וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מאלף אנשי חיל האוויר מאיימים בהפסקת שירות: "החקיקה תפגע בביטחון המדינה"

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 19:36

1,142 מתנדבים הודיעו כי אם החקיקה תימשך, הם יפסיקו את שירותם. החתומים קראו לחדש את המו"מ ולהגיע להסכמה רחבה. מדובר באיום הגדול ביותר עד כה על כושרו המבצעי של צה"ל. בכירים במערכת הביטחון: "מדובר ברעידת אדמה אמיתית. אין צבא בלי האנשים האלה"

בווידאו: הפגנות ברחבי הארץ/יעל רונן, עופר בן עוז, אביב אטלס, אמיר גולדשטיין, זאב מן, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

1,142 משרתי מילואים בחיל האוויר הודיעו היום (שישי) כי יפסיקו את שירותם אם תאושר ההצעה לביטול עילת הסבירות. המשרתים קראו לחדש את שיחות ההידברות ולהגעה להסכמה רחבה על המהפכה המשפטית. מדובר באיום הגדול ביותר עד כה על כושרו המבצעי של צה"ל. "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל", כתבו החותמים על המכתב שנשלח לחברי הכנסת, לרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר.

למכתב המלא

בכירים במערכת הביטחון הזהירו כי "מדובר ברעידת אדמה אמיתית, אין צבא בלי האנשים האלה". גורם ביטחוני הוסיף: "אנחנו מעריכים שככל שנתקרב להתקדמות בהליך החקיקה צפויים להתפרסם אלפי חתימות של טייסים, מפקדים, קצינים ובעלי תפקידים במילואים בכלל המערכים בצה"ל, מדובר במספרים מאוד מדאיגים. חשוב להדגיש שסוכם בצבא כי תמונת המצב תתמקד באלו שהתקשרו למפקדים והודיעו על הפסקת שירות. לא ידוע עד כה על חייל מילואים מחיל האוויר שקיבל צו מילואים וסירב להגיע".

מטוס F16, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מטוסי חיל האוויר, תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

בין החתומים על המכתב נמצאים 235 טייסי קרב, 173 מפעילי כטמ"מים ו-80 לוחמי יחידת החילוץ 669. "חובת כולנו למנוע חורבן בית שלישי, באחריות כולנו לעצור את הפילוג, הקיטוב והשסע העמוק שנפער בעם", נכתב בהודעה. "צביונה היהודי והדמוקרטי של מדינתנו יקר לכל עם ישראל - זהו החוזה שנחתם על ידי כל חלקי העם במגילת העצמאות. יסוד זה מהווה את ליבת ההסכמה של החברה הישראלית, על בסיסו כולנו משרתים את מדינת ישראל במסירות ובהקרבה תחת ממשלות מכל גוני הקשת הפוליטית".

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר בתגובה למכתב קציני המילואים בחיל האוויר: "כשנשבענו למסור את חיינו למען המדינה לא חשבנו שנגיע ליום שבו החוזה ביננו ובינה יופר. עשרות שנים עזבנו הכל ובאנו בנחישות כדי להגן על ישראל, וכעת אנחנו נלחמים על הדמוקרטיה. הצהרת אחינו הטייסים שתמיד מתייצבים להגנה על אזרחי ישראל היא דגל אדום נוסף בפני הממשלה שמפרקת את הדמוקרטיה הישראלית וצבא העם. עצרו את החקיקה לפני שיהיה מאוחר מדי, כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה".

שר הכלכלה ניר ברקת התייחס גם הוא למכתב וכינה את משרתי המילואים "סרבנים" ו"לא ראויים". "מי שבוחר בסרבנות ומוכן להפקיר את ביטחון מדינת ישראל - לא ראוי ללבוש את מדי צה"ל. דורות של יהודים חלמו להקים מדינה עצמאית לעם היהודי, עם כוח מגן שימנע שואה נוספת. אלה שמסרבים לשרת מפקירים את ביטחון מדינת העם היהודי מול אויבינו. לשרת את מדינת ישראל ולהבטיח את ביטחונה זו זכות".

עוד בוואלה!

סקר: המגמה משתנה - גנץ מתחזק ב-3 מנדטים, הליכוד יורד

לכתבה המלאה
ביקור הרמטכ״ל הרצי הלוי בבסיס חיל האוויר תל נוף, 19 ביולי 2023. דובר צה"ל
ביקור הרמטכ"ל הלוי בבסיס תל נוף/דובר צה"ל

חברי האופוזציה בוועדת החוץ והביטחון קראו לקיום דיון דחוף בוועדה ביום ראשון הקרוב בנוכחות שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בנושא "השפעת החקיקה על חיילי צה"ל". זאת, "לאור הפגיעה החמורה הצפויה בכשירות חיל האוויר".

דובר צה"ל דניאל הגרי התייחס גם הוא למכתב והודיע כי צה"ל "עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות". הגרי הבהיר כי "עמדת צה"ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ"ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה"ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב".

יו"ר הקואליציה אופיר כץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דמוקרטיה אמיתית היא לא להיכנע למספר קצינים שלא מקבלים מהלך פוליטי. אם נתקפל עכשיו אין משמעות לבחירות דמוקרטיות, ונקבל את האיום הזה פעם אחר פעם. בדמוקרטיה הקול של הרופא והטייס שווים לקול של המוכר בסופר ועובד מפעל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "תכליתו של מכתב הסרבנים לנסות להפוך את ממשלת ישראל לבת ערובה ולכפות עליה עמדה פוליטית של מיעוט שסבור שהמדינה שייכת לאבא ואמא שלו, תוך דריסת צבא העם, ותוך דריסת רצון העם - שהעניק לממשלת ישראל מנדט לבצע רפורמה במערכת המשפט. אנו לא ניכנע בפני הניסיון המסוכן הזה, להפוך את היוצרות, כך שהצבא, שבמדינה דמוקרטית הוא הוא כפוף לממשלה, יהיה זה שמכופף את הממשלה".

אמש, עוד בטרם התפרסם המכתב הנוכחי, מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, התייחס להודעתם של אנשי המילואים בחיל על הפסקת שירותם בעקבות החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה, ואמר כי "אני עומד לאורך כל הדרך על עקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם".

"אני חש אחריות כבדה על הכתפיים - העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו", אמר האלוף בר והוסיף: "בשבועות ובימים האחרונים החיל ממשיך לפעול בכל הזירות ובאירועים מבצעיים משמעותיים ביותר. מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצויינת כבר 75 שנה. מילואים וסדירים, טכנאים וטייסים, 'ירוקים וכחולים'". לדבריו, "המודל הזה מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך - ייקח שנים לשקם זאת".

באשר לביקורת שנשמעת על החיל מצד חברי הקואליציה, ובשיאן סרטון שהעלו שרים ובו נראה לוחם בשדה הקרב קורא בקשר לסיוע מחיל האוויר - אך נענה בשאלת דעתו כלפי הרפורמה המשפטית, ונהרג, אמר הלוף בר כי "לאמירות הקשות שנאמרות כלפי הצבא וחיל האוויר, בסדיר ובמילואים, בימים האחרונים, אין שום מקום בחברה והן מחוללות וחוללו נזק גדול בלכידות החיל - אני מגנה אותן בכל תוקף".

מוקדם יותר אמש, שר התרבות והספורט מיקי זוהר והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הפיצו סרטון, שבו נראה לוחם בשדה הקרב קורא בקשר לסיוע מחיל האוויר. בתשובה, הטייסים שואלים אותו אם הוא "תומכי רפורמה" במקום לסייע לו - והלוחם נפגע. אלפים שיתפו וסימנו לייק לסרטון שעורר סערה. מאוחר יותר, דובר צה"ל דניאל הגרי קבע: "תכלית הסרטון היא לייצר שיסוי פנימי בתוך צה"ל". את הסרטון, שאמור לכאורה לבקר את תופעת הפרישה ממילואים, יצר דניאל אדרי.

דובר צה"ל הוסיף, "אנחנו דוחים מכל וכול את כל האמירות והתבטאויות כנגד מפקדי ולוחמי צוות האוויר בסדיר ובמילואים. אלה מיטב הלוחמים והמפקדים בצה"ל, המסכנים את חייהם לילה לילה. הרעות וסיכון החיים מתרחשים בכל פעילות מבצעית בין לוחמי צוות האוויר ללוחמי היבשה, אשר פועלים כצבא אחד למען ביטחון מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully