וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"נקמה" של רוסיה: נמלים באוקראינה הותקפו אחרי הפגיעה בגשר קרים

מוסקבה אמרה כי היא תקפה תשתיות בנמלי אודסה ובמיקולאייב, בתגובה להתקפה על הגשר ואחרי שפרשה מהסכם יצוא התבואה. "מדינת הטרור מסכנת 400 מיליון איש", אמרו בקייב. ובעוד שמתקפת הנגד של קייב תקועה, רוסיה פתחה במתקפה משלה באזור חרקוב, ואוקראינה מודה: "המצב קשה"

מכה לקווי האספקה לאוקראינה: נזק רב בגשר שמחבר בין קרים לרוסיה/טלגרם

רוסיה תקפה היום (שלישי) נמלים אוקראיניים בדרום המדינה, יממה אחרי שפרשה מהסכם יצוא החיטה מהים השחור, וכ"נקמה" לדבריה על הפגיעה שספג אתמול גשר קרים. במקביל, מוסקבה טענה כי כוחותיה מתקדמים במזרח המדינה, בעיצומה של מתקפת הנגד הקייב הנתקלת בקשיים.

לטענת משרד ההגנה במוסקבה, כוחותיו פגעו במחסן דלק ובמפעל ליצור כלי שיט בלתי-מאוישים באודסה. רוסיה אמרה כי גשר קרים, עורק התחבורה היבשתית היחיד בין חצי האי הכבוש לרוסיה, הותקף בידי כלי שיט כאלו. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שחנך בעצמו את הגשר ב-2018, הודה אתמול כי הוא ספג נזק קשה.

הפיקוד הדרומי בצבא אוקראינה מסר כי כמה בתים ותשתיות בנמל אודסה - אחד המרכזיים ביותר במדינה - נפגעו בתקיפה, שבמהלכה נרשמו גלי פיצוצים. הרשויות המקומיות במיקולייב, עיר נמל אחרת, דיווחו על שריפה קשה שפרצה שם.

ראש הסגל הנשיאותי של אוקראינה, אנדריי ירמאק, אמר כי תקיפות הנמלים בידי רוסיה מספקות "הוכחה נוספת שמדינת-הטרור רוצה לסכן את חייהם של 400 מיליון איש במדינות שונות הנשענות על יצוא המזון האוקראיני.

חיל האוויר של אוקראינה אמר כי הוא יירט שישה טילי שיוט "קליבר" ו-31 מתוך 36 מל"טים ששיגרה רוסיה, שמצדה טענה כי היא יירטה מתקפת מל"טים נרחבת על קרים. היא אמרה כי לא נגרם נזק משמעותי, והודיעה על פתיחה מחודשת של נתיב אחד בגשר. במוסקבה מעריכים כי התנועה בגשר, המשמש נתיב אספקה קריטי לכוחות הרוסיים בדרום אוקראינה, תשוב לסדרה עד נובמבר.

תמונת לוויין מהזנק שנגרם לגשר המחבר את חצי האי קרים אל רוסיה, 17 ביולי 2023. רויטרס
תמונת לוויין של הנזק שנגרם לגשר קרים/רויטרס

שישה שבועות חלפו מאז שאוקראינה פתחה במתקפת הנגד שלה במזרח המדינה ובדרומה, והשיגה עד כה הישגים מוגבלים למדי. בינתיים, רוסיה פתחה במתקפת נגד משלה ומשרד ההגנה שלה אמר כי כוחותיו התקדמו שני קילומטרים באזור קופיאנסק, שבה רשת רכבות קריטית.

העיר שבמחוז חרקוב שוחררה בשנה שעברה על ידי הכוחות האוקראיניים, אולם בקייב הודו כי המצב באזור "מסובך". בצבא אוקראינה אמרו כי הרוסים קיבצו יותר מ-100 אלף חיילים ו-900 טנקים בגזרה הזו.

אוקראינה הצליחה לשחרר רק כמה כפרים ועיירות בדרום ושטחים בסביבות העיר החרבה באחמוט במזרח, אך למרות הנשק המתקדם שקיבלה מהמערב היא טרם הצליחה לפרוץ את קווי ההגנה המרכזיים של רוסיה.

מפקד צבא ארצות הברית, גנרל מארק מילי, אמר כי מתקפת הנגד רחוקה מלהיות כישלון, אך הוא העריך שהיא צפויה להיות ארוכה. "אני חושב שנשארה עוד הרבה לחימה ואני עומד עם מה שאמרנו קודם: "זה הולך להיות ארוך. זה הולך להיות קשה. זה הולך להיות עקוב מדם", אמר מילי לכתבים בוושינגטון, שהכריזה על סיוע צבאי נוסף לאוקראינה.

זמן קצר אתמול אחרי תקיפת הגשר - השנייה בתוך פחות משנה - הודיעה רוסיה כי היא לא תאריך את השתתפותה בהסכם שנחתם בשנה שעברה בתיווך האו"ם וטורקיה ואפשר את המשך יצוא התבואה מאוקראינה לרחבי העולם. האו"ם ומדינות המערב גינו בחריפות את רוסיה - שהצהירה כי ההחלטה התקבלה ללא קשר לפגיעה בגשר - והפצירו בה לשוב מידית להסכם.

הקרמלין אמר כי רוסיה תעשה זאת באופן מידי אם ההתחייבויות שניתנו לה בהסכם - יצוא מזון ודשנים משטחה - יתקיימו. עם זאת, אוקראינה אמרה כי ניתן להמשיך לייצא משטחה תבואה, הקריטית למדינות העניות בעולם, אם שותפותיה יירתמו לכך. מוסקבה הזהירה כי זהו מהלך "מסוכן".

עוד בוואלה!

אוקראינה מתקשה לפרוץ את הביצורים הרוסיים: "איבדה 20% מנשקה בתחילת מתקפת הנגד"

לכתבה המלאה
שרידי טיל רוסי במבנה בעיר אודסה, אוקראינה, 18 ביולי 2023. רויטרס
נמלי אוקראינה תחת התקפה. שרידי טיל שפגע במבנה באודסה, היום/רויטרס

ההסכם שנחתם בשנה שעברה היה בין ההצלחות הדיפלומטיות היחידות לאורך המלחמה, והוא למעשה הסיר את המצור שהטילה רוסיה על נמלי אוקראינה. אוקראינה ורוסיה הן שתיים מיצואניות החיטה הגדולות ביותר בעולם, וכעת יש חשש שמחירי המזון יזנקו ויפגעו קשות במדינות העניות ביותר שחלקן סובלות מבצורת קשה.

הנסיגה הרוסית מההסכם גונתה על ידי כמה מחברות ה-G20 במפגש של שרי האוצר והכלכלה של הגוש, אך המארחת הודו אמרה כי היא לא הצליחה להשיג הסכמה לגבי הצהרה משותפת בשל התנגדותן של סין ורוסיה.

"אנחנו מדברים על אזור הקרוב לאזור מלחמה", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב. "ללא הערבויות הביטחוניות המתאימות, יעלו שם כמה סיכונים. כך שאם משהו מסוכם ללא רוסיה, צריך לקחת בחשבון את הסיכונים הללו".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שנתן חסות להסכם, אמר כי הוא מאמין שניתן לשכנע את מוסקבה לשוב אליו. כל ניסיון להעביר משלוחי תבואה אוקראיניים לא השתתפות רוסיה יהיה תלוי בהסכמת חברות הביטוח לספק כיסוי. גורמים בתעשייה אמרו לרויטרס כי הם שוקלים את השלכות המהלך רוסי.

שני הצדדים סובלים מאבידות כבדות, במלחמה הקשה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, אולם עד כה נרשמו שינויים מוגבלים בלבד בקווי החזית מאז נובמבר, חרף מתקפת חורף מאסיבית ומתקפת הנגד הנוכחית של אוקראינה.

קייב, שלפי גורמים מערביים איבדה כ-20% מהנשק שלה בתחילת מתקפת הנגד, טוענת כי היא מתקדמת במכוון לאט כדי להימנע מאבידות בקווי החזית המבוצרים המלאים במוקשים, והיא מתמקדת בשחיקת קווי האספקה והפיקוד הרוסיים. מוסקבה טוענת שמתקפת הנגד נכשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully