וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: כל ספינה בדרך לנמלי אוקראינה תיחשב מטרה; מחסן תחמושת פוצץ בקרים

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 12:05

מוסקבה הזהירה כי ספינות זרות שיפליגו אל נמלי אוקראינה ייחשבו צד בסכסוך, בהמשך לפרישתה מהסכם החיטה שיצרה חשש ממחסור עולמי במזון. התקפות נרחבות באודסה, זלנסקי: "הטרוריסטים הרוסים פוגעים בכל מי שרוצה בחיים נורמליים בעולם". בקרים, אלפים פונו בשל הפיצוץ בבסיס

תיעוד: פיצוצים במחסן תחמושת בחצי האי קרים/טלגרם

רוסיה הזהירה הערב (חמישי) כי כל ספינה שתשוט לעבר נמלי הים השחור של אוקראינה תיחשב כמטרה צבאית פוטנציאלית, בהמשך לפרישתה מהסכם יצוא החיטה והתקפות רצופות על תשתיות יצוא החיטה האוקראיניות. מוסקבה מתארת זאת כ"נקמה" על הפגיעה בגשר המחבר את חצי האי קרים לרוסיה, שנפגע וניזוק משמעותית בפעולה שיוחסה לקייב.

בשעות הבוקר המוקדמות, מחסן תחמושת בבסיס בחצי האי קרים התפוצץ במשך שעות ארוכות, ככל הנראה בעקבות מתקפה אוקראינית. בעקבות הפיצוצים, שהחלו בסביבות השעה 4:30, אלפי תושבי עיירות סמוכות נאלצו להתפנות מבתיהם, והרשויות אף סגרו קטע מכביש החוצה את החלק הדרומי של חצי האי.

מושל קרים מטעם רוסיה, סרגיי אקסיונוב, אמר כי הסיבה לפרוץ השריפה נמצאת תחת חקירה, אך טען כי לא היו נפגעים. לדבריו, ארבעה ישובים הקרובים לבסיס שאזור קירובסקי פונו בשל השריפה, שהובילה לסגירת קטע של 12 ק"מ מכביש מהיר המחבר את הערים סימפרופול וסבסטופול לגשר.

כבאים באתר  מתקני אחסון שנפגעו במהלך תקיפות טילים ומזל"טים של רוסיה, אודסה, אוקראינה, 19 ביולי 2023. רויטרס
כבאים במבנה שנחרב בתקיפה רוסית באודסה, היום/רויטרס

במקביל לפיצוצים בקרים, שאותה סיפחה רוסיה ב-2014, מוסקבה שיגרה טילים ומל"טים רבים לעבר מחוז אודסה זה הלילה השני ברציפות. לפי חיל האוויר של אוקראינה, תשתיות חיוניות ומתקנים צבאים הותקפו בכמה גלים של טילי שיוט ומל"טים איראניים ששוגרו מהים השחור, קרים ודרום רוסיה.

חיל האוויר של אוקראינה אמר כי הוא הצליח ליירט 37 מתוך 63 טילים ומל"טים ששוגרו במהלך הלילה - אחוז נמוך בהשוואה לנתונים שעליו הוא מדווח מדי יום לאורך החודשים האחרונים.

קייב טוענת כי ההתמקדות באודסה, אחד מנמלי המרכזיים של אוקראינה, קשורה להחלטתה של רוסיה לסגת מהסכם יצוא התבואה מהים השחור. הקרמלין הודיע ביום שני כי מוסקבה לא תאריך את השתתפותה בו, אך טען כי אין קשר בין החלטה זו לתקיפת הגשר בקרים. אתמול, היא אמרה כי התקיפות באודסה ובנמל מרכזי אחר הן חלק מ"נקמה מאסיבית" על הפגיעה בגשר, שאותו חנך הנשיא ולדימיר פוטין ב-2018.

רוסיה טוענת כי ההבטחות שניתנו לה במסגרת ההסכם - שהיו אמורות להקל על יצוא המזון והדשנים משטחה חרף הסנקציות המערביות - לא קוימו. היא הבהירה כי היא מוכנה לשוב להסכם אם אלו יתממשו.

"הטרוריסטים הרוסים תוקפים בוודאות במכוון את תשתיות הסכם החיטה", כתב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בחשבון הטלגרם שלו. "כל טיל רוסי לא פוגע רק באוקראינה אלא בכל אחד בעולם שרוצה חיים נורמליים ובטוחים".

עוד בוואלה!

נשיא דרום אפריקה: אם נעצור את פוטין - זו הכרזת מלחמה

לכתבה המלאה
אש ועשן עולים ממחסן תחמושת שהתפוצץ בחצי האי קרים שבשליטת רוסיה, 19 ביולי 2023. רויטרס
אש ועשן עולים ממחסן התחמושת בקרים, הבוקר/רויטרס

האו"ם ומדינות המערב הזהירו כי החלטתה של מוסקבה לפרוש מההסכם עלולה ליצור רעב ברחבי העולם. אוקראינה, שרוצה להמשיך ביצוא משלוחי החיטה החיוניים לאספקת המזון הגלובלית, הודיעה כי היא תקים נתיב אספקה זמני דרך רומניה.

"המטרה העיקרית היא להרוס את האפשרות ליצוא חיטה אוקראינית", אמר מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר של נשיא אוקראינה, על התקיפות באודסה. הוא האשים את מוסקבה בפגיעה מכוונת במסופי חיטה ובתשתיות נמל שלדבריו משקפת את גישתה לגבי הביטחון התזונתי בעולם.

התובע הכללי של אוקראינה אמר כי עשרה אזרחים, בהם ילד בן תשע, נפצעו בתקיפות שבהן נפגעו מאגרי חיטה, מתקני תעשייה, מחסנים, מרכזי קניות, מבני מגורים ומנהלה ומכוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully