וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיזבאללה 2.0": הכוח האיראני בסוריה שנלחם בישראל וארה"ב

22.7.2023 / 17:12

מסמך מודיעיני שהגיע ל"ניוזוויק" מתאר את פעילותה של "דיביזיית האימאם חוסיין", המורכבת מאלפי לוחמים מהאזור והוקמה על ידי קאסם סולימאני. היא מצוידת באמצעי לחימה מדויקים שמגיעים מאיראן, ואחראית לשורת התקפות על ישראל ועל הכוחות האמריקניים בסוריה

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

איראן הקימה יחידה המורכבת מאלפי לוחמים מהאזור בעלת יכולות לתקוף את הכוחות האמריקניים בסוריה וכן את ישראל - כך דיווח המגזין האמריקני ניוזוויק, על בסיס מסמך מודיעיני שחלקה עמו סוכנות ביון מבעלת ברית של וושינגטון.

גורם מודיעני, שדיבר עם המגזין בעילום שם בשל רגישות המידע, אמר כי גורמים אמריקניים תודרכו על תוכנו של המסמך, העוסק ביחידה ששמה "דיביזיית אימאם חוסיין" הקשורה לכוח קודס במשמרות המהפכה של איראן.

"הדיביזיה היא הכוח הלוחם המובחר ביותר של כוח קודס בסוריה, והיא בעלת יכולות חזקות ומוצקות", נכתב במסמך. היא חמושה בתחמושת מונחית דיוק ובמל"טים למטרות תקיפה וריגול, בנוסף למגוון של כלי נשק קלים יותר. הגורם המודיעיני אמר כי היא אחראית למטח המל"טים והרקטות שפגע בבסיס אמריקני במוצב א-תנף בדרום-מזרח סוריה באוקטובר 2021.

לדבריו, דיביזיית אימאם חוסיין אחראית לסדרת תקיפות נגד ישראל בשנים האחרונות, בהן שיגור טיל קרקע-קרקע מסוריה בינואר 2019, ירי רקטות ביוני באותה שנה ומתקפת הרחפנים שסוכלה על ידי צה"ל חודשיים לאחר מכן, באוגוסט.

לוחמי חיזבאללה בטקס לזכרו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בביירות, לבנון, 3 בינואר 2023. רויטרס
לוחמי חיזבאללה בטקס לזכרו של סולימאני בביירות, ינואר/רויטרס

המסמך קובע כי היחידה הוקמה ב-2016 תחת פיקודו של מפקד כוח קודס גנרל קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני בעיראק בינואר 2020. הכוח הסודי, לפי המסמך, שיחק תפקיד מרכזי במלחמה שניהל משטר אסד במורדים ובארגונים הג'יהאד, בראשם "המדינה האסלאמית" (דאעש), לאורך מלחמת האזרחים בסוריה.

"הדיביזיה מייצגת כוח לחימה רב-לאומי, המורכב מאלפי לוחמים מרחבי המזרח התיכון", נכתב במסמך, שציין כי רוב הלוחמים הם סורים, לצד לבנונים, אפגנים, פקיסטנים, תימנים, סודאנים ואחרים שהגיעו לסוריה כחלק מ"מלחמת הקודש" שניהל הציר השיעי בדאעש הסוני. עוד נכתב כי הם נותרו באזור תחת פיקוח כוח קודס גם אחרי שדאעש הוכנע.

אמצעי הלחימה המועברים ליחידה מגיעים מאיראן דרך נמלי תעופה בסוריה, ספינות מטען הפורקות עיר הנמל לטקיה במעקב המדינה ומשאיות החוצות את הגבול דרך עיראק - שכולם היו מוקדים לתקיפות מרובות של ישראל בעשור האחרון.

הגורם המודיעני שדיבר עם ניוזוויק התייחס ליחידה ככזו המתאמת את כל הפעילויות של איראן בסוריה, וטען כי "כל מה שקורה בסוריה, הוא עכשיו תחת תחום השיפוט של האיראנים ושל היחידה הזו בכוח קודס". לדבריו,, לחיזבאללה היה תפקיד קריטי בהקמת דיביזיית האימאם חוסיין. "זה חיזבאללה 2.0".

בתגובה לכתבה, שגרירות איראן באו"ם אמרה כי טהראן הקימה כוח של "מתנדבים שיעים" להילחם בדאעש אחרי שכבש שטחים מעיראק ומסוריה, ואלו פועלים תחת מרותה של ממשלת סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully