וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בצמצום עילת הסבירות לקראת אישור סופי; לפיד: "אם תעצרו, אנחנו כאן"

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 13:00

המליאה התכנסה באופן חריג לדיון ממושך שצפוי להימשך כ-26 שעות, במקביל להפגנות ברחבי הארץ. ראש האופוזיציה: "הדלתות בבית הנשיא פתוחות לרווחה, מחכות שנמנע את האסון". רוטמן: "ההצעה תשיב את הדמוקרטיה". ח"כ פרקש הכהן פרצה בבכי: "מסיתים איש באחיו לפני תשעה באב"

ישיר: מליאת הכנסת דנה בצמצום עילת הסבירות (צילום: ערוץ הכנסת)

LIVE

מליאת הכנסת נפתחה הבוקר (ראשון) באופן חריג בשעה 10:00 לקראת דיון ממושך על הצעת חוק יסוד: השפיטה לצמצום עילת הסבירות, הראשון במסגרת המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. הדיון צפוי להימשך כ-26 שעות, אלא אם האופוזיציה תנסה להפתיע מוקדם יותר את הקואליציה עם הצבעה לא מתוכננת.

במקביל, מתנהלים בתוך הקואליציה דיונים סביב משך הזמן שיסכימו להקפיא את החקיקה כדי להגיע להסכמה, במקרה של פשרה על עילת הסבירות. אחת ההצעות שעלו מצד האופוזיציה היא שהקואליציה תקפיא כל חקיקה משפטית למשך שנה וחצי במטרה להגיע להסכמה רחבה על שאר רכיבי הרפורמה, אך חלק מראשי המפלגות מתנגדים ומוכנים לתקופה של חצי שנה בלבד. בינתיים, לא הושגו הסכמות על נוסח הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות עצמו.

אמיר אוחנה, שמחה רוטמן, דיון על צמצום ביטול עילת הסבירות, כנסת, 23 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"משיבים את הדמוקרטיה". רוטמן בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר בעת הצגת ההצעה כי היא מנסה "להשיב מעט הפרדת רשויות ואת הדמוקרטיה למדינת ישראל". הוא טען כי הביקורת נגד צמצום עילת הסבירות נובעת מההפסד בבחירות. "תפסיקו לעבוד על הציבור בישראל, עילת הסבירות היא דבר שזכה לביקורת כבר יותר מארבעים שנה. אין שום יסוד לטענה שבקשה לצמצומה כך שלא תחול על נבחרי ציבור, נובע מאיזה אינטרס קצר טווח של הקואליציה הזאת. מדובר בהשמצה פרועה שהסיבה היחידה שיש מישהו שמאמין לה במדינת ישראל, זה בגלל טפטוף אין סופי שהפך לזרם של רעל בפייק, אי אפשר לקבל את המציאות הזאת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לחזרה להידברות בבית הנשיא. "אנחנו לא צעדנו אתמול כדי להכריז מלחמה, אלא כדי למנוע מלחמה", אמר במהלך הדיון, "כדי להגיד לממשלה, אם יש בכם עדיין הגינות, תעצרו. אם התכוונתם למילה אחת כשדיברתם על אחדות העם, תעצרו.

הוא המשיך, "אם תעצרו, אנחנו כאן. דיברנו עם בית הנשיא, הדלתות שם פתוחות לרווחה, מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון". הוא פנה לממשלה והבהיר, "אנחנו לא רוצים לנצח אתכם, כי כולנו נפסיד. האמת היא שכולם רוצים פשרה, אבל אף אחד לא יודע איך להשיג אותה או איך היא תיראה". לבסוף סיכם, "יש רק דרך אחת לגלות: להמשיך להתאמץ. לעצור את החקיקה. ללכת לבית הנשיא. רגלינו יישאו תפילה כל הדרך. אנחנו צריכים ללכת לשם ולדבר ולהתווכח ולריב ולדבר שוב ושוב ולעולם לא להפסיק לנסות, כי גורלו של עם ישראל תלוי בדבר".

בני גנץ, תפילה משותפת בכותל המערבי, 23 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
גנץ בתפילה משותפת של תומכי ומתנגדי הרפורמה בכותל, הבוקר/פלאש 90, חיים גולדברג

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים ואמר: "כל הסכמה שלי או של האופוזיציה נקודתית על עילת הסבירות, מבלי לפתור את שאר הסוגיות שעל הפרק, תהיה פגיעה בדמוקרטיה. הסכמה נקודתית רק על עילת הסבירות תהיה הפקרות".

"אני יודע שיש חברי כנסת, כולל בכירים בממשלה, שהודיעו לראש הממשלה שאחרי החקיקה הזו הם ידרשו שכל חקיקה נוספת תהיה בהסכמה, ואני אומר להם - זה בדיוק המתווה הנכון לקיים כעת", הוסיף גנץ. "אפשר לעצור, להגיע להסכמה על עילת הסבירות, ולהמשיך במתווה של הסכמות מלאות. צריך לעצור, להסכים ולהמשיך ביחד".

על גל הסרבנות אמר גנץ כי "מה שאנחנו ניצבים מולו הוא שבר בתעודת הזהות הישראלית שלא ידענו כמותו. חברי הקואליציה - זה בידיים שלכם, זו האחריות שלכם. במקרה הזה, חלק מהנזק כבר בלתי הפיך. אני מבקש להגיד לראש הממשלה - אם תעצור ותחתור להסכמה, זו לא תהיה כניעה, זה יהיה גילוי של אחריות לאומית".

חברת הכנסת פרצה בבכי במליאה: "מסיתים איש באחיו"

בווידאו: חברת הכנסת פרצה בבכי במליאה: "מסיתים איש באחיו לפני תשעה באב"/ערוץ הכנסת

חברת הכנסת אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי פרצה בבכי במהלך נאומה ואמרה בין היתר: "יש לנו ראש ממשלה שלא מפסיק לשקר, פירומנים, מסיתים איש באחיו, והשיא מגיע דווקא בחקיקה השבוע, שבוע שבו מציינים את תשעה באב בגלל חורבן הבית ושנאת חינם. העם שלנו כואב ופצוע, הוא צריך שקט וחמלה. אם אתם לא מבינים את זה - אתם לא ראויים לעם הזה".

את הדיון יסכמו בסופו רוטמן, שהוביל את הדיונים בכנסת על החוק, ושר המשפטים יריב לוין מהליכוד. לאחר מכן, תהיה לאופוזיציה אפשרות להצביע על 140 הסתייגויות מתוך 27 אלף שהגישו ובסוף ההצבעות תעלה ההצעה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. גם אחרי פתיחת הדיון וכל עוד לא אושרה ההצעה במליאה, תהיה עדיין אפשרות לעשות שינויים בנוסח ההצעה אם הקואליציה והאופוזיציה יגיעו להסכמות. אף שהסיכוי נמוך, הקואליציה תוכל לעצור את הדיון, להחזיר את ההצעה לוועדה, לערוך בה שינויים ולאשר אותה מחדש ואז להביאה להצבעה נוספת במליאה.

מדובר בתהליך ארוך ומורכב יחסית ובשל לוח הזמנים הצפוף - סיכוי נמוך שיקרה. אפשרות נוספת היא לקבל את אחת ההסתייגויות המהותיות שהגישה האופוזיציה כדי לרכך את הצעת החוק.

לפיכך, בכנסת מעריכים כי הצעת החוק תאושר ביום שני בצהריים, והדריכות במשכן גדולה מאוד. קצין הכנסת, ניצב יובל חן, הודיע בסוף השבוע כי קיבל מידע לפיו מתוכננות הפרות סדר בבניין הכנסת, ובמכתב ששיגר לחברי הכנסת ולעובדיה, הודיע כי כפי שכבר נהג בעבר, בכוונתו לאפשר בימים אלו את כניסתם החופשית למשכן של בעלי האישורים הקבועים ובכללם: חברי הכנסת, עובדי הכנסת, היועצים הפרלמנטרים, אנשי התקשרות ועוד; ולא לאפשר את קיומם של סיורים, אירועים וביקורים באישורים חד-יומיים. במצב כזה, אורחים או מבקרים לא יוכלו להיכנס למשכן.

תפילה משותפת בכותל המערבי, 23 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
"למנוע קרע בעם". תפילה משותפת של תומכי ומתנגדי הרפורמה, הבוקר/פלאש 90, חיים גולדברג

במהלך סוף השבוע, פעל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבטיח כי כל חברי הכנסת בליכוד ובקואליציה יצביעו בעד צמצום עילת הסבירות, נתניהו ביקש מכמה מאנשי לשכתו וכן מראשי הקואליציה לוודא את הצבעתם של כל חברי הכנסת, וחלקם אף קיבלו טלפונים באשר להצבעתם השבוע. בליכוד מעלים את שמותיהם של שר הביטחון יואב גלנט וחברי הכנסת יולי אדלשטיין ודוד ביטן ככאלה שעשויים להימנע או להתנגד בהצבעה. לחברי כנסת אחרים במפלגה שמתלבטים איך להצביע הבטיחו בלשכת נתניהו כי מכאן והלאה החקיקה תעשה בהסכמה רחבה.

במקביל לדיונים, צפויות להתקיים ברחבי מחאות נרחבות נגד אישור החוק. בשעות הערב, יפגינו רבים מתומכי הרפורמה ברחוב קפלן בתל אביב, תוך הבעת תמיכה בחקיקה. הבוקר, קיימו אלפי מתנגדי ותומכי הרפורמה תפילה משותפת בכותל בקריאה "למנוע את הקרע בעם".

חסימות כבישים ורחובות בתל אביב ובירושלים

בעקבות המחאות המתקיימות במקביל לדיונים בכנסת, רחובות וכבישים רבים בירושלים ובתל אביב נחסמו לתנועה.

  • בירושלים, נחסמו לתנועת כלי רכב רחובות קפלן, זוסמן ועזה.
  • במהלך היום ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים, לסירוגין ובהתאם לצורך: רחוב רבין בקטע שבין לורך לבן צבי בשני הכיוונים, ורחוב רופין בקטע שבין צומת הזז ועד כיכר השעון (צומת המוזיאון) לשני הכיוונים.

בתל אביב ייחסמו הרחובות הבאים אחרי 16:00 אחר הצהריים:

  • רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים.
  • צומת קפלן דרך מנחם בגין תיחסם לצפון ולדרום (כולל השיקועים).
  • רמפות גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20).
  • צומת יגאל אלון-השלום תיחסם למערב.
  • תיחסם צומת יגאל אלון-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ).
  • תיחסם צומת השלום-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה).
  • צומת השלום-עליית הנוער תיחסם למזרח.
  • צומת יגאל אלון-השלום תיחסם לדרום.
  • צומת יגאל אלון-תובל תיחסם לצפון.
  • צומת יצחק שדה-המסגר תיחסם לצפון.
  • לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר.
  • ייחסמו הרחובות מיגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים).
  • החל מהשעה 20:30 ייחסם גשר יהודית למעבר הולכי רגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully