וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה פרשה מהסכם יצוא החיטה האוקראינית, חשש מעליית מחירי המזון בעולם

17.7.2023 / 12:40

הקרמלין אמר כי פוטין קיבל את ההחלטה עוד לפני תקיפת הגשר בקרים, משום שההתחייבויות למוסקבה לא מומשו. ההסכם, שנחתם בתיווך האו"ם וטורקיה בשנה שעברה, אפשר את המשך אספקת התבואה לעולם דרך הים השחור. קייב רוצה להמשיך בהסכם גם ללא רוסיה, ארה"ב: החלטה חסרת מצפון

מכה לקווי האספקה לאוקראינה: נזק רב בגשר שמחבר בין קרים לרוסיה/טלגרם

הקרלמין מסר היום (שני) כי רוסיה משעה את השתתפותה בהסכם יצוא החיטה בים השחור, שנחתם בשנה שעברה בתיווך האו"ם וטורקיה ואפשר את המשך משלוחי התבואה מאוקראינה לעולם. מוסקבה, שאיימה שוב ושוב כי לא תאריך את ההסכם שיפוג הלילה, טוענת כי ההתחייבויות שניתנו לה לא קוימו. קייב, מדינות המערב וארגונים בינלאומיים גינו את הצעד הרוסי, שעלול לפגוע באספקת המזון העולמית.

"למעשה, הסכמי הים השחור חדלו מלהתקיים היום", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב בשיחת ועידה עם כתבים. "למרבה הצער, החלק בהסכמי הים השחור הנוגע לרוסיה לא יושם עד כה, כך שהם מבוטלים". עם זאת, פסקוב ציין כי רוסיה מוכנה לשוב מידית להסכם אם תקבל את מה שהובטח לה - יצוא משלוחי המזון והדשנים שלה.

דובר הקרמלין הוסיף כי אין קשר בין החלטה זו לבין המתקפה בגשר המחבר את חצי האי קרים לרוסיה מוקדם יותר היום. לדבריו, הנשיא ולדימיר פוטין קיבל את ההחלטה עוד לפני הפגיעה הבוקר בחיבור היחיד בין חצי האי הכבוש לרוסיה היבשתית, המשמש נתיב אספקה קריטי לכוחות הרוסיים בדרום אוקראינה.

דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה, אמרה כי מוסקבה עדכנה את טורקיה, אוקראינה והאו"ם על פרישתה מההסכם. משמעות ההחלטה, לפי משרד החוץ\, היא שהיא תפסיק לערוב לשלומן של הספינות שעוברות בים השחור, וכן סיומו של המסדרון ההומניטרי הימי ופירוק מרכז התיאום שהוקם באיסטנבול אחרי החתימה על ההסכם ביולי אשתקד. בנוסף לכך, צפון-מערב הים השחור שוב יוגדר אזור מסוכן זמנית לשיט.

שדות חיטה באזור חרסון באוקראינה. רויטרס
שדות חיטה באזור חרסון באוקראינה/רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ציין כי הנסיגה של רוסיה מהסכם תוביל גם לכך שהעסקה הנלווית לו להסדרת יצוא החיטה והדשנים מרוסיה בוטלה אף היא. "ההחלטה של רוסיה היום היא מכה עבור הנזקקים בכל מקום בעולם", הוא אמר לכתבים.

בוושינגטון, הבית הלבן אמר כי השעיית ההסכם "תחמיר את הביטחון התזונתי ותפגע במיליונים", ושר החוץ אנתוני בלינקן תיאר זאת כהחלטה "חסרת מצפון" והפציר במוסקבה לחזור להסכם במהירות. ארצות הברית הדגישה כי היא תפעל יחד עם מדינות אחרות כדי להבטיח את המשך העברת התבואה מאוקראינה.

אוקראינה ורוסיה הן בין יצואניות החיטה הגדולות ביותר בעולם, וכל הפרעה לאספקה עלולה להקפיץ את המחירים ברחבי העולם, במיוחד במדינות העניות ביותר.

שאשוואט סאראף, מנהל תכנית החירום במזרח אפריקה ב"וועדת ההצלה הבינלאומית", אמר כי ההשלכות יורגשו היטב בסומליה, אתיופיה וקניה, החוות את הבצורת הקשה ביותר שידע אזור קרן אפריקה בעשורים האחרונים.

"אני לא יודע איך אנחנו נשרוד", אמרה חלימה חוסיין, אם לחמישה ילדים ממחנה עקורים צפוף בבירת סומליה מוגדישו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי העלתה את האפשרות להמשך יצוא החיטה גם ללא השתתפות רוסיה, כשציין שקייב תנסה לקבל את תמיכתה של טורקיה. "אנחנו לא מפחדים", אמר זלנסקי. "פנו אלינו חברות ובעלי ספינות, הם אמרו שהם מוכנים אם אוקראינה תתן להם לעבור, וטורקיה תמשיך לתת להם לעבור, אז כולם מוכנים להמשיך לספק חיטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully