצוג וצוותו נמשכו אל תוך הלילה ויימשכו גם הבוקר בניסיון להשיג הסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה על ריכוך החוק לביטול עילת הסבירות והמשך קידום חוקי המהפכה המשפטית. לפי גורמים המעורבים בשיחות, יש הסכמה עקרונית על מסמך העקרונות של הנשיא, שכולל גרסה מרוככת של חוק הסבירות והגנות מפני פיטורים והדחה של שומרי הסף, אך יש מחלוקת משמעותית על משך ההקפאה של שאר חוקי הרפורמה.

בקואליציה מוכנים בשלב זה להקפאה של עד 6 חודשים בלבד, כדי שאם השיחות ייכשלו יוכלו לחדש את החקיקה ולשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים עד סוף מושב הכנסת הבא. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד דורש הקפאה של לפחות שנה, ואילו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתנגד לקציבת ההקפאה ודורש עצירה מוחלטת עד סוף הקדנציה וקידום של כל חקיקה משפטית בהסכמה. לפי גורמים המעורים בשיחות עדיין יש פערים גדולים בנושא, אך המאמצים יימשכו עד הרגע האחרון בניסיון להגיע להסכמה.

פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן  18 ביולי 2023. רויטרס
חזר מוושינגטון - לשיחות ההידברות על המהפכה המשפטית. הנשיא הרצוג/רויטרס
בני גנץ, דיון על צמצום ביטול עילת הסבירות, כנסת, 23 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"הסכמה נקודתית רק על עילת הסבירות תהיה הפקרות". גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

היום יגיעו המחאות ברחבי הארץ לשיא, ובמרכזן הפגנת הענק שתתקיים מול הכנסת לקראת ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית. בשש וחצי בבוקר החלו המפגינים לעשות את דרכם לכנסת מגן סאקר, בו התמקמו בימים האחרונים. לאחר מכן, צפויות להתקדם גם כן מהגן פעילויות מחאה. בשש, בהתאם ללוח הזמנים המתעדכן של המליאה, תתקיים ההפגנה המרכזית מול הכנסת.

הבוקר, מפגינים נגד המהפכה המשפטית החלו לחסום את הדרכים למשכן הכנסת, זאת לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה על החוק לביטול עילת הסבירות. אנשי מחאת "אחים לנשק" קשרו עצמם אחד לשני וחוסמים את דרך המוזיאון. אנשי מחאת הסטודנטים נשכבו על הכביש. כוחות משטרה שהגיעו למקום פתחו במאמצים לפנות את המפגינים משתי הכניסות למשכן, הן המזרחית והן המערבית.

מה המחאה הצפויה?

בתוך כך, גם מחאת המילואימניקים נמשכת ומאיימת על כושרו המבצעי של צה"ל. נכון לשעה זו, אלפים רבים של משרתי מילואים בהתנדבות מכלל יחידות צה"ל הודיעו כי יפסיקו להתייצב. אתמול, התייחס הרמטכ"ל הרצי-הלוי למחאה בדאגה: "אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, אם לא ישרתו בצה"ל הטובים ביותר - לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור", כתב.

"אין זה מאוחר לתקן. חייבים לתקן, כי אין דרך אחרת ללא הלכידות הפנימית והחיצונית. זו האחריות של כולנו; ובראש ובראשונה האחריות האישית שלי כרמטכ"ל. זו הדרך היחידה בה נוכל לשמור על ייעודו של צה"ל: בהגנה על המדינה ובהבטחת קיומה".

שר הביטחון יואב גלנט ניהל שיחות עם הרמטכ"ל, והבין כי אי ההתייצבות למילואים עלולה להביא לפגיעה בכשירות צה"ל. גלנט פעל בימים האחרונים מול ראשי הקואליציה להביא לדחיית יציאת הכנסת לפגרה, על מנת לאפשר דחייה של חקיקת ביטול עילת הסבירות, שתאפשר לצדדים להגיע להסכמה רחבה - אך כעת נדמה שמאמציו טרם נשאו פרי.

מפגינים חוסמים את הרכבת הקלה בירושלים, 23 ביולי 2027. צילום: ינון יתח שלום, מערכת וואלה
מחאות הענק נגד המהפכה אמש/מערכת וואלה, צילום: ינון יתח שלום

מהן השלכות השביתה במשק

פורום העסקים, המונה את 150 החברות הגדולות במשק שמעסיקות את מרבית העובדים במגזר שאינו ממשלתי, הודיע אמש כי הבוקר לא תיפתח הפעילות של החברות שבפורום. הפורום קרא לחברות ועסקים נוספים "להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד צדדית וכניסה להידברות".

בין החברות השובתות - פוקס, מלונות ישרוטל, ביג מרכזי קניות, קניוני עזריאלי, דלויט ישראל, הפניקס, מלונות פתאל, בנק לאומי, הבנק הבינלאומי, בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, מלונות דן, פייסבוק, בנק דיסקונט, חברת כאל, רשת מלונות פתאל, חברת ישראכרט, חברת דלק ישראל, ניופאן, חברת ביטוח ישיר, חברת צים, רשת צומת ספרים, חברת וילי פוד, קבוצת ויסוצקי, רשת פקטורי 54, חברת שיכון ובינוי, בית ההשקעות מיטב, חברת הדלק דור אלון, חברת האופנה טרמינל איקס

גם מובילי מחאת ההייטק הודיעו שיצטרפו לשביתה: "עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו כי ישביתו את פעילותן ויאפשר לעובדים להשתתף בפעילויות המחאה נגד ההפיכה המשפטית". מובילי המחאה מסרו כי "אנחנו מצטרפים לחברינו מהפורום העסקי שהודיעו על השבתת החברות בצדק, ונעמוד איתם כתף אל כתף מחר במלחמה על פניה של מדינת ישראל. לא ניתן לממשלת ישראל להוביל לקריסת הכלכלה ולהחרבת ההייטק. אין לנו ארץ אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully