וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ על הרמטכ"ל להודיע לגלנט: צה"ל לא ערוך עוד להגן על ישראל

עודכן לאחרונה: 22.7.2023 / 19:46

גורמים במערכת הביטחון מתריעים כי הרמטכ"ל לא יכול להתעלם מהיקף ההודעות על אי-התייצבות למילואים: "הרמטכ"ל צריך לבחון את התמונה מחדש, הכלים שלו לניטור הכשירות עומדים בסימן שאלה גדול". בשעה האחרונה 904 אנשי מילואים באמ"ן הודיעו על הפסקת התנדבותם

הרצי הלוי על המציאות הביטחונית. צילום: דובר צה"ל/מעריב

עיני מערכת הביטחון נשואות בימים האחרונים אל הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בשאלת כשירותו של הצבא ברקע החרפת המחאות נגד המהפכה המשפטית. רק בשבוע האחרון, יותר מאלף אנשי צוות אוויר בחיל האוויר הודיעו על הפסקת התנדבותם לשירות מילואים, והשאלה שעומדת בפתחו של צה"ל היא האם בשקלול האיומים בכל הזירות, צה"ל עדיין כשיר מבצעית למלחמה רב זירתית - מפניה התריע הרמטכ"ל בשנה האחרונה.

תמונת המצב אודות הכשירות המבצעית של צה"ל משתנה באופן תכוף. רק בשעה האחרונה, גובש מכתב לראש אמ"ן בשם יחידות אמ"ן השונות - יחידות האיסוף, המחקר, המבצעים המיוחדים, הטכנולוגיה והסייבר, ובו הודיעו מעל לאלף קצינים וחיילים במילואים, רובם בשירות פעיל, הודיעו על השהיית התנדבותם. "קוראים לממשלת ישראל ולחברי הקואליציה לעצור לאלתר את המהלכים הדיקטטוריים שמפרים את החוזה שבין ממשלת ישראל לאזרחיה", כתבו המוחים בהודעתם.

גורמים במערכת הביטחון מתריעים כי הרמטכ"ל לא יכול להתעלם מהיקף המחאות והעצומות עליהם חתומים קצינים וחיילים במילואים שמייצגים לא מעט ממשרתים בקבע ובסדיר. "השיטה שבה בחר הרמטכ"ל להעריך את המוכנות המבצעית של צה"ל הייתה נכונה אולי עד אתמול. כרגע הכלים שלו לניטור והערכה עומדים בסימן שאלה גדול מאוד. הוא לא יכול להתעלם מהעצומה של קציני המילואים מחיל האוויר ביניהם טייסים ומפעילי כלי טיס לא מאוישים שאין להם תחליף. בסיס הכוח המבצעי של חיל האוויר הוא התנדבותי. אי אפשר לשנות את זה. לכן הוא צריך לבחון את התמונה מחדש".

שר הביטחון, יואב גלנט,  והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס הענקת דרגות האלוף, לנמרוד אלוני שייכנס לתפקיד מפקד פיקוד העומק ומפקד המכללות הצבאיות, ולדוד זיני, שימונה למפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ולמפקד הגיס המטכ״לי, 1 ביוני 2023. ניקול לסקבי, משרד הביטחון
שר הביטחון, יואב גלנט, והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס הענקת דרגות האלוף, לנמרוד אלוני שייכנס לתפקיד מפקד פיקוד העומק ומפקד המכללות הצבאיות, ולדוד זיני, שימונה למפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ולמפקד הגיס המטכ״לי, 1 ביוני 2023/משרד הביטחון, ניקול לסקבי

הרמטכ"ל כאמור, הנחה לקראת הגל החדש של המחאות נגד המהפכה המשפטית על מספר צעדים: ראשית, משרת מילואים שחותם על עצומת מחאה אינו מוגדר סרבן. שנית, קצין וחייל שהודיעו כי לא יגיעו לשירות מילואים ברקע המחאה יוזמנו לשיחת בירור ובכל מקרה אין למהר להדיח או לשפוט אותם. בנוסף, דרש הרמטכ"ל לנטר כמה פעמים ביום את כלל היחידות בחילות, הזרועות והאגפים, במסגרת עדכון בניית תמונת מצב יומית לגבי הכשירות המבצעית של צה"ל.

"קציני צה"ל פועלים בימים האחרונים כולל בשבת לבחון כל עצומה, כל יחידה ממנה יצאו קריאות שלא להגיע למילואים, כדי לבנות תמונת מצב עדכנית", אמר גורם ביטחוני נוסף אמר לוואלה!, "אף אחד לא יודע מה יוליד יום. העומס והלחץ שמופעל על צה"ל מכל עבר הוא בלתי סביר במיוחד שאויבי ישראל לוקחים את מה שמתרחש בתוך הערכת המצב".

כמו כן, גורמים המצויים בפרטי מחאת הטייסים במילואים מסרו לוואלה! כי הם מצפים מהרמטכ"ל וממפקד חיל האוויר להעביר את המסרים ואת מידת הנחרצות שלהם בדבר האיומים שהם משמיעים לא להתנדב בצורה ברורה לדרג המדיני.

מחאת אנשי המילואים. ראובן קסטרו, יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
מחאת אנשי המילואים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, יונתן זינדל/ פלאש 90

גורם ביטחוני נוסף אמר כי שר הביטחון, יואב גלנט, קשוב לדיווחים בכלי התקשורת ולדיווחים של בכירי צה"ל. הרמטכ"ל בונה תמונת מצב יחד עם ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק, האחראי על הכוחות המבצעיים ובניית תמונת המצב העדכנית, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, שמנטר את הטייסות והיחידות הרגישות בחיל, וראש אגף המודיעין, האלוף אהרן חליווה שכאמור בשעות האחרונות מתארגנת עצומת ענק ממערכים שונים בחיל. הלוי מעביר את תמונת המצב לשר הביטחון שכאמור מנסה להציג לראש הממשלה הערכת מצב ברורה. אולם לפי שעה, לא ידוע על כל שינוי בעמדות של הצבא ומערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully