וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-10,000 מילואימניקים מודיעים: "מצטרפים לטייסים, לא נתנדב"

עודכן לאחרונה: 22.7.2023 / 22:52

ראשי מחאת "אחים לנשק" הודיעו כי אלפי משרתי מילואים נוספים, מכ-40 יחידות ישהו את התנדבותם במסגרת החרפת המחאה. גורמים בלשכת רה"מ: "מעריכים שגל הסרבנות יירגע אחרי שהחקיקה תעבור", מנגד אנשי מערך המ"מ: "פשוט התנתק מהמציאות, שום דחיה או ריכוך לא יעזרו"

כ-10,000 מילואימניקים מודיעים: נצטרף לטייסים, לא נתנדב/מערכת וואלה!

מובילי מחאת המילואימניקים "אחים לנשק" קיימו מוקדם יותר (שבת) מסיבת עיתונאים במסגרת המחאות שהם מובילים נגד המהפכה המשפטית. במסיבת העיתונאים הם הודיעו כי כ-10,000 מילואימניקים מכ-40 יחידות יצטרפו למחאת הטייסים ויודיעו על פרישה ממילואים, בהן מיחידות כמו סיירת מטכ"ל, שייטת ויחידות מסווגות נוספות. בעקבות ההודעה, בלשכת נתניהו העריכו כי "גל המחאות יירגע אחרי שהחקיקה תעבור". במערך המ"מ הגיבו בחריפות: "רה"מ התנתק מהמציאות".

אייל נווה, מראשי מחאת המילואימניקים, אמר בפתח מסיבת העיתונאים: "היום אנחנו, המייצגים כעשרת אלפים חיילי מילואים, שאומרים לממשלת ישראל לראש הממשלה, לשר הביטחון: האחריות לחורבן הבית השלישי תהיה עליכם". נוה הוסיף: "כבר חודשים ארוכים שאנחנו בשטח, לא בבית, לא בעבודה. אלו המילואים הארוכים והחשובים היותר שנקראנו להם. עשינו הכל על מנת להגן על המדינה, על בטחונה ועל הדמוקרטיה. עשינו הכל בכדי להימנע מלהגיע לרגע הזה. לא הותרתם לנו ברירה -הבאתם אותנו למקום שבו אנחנו אומרים - עד כאן".

"אם אתם רוצים אותנו אתכם ולצדכם - כמו ששירתנו תחת ממשלות מימין ומשמאל, באוויר, בים, ביבשה, בשריון, בתותחנים, בסייבר, במשימות סודיות במדינות זרות, נלחמים כתף אל כתף על בטחונה ושלמותה של ישראל היהודית ודמוקרטית", אמר נוה, "אנחנו קוראים לכם מפה לעצור את החקיקה ההופכת את ישראל לדיקטטורה. ביטול עילת הסבירות היא לא תיקון מערכת המשפט היא מתן כוח בלתי מוגבל לממשלה כמו שאמרנו תמיד התחייבנו לשרת את הממלכה ולא את המלך".

מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023. ארז הראל
מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023/ארז הראל
מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023. ארז הראל
מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023/ארז הראל

גם אלוף משנה, נבו ארז, מפקד דובדבן ושייטת 13 לשעבר, לקח חלק במסיבת העיתונאים ואמר: "אנשים מדהימים מכל קצוות הארץ שכבר יותר מחצי שנה נמצאים בכל מקום על מנת לומר לממשלה הזאת ובעיקר לעומד בראשה עד כאן. מאבק זה מתנהל ברגעים אלה ממש ואנחנו נמצאים בנקודה קריטית - המאבק בא לעצור את מדינת ישראל מהמדרון הכל-כך מסוכן שמביא אותנו לתהום של סוף הדמוקרטיה והפיכת מדינת ישראל לדיקטטורה".

"השסע עמוק מתמיד והוא הסכנה הגדולה ביותר למדינת ישראל", אמר אל"מ ארז, "אנחנו לפני חורבן בית שלישי. מדינה מתפרקת, יום יום הכל מתפרק - הכלכלה, ההייטק, יחסי החוץ, המשפט, ועכשיו הצבא. יש אדם אחד שאחראי על כל זה, הוא מתומרן ולא מתמרן. ביבי אתה אחראי ואף אחד אחר לא אחראי על זה. ראש ממשלה שמתמרן את החברה ומרסק אותה איבד מבחינתי את צלם האנוש וכל זה בגלל אינטרסים אישיים".

אל"מ ארז הוסיף: "ההפיכה המשטרית הורסת גם את הצבא, אנחנו במאבק קשה וזמנים בלתי רגילים שדורשים מכל אחד מאתנו גם מעשים לא רגילים. אני כמו עוד מאות אנשי מילואים שמבחינתנו שמנו את האמון בשלטון אך השלטון שבר את כל הערכים הבסיסיים שלאורם נשבענו לשרת את צה"ל. אני פונה כאן לכל האנשים הנפלאים בישראל ואומר להם לא לסרבנות אבל כן להשהיית ההתנדבות למילואים". לדבריו, "זה אחד הנשקים הנכונים למאבק הזה ובזמן הזה. אני אישית לא מתכוון להתנדב לשרת במדינה דיקטטורית. שום איום של מדינה כזו או אחרת לא מאיימים על מדינת ישראל כמו ניסיון ההפיכה שמתבצע מול העיניים שלנו ברגע זה".

מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023. ללא, צילום מסך
מסע"ת של אחים לנשק ומילואימנקים, הרצליה, 22 ביולי 2023/צילום מסך, ללא

בעקבות הודעת מובילי מחאת "אחים לנשק", גורמים בלשכת נתניהו מסרו לוואלה! כי "אנחנו מעריכים שגל הסרבנות יירגע יום יומיים אחרי שהחקיקה תעבור. אחרי שנבטיח שלא תהיה עוד שום חקיקה שלא בהסכמה המצב יחזור לקדמותו".

גם שרים בקואליציה הגיבו הערב לאיומים שהשמיעו מובילי מחאת המילואימניקים: שר המשפטים, יריב לוין, כתב בהודעה פנימית לתומכי הרפורמה שהזהירו מ"כניעה": "אסור לוותר! אחרת אהוד ברק וחבורת טייסים במילואים יהפכו לבעלי הבית של המדינה ויקבעו כל דבר". כמו כן, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בדמוקרטיה משפיעים על החלטות הממשלה בקלפי, לא בסרבנות צבאית". גם שר התפוצות, עמיחי שיקלי, הגיב בחשבון הטוויטר, "התיקון המוצע לחוק יסוד שפיטה לצמצום עילת הסבירות יועבר כמתוכנן. לכנסת ישראל ולממשלת ישראל אין את הזכות להיכנע לאיומי פרוטקשן של סרבנים פוליטיים".

גם שרת התחבורה, מירי רגב, הגיבה, וכתבה: "לא נאפשר הפיכה צבאית, הסרבנות מסוכנת לביטחון המדינה ועלינו להוציא את הפוליטיקה מהצבא". כמו כן, שר התקשורת קרעי כתב: "הקפאת החקיקה בשלב הזה אולי תרפא את המחלה - תרגיע את הרוחות במדינה ליום יומיים, אבל תהרוג את החולה - לא תישאר לנו מדינה דמוקרטית". שר האנרגיה, ישראל כץ, הוסיף: "ביום שני החקיקה תעבור או בהסכמה או בנוסח הקיים. הוויכוח הוא כבר לא על עילת הסבירות שרבים הסכימו לה בעבר. יש כאן ניסיון לנצל שירות צבאי כדי לכפות על הממשלה לשנות מדיניות".

מנגד, 950 יוצאי מערך המבצעים המיוחדים ואנשי הסייבר ההתקפי מסרו הערב כי "נתניהו יודע טוב מאוד מה אנחנו עושים במהלך שירותנו בכל רחבי העולם ושאנחנו לא מפחדים מכלום, ולעולם לא מוותרים. אם הוא באמת חושב ש"יומיים אחרי העברת החוק אנחנו נרגע" - הוא פשוט התנתק לגמרי מהמציאות. שום דחיה, ריכוך או פלסטר לא יעזרו הפעם. אף מילואימניק לא יחזור להתנדב בגלל ריכוך טקטי ומקומי של חוק בודד. השבר באמון הוא כה עמוק, שרק טיפול שורש יטפל בבעיה - של גניזת ההפיכה, אחרת כל חודשיים נעמוד שוב מול תהום".

צעדת מחאה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 22 ביולי, 2023. צילום: שלומי גבאי, מערכת וואלה!
צעדת מחאה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 22 ביולי, 2023/מערכת וואלה!, צילום: שלומי גבאי

"ייתכן שההרס הגדול והמסוכן מכולם הוא חורבן צבא העם", הוסיף אל"מ ארז במסיבת העיתונאים של מובילי מחאת המילואימניקים, "מכיוון שאין צבא אם אין דמוקרטיה, אני רוצה לומר לכולם שהפגיעה בביטחון היא לא במספרים של כמה מילואימניקים חותמים - היא בעיקר ובראש ובראשונה בגלל הפגיעה ברוח ובערכים של כולנו. ולצערי הרב התהליכים האלו יפגעו גם בצבא הסדיר וגם בצבא הקבע אם לא נעצור זאת ממש עכשיו. אני יודע מידע אישי שיש מפקדים בכירים במערכת הביטחון שרוחם נפגע אבל קולם לא יכול להישמע בגלל תפקידם".

סגן אלוף במיל, ש', ממערך המבצעים המיוחדים סיפר: "הפיקוד על חיילים וקצינים באמ"ן וצה"ל נתן משמעות לחיי. חונכתי לרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית וזה החוזה". לדבריו, "ההפיכה המשפטית וביטול עילת הסבירות שוברים את החוזה הזה. זה שינוי שיטת משטר מדמוקרטיה לדיקטטורה. אני קורא מדם ליבנו ובכאב גדול - הצילו את צהל, עצרו את הטירוף".

צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית, 22 ביולי, 2023. צילום: דנה רעני, מערכת וואלה!
צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית, 22 ביולי, 2023/מערכת וואלה!, צילום: דנה רעני

עוד הוסיף סא"ל ש': "צה"ל מבוסס על התנדבות ועל ערך הרעות ולכן יכול להתקיים רק במשטר דמוקרטי. צבא העם יש רק בדמוקרטיה. ואם החקיקה תתקדם זו תהיה זריקת רעל שתתפשט ותחריב את הכל. מה נגיד לילדינו שבעוד שנים ישאלו אותנו איפה היית שישראל הפסיקה להיות דמוקרטיה? אז עצרו עצרו עכשיו זה עוד לא מאוחר".

סרן ניצן, הקצינה הראשונה במדור טג"ח, סיפרה לאחר 21 שנים של שירות במילואים: "אני סרן במיל במדור טיפוס, גלישה וחילוץ בבית הספר ללוט"ר. יש לנו שני ילדים מקסימים, נגב ומרום, וילדה מדהימה כרמל. אני משרתת תחת כל ממשלות ישראל לא משנה מאיזה צד, ומעולם לא חלחל המצב במדינה לשיקולי שירותי בצה"ל". "היה לי ביטחון בחוזה ביני ובין המדינה לפי ערכי מגילת העצמאות עד עכשיו", הוסיפה ניצן, "החוזה הזה הופר. פיטורי השר גלנט היה רגע שבר ענק מבחינתי, מצאתי את עצמי לראשונה בחיי מעורערת".

רב סרן במילואים, אורן סלע, לוחם ומפקד בסיירת גולני והיום קצין אמל"ח ביחידת האלפיניסטים, אמר כי "במשך כמעט כל 30 שנות שירותי כיהנו ממשלות שלא אני בחרתי, שלא הסכמתי עם דרכם ומעולם לא חשבתי להפסיק לשרת כי כל הממשלות האלה פעלו במסגרת חוקי המשחק הדמוקרטי עם מגבלות ובלמים" רס"ן סלע הוסיף: "אהבת המולדת מובילה אותנו בהחלטה הקשה הזאת במציאות החדשה שלא מאפשרת לי לתרום למדינה שאני כל כך אוהב".

סרן במילואים, עמרי רונן, מפקד צוות לוחמים במגלן שלחם בצוק איתן, הוסיף: "לפני מספר שעות עשיתי את אחת השיחות הקשות שהיו לי בחיי, לא האמנתי שזה יקרה. בישרתי לצוות שלי, "צוות עמרי" שאם החקיקה שמקדמת אותנו לדיקטטורה תעבור בקריאה שנייה ושלישית, אשהה את השירות שלי". לדבריו, "שיהיה ברור, רק לצוות שלי אני חייב דין וחשבון אמרתי להם שההחלטה התקבלה לאחר מחשבה עמוקה, זה לא עניין של ימין ושמאל, אלא שינוי משטרי, שינוי אופייה ודמותה של מדינת ישראל. כל מי שיושב בשולחן הזה, לעומת המנהיגים שלנו, מכיר את המשמעות האמתית של לקיחת אחריות להראות דוגמא אישית ולעשות מעשה".

"ערך השירות הוא נר לרגליי", הוסיף סרן רונן ואמר: "אבל אני מבין שאין ברירה אחרת. המילים שאני אומר פה הם בכאב. פשוט אי אפשר לעמוד מנגד. לפני תשע שנים בדיוק השתתפתי כמפקד צוות בצוק איתן, והכרתי שבע לוחמים, חלקם חברים קרובים שנהרגו במלחמה ועוד עשרות שנפגעו בגוף ובנפש. יצא לי להגן על המדינה הדמוקרטית שאני מאמין בה בערכיה ובצדקת דרכה. זה הקו האדום שלי. הבסיס לסוד כוחו של צבא הגנה לישראל הוא ברוח הלוחמים וממשלת ישראל במו ידיה מפרקת בסיס זה".

צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית, 22 ביולי, 2023. צילום: צביקה קליר, מערכת וואלה!
צעדת המחאה בכביש 1 - בדרך לירושלים/מערכת וואלה!, צילום: צביקה קליר

במקביל למסיבת העיתונאים, מוקדם יותר הגיעה צעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית ליעדה, משכן הכנסת בירושלים - חמישה ימים לאחר שיצאה לדרך מרחוב קפלן בתל אביב. המפגינים התאספו בצומת הסינמה סיטי בעיר, שנחסמה לתנועה. הלילה, ישהו הצועדים במאהל מחאה שיקימו בגן סאקר בעיר, סמוך למשכן, זאת לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות ביום שני הקרוב.

במקביל למחאה בירושלים, מתקיימות הפגנות נוספות בשורת מוקדים ברחבי הארץ - בתל אביב יצאו הצעדות השבועיות לרחוב קפלן בעיר ולפי שעה התרכזו במקום כבר אלפי מפגינים, בחיפה צעדה גדולה הגיעה למרכז חורב בעיר, בצומת נהריה מקיימים המפגינים "מצעד שפוטים", ובצומת הגומא חוסמים המפגינים את התנועה. במקביל, הפגנות נוספות מתקיימות בשורת מוקדים ברחבי הארץ, ובהם ברחובות, צומת העוגן, רמת השרון, רמלה, עמיקם ובצומת נהלל - שם להערכת המארגנים הגיעו כ-2,500 מוחים.

עם הגעתם, הצועדים כאמור צפויים להקים במקום עיר אוהלים בגן סאקר, סמוך למשכן הכנסת. לפי מארגני המצעד, מחר הם יקיימו מספר אירועי מחאה בעיר, ובהם, תפילה המונית "לשלמות העם" ברחבת הכותל, צעדה לקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, כנס חירום של הסתדרות הרופאים הרופאים בבנייני האומה ופתיחה רשמית של "מאחז הדמוקרטיה" בגן סאקר. בשני, יום ההצבעה הצפוי לביטול עילת הסבירות, יתמקדו המוחים בצעדות מחאה והפגנות בסמוך למשכן הכנסת וברחבי העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully