וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג בקונגרס האמריקני: הדמוקרטיה היא חלק מהדנ"א הישראלי, חייבים לדבר

הנשיא התקבל במחיאות כפיים סוערות והדגיש את החשיבות בהידברות על הרפורמה בניסיון להשיג הסכמה רחבה. בהמשך זכה לתשואות כשקרא לפועל נגד פרויקט הגרעין האיראני. "המשטר בטהראן אינו שואף להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום"

יצחק הרצוג בקונגרס האמריקאי/לע"מ

הנשיא יצחק הרצוג נאם הערב (רביעי) בפני הקונגרס האמריקני, והתקבל במחיאות כפיים סוערות. בנאומו התייחס לוויכוח הגדול בישראל על המהפכה המשפטית. "הוויכוח האינטנסיבי שמתנהל הוא בסופו של דבר הביטוי המובהק ביותר לאיתנותה של הדמוקרטיה הישראלית", אמר הנשיא. "הוויכוח החשוב בישראל כואב ומטריד מאוד, משום שהוא מבליט את הסדקים בתוך השלם. הדמוקרטיה היא חלק מהדנ"א הישראלי".

הרצוג קרא להגיע להסכמה רחבה על הרפורמה ואמר: "אנחנו חייבים, כאומה, למצוא את הדרך לדבר, ייקח כמה זמן שייקח. אמשיך לעשות הכול כדי להגיע להסכמה ציבורית רחבה, ולהגן, לבצר ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית. ישראל היא מדינה עם דמוקרטיה תוססת, בית משפט עליון חזק ומערכת משפט עצמאית".

הנשיא התייחס גם לסוגיה האיראנית, הביע דאגה מהתקדמות תוכנית הגרעין של טהראן, וזכה שוב לתשואות. "נראה שהאתגר הגדול ביותר שניצב מול ישראל וארצות הברית הוא תוכנית הגרעין האיראנית. בל נטעה: איראן אינה שואפת להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום. איראן בונה יכולות גרעיניות, המהוות איום על היציבות במזרח התיכון ומעבר לו. כל מדינה או אזור שנמצאים תחת שליטה או השפעה איראנית - חוו הרס מוחלט".

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג נואם בפגישה משותפת של הקונגרס בוושינגטון , ארצות הברית. 19 ביולי 2023. Chris Kleponis, אתר רשמי
הרצוג בנאומו בקונגרס/אתר רשמי, Chris Kleponis
נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג נואם בפגישה משותפת של הקונגרס בוושינגטון , ארצות הברית. רויטרס
הרצוג בכניסה לנאומו בקונגרס/רויטרס

"איראן היא המדינה היחידה על פני כדור הארץ שקוראת במוצהר, ובמקביל מתכננת ומפתחת אמצעים - להשמדת מדינה אחרת, בת למשפחת העמים: מדינת ישראל", הוסיף הנשיא. "לישראל אין גבול עם איראן, לישראל אין מאבק על משאבים עם איראן, לישראל אין סכסוך עם העם האיראני. ועדיין - המשטר האיראני, ביחד עם שלוחותיו ברחבי המזרח התיכון, פועל ומכוון להשמדת מדינת ישראל, הרג היהודים ועימות עם העולם החופשי כולו".

הרצוג גם מתח ביקורת על המגעים מול טהראן להשגת הסכם גרעין: "האפשרות שאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית, בין אם מתוך התעלמות ממעשיה ובין אם במסגרת הסדר דיפלומטי עמה, היא דבר שלא יעלה על הדעת. העולם אינו יכול להישאר אדיש לקריאה של המשטר האיראני למחוק את ישראל מהמפה. גילויי סובלנות כלפי קריאה כזו וכלפי הפעולות והיכולות של איראן לממש אותה, הם קריסה מוסרית בלתי נסלחת. על ישראל וארה"ב, בגיבוי מדינות העולם החופשי, לפעול ביחד בכל הכוח כדי למנוע את האיום המוחשי שמטילה איראן על ביטחון העולם כולו".

בנוסף, הנשיא התייחס גם לסוגיה הישראלית-פלסטינית. לדבריו, ישראל עשתה מאמצים לחתור לשלום והציעה הצעות "מרחיקות לכת". בהמשך הרצוג הדגיש: "לא ניתן לדבר על שלום במקביל להסכמה או מתן לגיטימציה לטרור, במרומז או במפורש. שלום אמיתי לא יכול לצמוח מתוך אלימות. הטרור הפלסטיני נגד ישראל או נגד ישראלים, חותר תחת כל אפשרות עתידית לשלום בין שני העמים".

מן הנאום נעדר הסנטור הדמוקרטי היהודי ברני סנדרס. לצידו, בחרו להחרים חמישה חברי קונגרס דמקרטיים פרו פלסטיניים, בהם אלכסנדריה אוקסיו קורטז, אליהן עומאר ורשידה טאליב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את הרצוג על נאומו בקונגרס האמריקני, אך התעלם מדבריו על המהפכה המשפטית. "נאום חשוב של נשיא המדינה הרצוג שהביע את עמדתנו התקיפה והנחרצת נגד איראן. יחד נעמוד, יחד ננצח", כתב נתניהו בטוויטר.

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג נואם בפגישה משותפת של הקונגרס בוושינגטון , ארצות הברית. 19 ביולי 2023. רויטרס
הרצוג בקונגרס האמריקני/רויטרס

אמש נפגש הרצוג בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הרצוג התייחס בפתח הפגישה למהפכה המשפטית ואמר כי "אני פה, אבל הלב שלי בישראל במחלוקת המתוחה שעוברת על החברה שלנו. היא מעידה גם על גדולתה של הדמוקרטיה הישראלית - הדמוקרטיה הישראלית חזקה ועמידה".

"אנחנו עוברים בעיות, ויכוחים פנימיים ורגעים מאתגרים, אבל תמיד עלינו לחפש קונצנזוס רחב", הוסיף הנשיא, בפגישה השנייה עם ביידן מאז שנבחר לתפקידו. "אני מחפש הסכמה רחבה עכשיו, כדי למצוא יציאה מהמשבר הזה".

"ברוך הבא, יש לנו הרבה על מה לדבר", בירך את הרצוג הנשיא האמריקני: "אהבתי לישראל היא עמוקה וארוכת ימים, וכפי שאמרתי אם לא הייתה ישראל היינו צריכים להמציא אותה. 75 שנים - קשה להאמין. זוהי ידידות שבלתי ניתנת לשבירה, ויחד אנו בונים אינטגרציה במזרח התיכון וזו עבודה קשה, יש לנו הרבה מה לעשות אבל חלה התקדמות".

בפגישה בארבע עיניים שערכו הנשיאים, ביידן אמר להרצוג כי המאבקים בישראל סביב המהפכה המשפטית והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים - כך אמרו לוואלה! גורמים מדיניים. הרצוג השיב לביידן כי הוא ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר וכי הוא מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות. ביידן חזר בפגישה על הצורך להגיע להסכמות רחבות בענין המהפכה המשפטית ואמר להרצוג כי השיחה שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע הייתה "טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully