וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת גנץ לנתניהו: השגת פשרה על עילת הסבירות, ושאר החקיקה - רק בהסכמה רחבה

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 22:14

יו"ר המחנה הממלכתי קרא לרה"מ לחזור לשיחות בבית הנשיא שיתמקדו תחילה בפשרה על צמצום עילת הסבירות. לאחר מכן, ידונו ברכיבים הנוספים במהפכה המשפטית. לצד ההצעה שהניח, גנץ התנה את המשך השיחות בהתחייבות נתניהו שמהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה

הצעת גנץ לנתניהו: השגת פשרה על הסבירות, ושאר החקיקה - בהסכמה רחבה/המחנה הממלכתי

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הניח הערב (רביעי) הצעת פשרה להמשך ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, לפיה הצדדים ידונו תחילה במתווה מוסכם לצמצום עילת הסבירות ורק לאחר מכן בשאר רכיבי הרפורמה, שיועברו בהסכמה רחבה. "עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה", קרא גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב, במעמד נשיא המדינה ובגיבויו, שאם נגיע להסכמות - מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא", הסביר גנץ. "לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה".

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 10 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
בני גנץ/פלאש 90, חיים גולדברג

גנץ אף הזהיר: "אם נתניהו ירמה - הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה אני מבקש, לפנות קודם כל לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. מדינת ישראל חייבת פתרון מוסכם שיביא יציבות לצה"ל, לכלכלה, לחברה. אסור שניקרע כל פעם מחדש בכל פרק במהפכה".

בתגובה לקריאתו של יו"ר המחנה הממלכתי נמסר מטעם הליכוד: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".

מובילי "כוח קפלן" קראו בתגובה לדבריו של גנץ להמשיך בהפגנות: רק מחאה עיקשת ונחושה תמנע דיקטטורה. הגיעה השעה שגנץ יפנים שנתניהו הוא שקרן בן שקרן שרוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה מסוכנת. לא יהיו פשרות על חצי דמוקרטיה, ולא נאפשר בשום צורה פגיעה בדמוקרטיה ופשרה שתכליתה תחילת הדיקטטורה בשיטת הסלמי".

עוד בוואלה!

הרצוג בקונגרס האמריקני: הדמוקרטיה היא חלק מהדנ"א הישראלי, חייבים לדבר

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
ייענה לקריאה? נתניהו/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

בימים האחרונים ניהל נתניהו עם מקורביו שיחות מול משפטנים-אקדמאים על מתווים לריכוך החוק לביטול עילת הסבירות. בין השאר, נידון מתווה שגיבשו הפרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז נזרי, לצמצום עילת הסבירות כך שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה החלטות של הממשלה בענייני מדיניות שהתקבלו במליאת הממשלה, והיא לא תחול על החלטות ממשלה בענייני מינויי שרים שדורשות את אישור מליאת הכנסת. החלטות ממשלה לגבי מינויים ופיטורים של נושאי משרה כמו מנכ"לים, פקידי ציבור בכירים ימשיכו להיות כפופים לביקורת בשל עילת הסבירות. לפי גורמים בקואליציה, עדיין קיימים פערים בשיחות לאור ההתנגדות של שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לריכוך כה משמעותי של הנוסח הנוכחי של ההצעה.

אם הצעתו של גנץ לא תתקבל, הקואליציה מתכננת בשבוע הבא לאשר את חוק ביטול עילת הסבירות לאישור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. לקראת ההצבעה, ועדת החוקה בכנסת התכנסה ביום שני והצביעה על 27 אלף ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה להצעת החוק. ההצבעות על ההסתייגויות סודרו במקבצים של 20 הסתייגויות להצבעה, ובסך הכל נערכו כ-1,500 הצבעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully