וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי לחץ על 'לחצן האש'? "תקלת המחשוב" המסתורית שהשביתה את תנועת הרכבות

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 14:35

אתמול, לקראת תומו של יום הפגנות ושיבושים, נעצרה תנועת הרכבות ברחבי הארץ. לוואלה! נודע כי מקור התקלה הארצית היה בתחנת מרכז השמונה בחיפה, שם נלחץ לחצן "אש" שהביא להפסקת חשמל, שהקריסה את שרת המערכת. אקט של מחאה או טעות אנוש?

המונים מפגינים ברכבות: תחנות השלום, בנימינה וחוף הכרמל נסגרו/ניב אהרונסון

אלפי מתנגדי המהפכה המשפטית גדשו אתמול (שלישי) אחר הצהרים למשך כשעתיים רציפי תחנות רכבת מרכזיות בישראל, בקריאה "לעצור את רכבת החקיקה", במטרה לשבש את תנועת הרכבות. למרות זאת, התנועה נמשכה פחות או יותר כסדרה, עם עיכובים זניחים, הודות לאיפוק רב של המשטרה ושל חברת רכבת ישראל, שהחליטה לכבד את חופש המחאה, שגלשה מהצמתים והרחובות גם לתחנות הרכבת. ההפגנות התקיימו בבאר שבע, לוד, מערב יבנה, תל אביב השלום, הרצליה, בנימינה וחוף הכרמל.

אבל מה שלא עשו המפגינים המאופקים אף הם על הרציפים, עשתה "תקלת מחשוב" מסתורית לקראת תום המחאה אמש. בשעה 18:38 נאלצה רכבת ישראל להפסיק את תנועת הרכבות על מסילותיה ברחבי הארץ, "בשל תקלת מחשוב במערכות הרכבת". באופן מחשיד באותו יום בו היו צפויים שיבושים "בדרך חדשה, במרחב הדיגיטלי".

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, תחנת רכבת השלום בהרצליה. 18 ביולי 2023. עדו למפרט, אתר רשמי
הפגנה אמש ברכבת הרצליה/אתר רשמי, עדו למפרט

האם הייתה תקלת מחשוב או שלא הייתה? לוואלה! נודע כי מקור התקלה הארצית היה בתחנת מרכז השמונה בעיר התחתית של חיפה, שאמורה הייתה להיות אחד ממוקדי המחאה עד שבסופו של דבר הוסטה לתחנת חוף הכרמל. שם במרכז השמונה, במשרדים שבקומה השנייה של בניין תחנת הרכבת "חיפה מרכז" של פעם, נמצאים שרתיה של מערכת הויסות הארצית של רכבת ישראל.

המערכת נותנת לנהגי הקטר אישור לצאת לנסיעה ומעדכנת אותם בזמן אמת על כל התרחשות החיונית לנסיעה בטוחה על המסילה עליה הוא נוהג. על פי העולה, מעט אחרי 18:00 נלחץ בתחנת מרכז השמונה לחצן "אש", שהביא להפסקת חשמל שהקריסה את שרת המערכת שהיא קריטית מבחינה בטיחותית לתנועת הרכבות, ולא הייתה ברירה אלא להשבית אותה מיידית. גורם המצוי באופי התקלה הסביר כי במצב כזה, של שריפה-לכאורה, מושבתים גם גנרטורים לאספקת חשמל חלופי, כך שהשיתוק למחשבים היה טוטאלי. הרכבות ברחבי הארץ עצרו.

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, תחנת רכבת השלום בחוף הכרמל. 18 ביולי 2023. יואב איתיאל, אתר רשמי
הפגנה אמש ברכבת חוף הכרמל בחיפה/אתר רשמי, יואב איתיאל

בתוך דקות התברר כי מדובר באזעקת שווא, החשמל חזר ובעקבותיו גם השרתים. הרכבות ברחבי הארץ עצרו. בעדכון מרכבת ישראל ב-19:10 נמסר כי "תקלת המחשוב תוקנה ותנועת הרכבות חוזרת לסדרה בהדרגה" תוך אזהרה כי "בשעות הקרובות עדיין יתכנו עיכובים מסוימים בתנועת הרכבות". ואכן נוסעים דיווחו על שיבושים גם בשעות שלאחר מכן.

ברכבת ישראל מנסים הבוקר לחדד את גורם הלחיצה על לחצן האש. בכוונת הרכבת לזמן גם את משטרת ישראל לפתוח בחקירה.

בהתייחסה למפגינים, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב דרשה כבר אמש מהיועמ"שית ופרקליט המדינה "למצות איתם את הדין בהתאם לחוק". לדבריה, "בשעה שמדינת ישראל מאותגרת בניסיונות של אויבינו לפגוע בתשתיות לאומיות וביניהן רכבת ישראל, פורעי חוק ובריונים שיבשו את תנועת הרכבות, פגעו בסדר הציבורי, באזרחי מדינת ישראל וסיכנו חיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully