וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה לצמצום עילת הסבירות אושרה לקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 1:37

בתום מרתון הצבעות שנמשך שלושה ימים דחתה הוועדה 27 אלף ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה, ואישרה את ההצעה. הקואליציה תקדם את החוק במסגרת דיון שיחל ביום ראשון עד לאישורו הסופי יממה אחרי. בתגובה להמשך קידום החקיקה, הפגנות יתקיימו היום בעשרות מוקדים ברחבי הארץ

נתניהו: עילת הסבירות לפי המתווה שקבע סולברג - לא קץ הדמוקרטיה/ללא

בתום מרתון הצבעות שנמשך שלושה ימים, ועדת החוקה בכנסת אישרה אמש (רביעי) ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: השפיטה לביטול עילת הסבירות.

באופן חריג, הקואליציה תקדם את ההצעה לאישור סופי במליאה במסגרת דיון ממושך שייפתח ביום ראשון בבוקר ויסתיים יממה וחצי לאחר מכן. למרות ההצהרות על ריכוך מצד הקואליציה, הצעת החוק עברה שינויים לפני אישורה לקריאה שנייה ושלישית, עליהם אמרו בייעוץ המשפטי לממשלה שהם "מחריפים את הקשיים".

הצעת החוק אושרה לאחר שחברי הכנסת מהקואליציה בוועדה דחו יותר מ-27 אלף הסתייגויות שהגישו חברי הכנסת מהאופוזיציה. מדובר במספר שיא שאילץ את היועמ"שית לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, להגדיר שעות מראש לדיונים ולהצבעות. עם זאת, האופוזיציה ניהלה פיליבסטר שבמסגרתו הצליחה לעכב את ההצבעה הסופית, אך לא למנוע את אישור החוק. ההצבעה התקיימה לקול צעקות "בושה" של חברי האופוזיציה. "חורבן בית שלישי זה עליכם", אמר חבר הכנסת רם בן ברק. "חבל שהגעת לרגע הזה", אמר חבר הכנסת זאב אלקין.

דיון ועדת החוקה, 19 ביולי 2023. יונתן דינדל, פלאש 90
יו"ר ועדת החוקה. שמחה רוטמן/פלאש 90, יונתן דינדל

בישורת האחרונה לפני ההצבעה, שלושה מהיועצים הפרלמנטרים של חברי הכנסת ממפלגת העבודה התפרצו לוועדת החוקה, צעקו על חברי הכנסת מהקואליציה וסולקו החוצה על ידי משמר הכנסת.

מדוברות הכנסת נמסר כי בעקבות האירוע, הנחה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה להרחיק את המעורבים מהמשכן עד לסוף כנס הקיץ. במכתב ששיגר קצין הכנסת, ניצב יובל חן, לחברי הכנסת גלעד קריב, מרב מיכאלי ונעמה לזימי, מעסיקיהם של היועצים שהתפרעו, נכתב כי "ההתפרעות שתוכננה מראש הייתה להביא לשיבוש ואף הפסקת ההצבעות - מדובר באירוע חמור חסר כל תקים שאין לעבור עליו לסדר היום".

בתגובה לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדה, הפגנות יתקיימו היום ברחבי הארץ נגד המשך הליך החקיקה. לקראת השעה 18:00, יחל "ליל התנגדות" עליו הכריזו מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית, שלא פירטו איפה ואיך בדיוק, אבל קראו למפגינים לצאת ולשבש את התנועה.זאת, במקביל להתארגנויות מקומיות בכמה ערים ומוקדים ברחבי הארץ.

עוד בוואלה!

הרצוג בקונגרס האמריקני: הדמוקרטיה היא חלק מהדנ"א הישראלי, חייבים לדבר

לכתבה המלאה
יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, חסימה באיילון צפון בתל אביב. 18 ביולי 2023. אורי סלע, אתר רשמי
חסימות באיילון במסגרת יום השיבוש. לפני יומיים/אתר רשמי, אורי סלע

נוסח ההצעה לצמצום עילת הסבירות קובע כי העילה לא תהיה רלוונטית על החלטות של שרי הממשלה, הממשלה וראש הממשלה. בהצעה נכתב כי יהיה זה על "כל החלטה, לרבות מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". בייעוץ המשפטי התריעו במהלך הדיונים כי נוסח כה גורף יהיה פתח לשחיתות, פגיעה בשומרי הסף וקבלת החלטות או מינויים לא סבירים של הממשלה ושריה.

המוצע לסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה - "אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" - כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". מהנוסח נמחקו המילים: "וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק".

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן אמר לפני סיום ההצבעות כי הוא "מאוד מקווה שההתנהלות שהייתה במהלך ההצבעות לא תהפוך להיות הרגל בכנסת ושנדע איך לנהל מחלוקות בלי שבירת כלים". רוטמן הוסיף כי נענה "באופן כמעט גורף לכל בקשה בנושא ההצבעות, גם אם חשבתי שהיא מוגזמת והולכת יותר מדי לקראתכם לאור ההפרעות החמורות של חברי האופוזיציה, והניסיונות לשבש הצבעה דמוקרטית".

דיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"התהליך היה פגום מתחילתו". חבר הכנסת יואב סגלוביץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הקואליציה אופיר כץ הוסיף כי "דיוני ההצבעות לוו בהפרעות בלתי פוסקות בדיבורים וצעקות שנועדו לבלבל את צוות הוועדה". כץ המשיך ותקף את חברי האופוזיציה: "היה בולט ושקוף שניסיתם להראות פגם בהליך, מה שהוכח כלא נכון. יצרתם פייק פגם. אתם חבורת בכיינים והחוק יעבור".

לעומת זאת, חברי הכנסת מהאופוזיציה מתחו ביקורת על אופן ניהול הישיבה. חבר הכנסת יואב סגלוביץ' האשים את רוטמן ואמר כי "יו"ר הוועדה נכנס לקצב אש שאי אפשר היה לעמוד בו. בחרתם בניגוד לדעתנו בתהליך, התפתחו פה קטטות במרכאות מול יו"ר הוועדה כשאנחנו לא מצליחים להקשיב והוא מתרגז על יועצים משפטיים שמפריעים לו. אם לתהליך הזה יש ערך אי אפשר להגיד שאין לטעויות האלה משמעות. בוודאי אנשים טועים אבל הקצב היה בלתי סביר והתהליך היה פגום מתחילתו".

חבר הכנסת גלעד קריב הוסיף: "אנחנו מתריעים שבועות וחודשים על דרך ניהול הוועדה הזו. הייתה לנו ציפייה שכשאנחנו שולחים לכם דוגמאות מ-10 דקות עם שורת כשלים, התשובה שנקבל תהיה שהולכים לבדוק את העניין. יש לנו הרבה כבוד לייעוץ המשפטי אבל יש לנו תחושה קשה מאוד. ההצבעות התנהלו באופן פסול ולא מוכנים שתזלזלו, היה כאן ניהול מכוון".

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, מדורה בשדרות רגר, באר שבע. 18 ביולי 2023. סלון המחאה ומחאת הסטודנטים, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. אתמול/אתר רשמי, סלון המחאה ומחאת הסטודנטים

מוקדם יותר הערב הניח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הצעת פשרה להמשך ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, לפיה הצדדים ידונו תחילה במתווה מוסכם לצמצום עילת הסבירות ורק לאחר מכן בשאר רכיבי הרפורמה, שיועברו בהסכמה רחבה. "עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה", קרא גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב, במעמד נשיא המדינה ובגיבויו, שאם נגיע להסכמות - מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא", הסביר גנץ. "לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה".

בתגובה לקריאתו של יו"ר המחנה הממלכתי נמסר מטעם הליכוד: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".

בימים האחרונים ניהל נתניהו עם מקורביו שיחות מול משפטנים-אקדמאים על מתווים לריכוך החוק לביטול עילת הסבירות. בין השאר, נידון מתווה שגיבשו הפרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז נזרי, לצמצום עילת הסבירות כך שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה החלטות של הממשלה בענייני מדיניות שהתקבלו במליאת הממשלה, והיא לא תחול על החלטות ממשלה בענייני מינויי שרים שדורשות את אישור מליאת הכנסת. החלטות ממשלה לגבי מינויים ופיטורים של נושאי משרה כמו מנכ"לים, פקידי ציבור בכירים ימשיכו להיות כפופים לביקורת בשל עילת הסבירות. לפי גורמים בקואליציה, עדיין קיימים פערים בשיחות לאור ההתנגדות של שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לריכוך כה משמעותי של הנוסח הנוכחי של ההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully