וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא דרום אפריקה: אם נעצור את פוטין - זו הכרזת מלחמה

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 8:29

המדינה אמורה לארח בחודש הבא פסגה של ארגון BRICS - הכולל את רוסיה - ופנתה לבית הדין בהאג כדי שיחריג אותה ממימוש צו המעצר של פוטין הנאשם בפשעי מלחמה באוקראינה. "רוסה הבהירה כי זו תהיה בבחינת הכרזת מלחמה"

מכה לקווי האספקה לאוקראינה: נזק רב בגשר שמחבר בין קרים לרוסיה/טלגרם

נשיא דרום אפירקה סיריל רמפוזה ביקש מבית הדין הפלילי הבינלאומי אישור שלא לעצור את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - אחרת תהיה זו "הכרזת מלחמה" - כך עולה ממסמכים שהוגשו לבית משפט ופורסמו אתמול (שלישי).

דרום אפריקה אמורה לארח את פסגת קבוצת BRICS - הכוללת את ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה - בחודש הבא, כשכל ראשי המדינות צפויים להשתתף בה. עם זאת, נגד פוטין הוצא צו מעצר בינלאומי באשמת פשעי מלחמה באוקראינה, ודרום אפריקה, כחברה בבית הדין, מחויבת לעצור אותו אם ידרוך בשטחה.

הנשיא העלה את הבקשה בתגובה רשמית לבית המשפט בעתירה שהגישה האופוזיציה בדרישה לחייב את הממשלה לעצור את פוטין אם ינחת בדרום אפריקה. התשובה של רמפוזה, שהוגשה ב-27 ביוני, פורסמה רק אתמול. לדבריו, הוא ביקש החרגה מצו המעצר על בסיס סעיף 97 באמנת בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, שלפיו מדינות יכולות לבקש שלא לעצור מבוקשים בשל בעיות המונעות ממנה לעשות זאת.

נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, לוחץ את ידיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסנט פטרסבורג, רוסיה, 17 ביוני 2023. רויטרס
אחד מבעלי הברית הקרובים של רוסיה באפריקה. רמפוזה ופוטין בסנט פטרסבורג, בחודש שעבר/רויטרס

רמפוזה אמר כי הוא לא יכול למסור פרטים על ההליך. "לדרום אפריקה יש בעיות ברורות עם ביצוע צו המעצר ולהסגיר את הנשיא פוטין", נכתב בתגובה של הנשיא לבית המשפט. "רוסיה הבהירה כי מעצר נשיאה המכהן יהיה בבחינת הכרזת מלחמה".

אף שבדרום אפריקה מדגישים כי הפסגה תתקיים כמתוכנן, הם דנים באפשרות להעביר אותה. לפי אחת ההערכות, היא עשויה להיערך בסופו של דבר בסין, שאינה חברה בבית הדין בהאג. הקרמלין טרם אמר רשמית אם הנשיא מתכוון להגיע לפסגה, ורמפוזה ציין כי לא התקבלה החלטה סופית בנושא.

דוברו של נשיא דרום אפריקה ודובר של בית המשפט בהאג טרם הגיבו לפניות בנושא. במרץ, נשיא רוסיה לשעבר דימיטרי מדבדב אמר כי כל ניסיון לעצור את פוטין יהיה משול להכרזת מלחמה.

עוד בוואלה!

ה"נקמה" של רוסיה: נמלים באוקראינה הותקפו אחרי הפגיעה בגשר קרים

לכתבה המלאה

בחודש שעבר, רמפוזה עמד בראש משלחת של שישה מנהיגים אפריקנים שביקרה בקייב ובמוסקבה במטרה לקדם הסכם שלום. בתגובתו לבית המשפט, הוא רמז כי המאמצים הללו יהיו בסכנה אם פוטין ייעצר. "כל מעצר של הנשיא פוטין יגרום לתסבוכת חדשה שתמנע כל פתרון בדרכי שלום", כתב הנשיא הדרום אפריקני.

דרום אפריקה איימה בעבר לפרוש מבית הדין הפלילי הבינלאומי, אחרי שלא עצרה את רודן סודאן לשעבר עומר אל-בשיר כשהשתתף בפסגת האיחוד האפריקני ביוהנסבורג ב-2015. ביום שני, שר המשפטים של דרום אפריקה, רונלד למולה, אמר בכינוס של האו"ם לציון יום השנה ה-25 להקמת בית המשפט כי עליו להימנע מלהפוך ל"כלי למאבקי כוחות עולמיים".

אף שבאופן רשמי דרון אפריקה מצהירה כי היא שומרת על ניטרליות במלחמה - היא נמנעת בקביעות מהצבעה על החלטות של האו"ם בנוגע לסכסוך - מדינות המערב רואות בה אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של מוסקבה ביבשת. במאי האשימה ארצות הברית את דרום אפריקה במשלוח נשק לרוסיה, והנשיא הבטיח לחקור את ההאשמות הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully