וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לא נקבל התפרעויות - לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון"

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 23:26

ראש הממשלה התייחס להפגנות הדרוזים ברמת הגולן ולהתפרעויות המתנחלים ששרפו מבנים וכלי רכב בכפר פלסטיני מצפון לרמאללה, ומסר: "אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק". במקביל, גיבה את המשטרה וכוחות הביטחון: "לא נקבל קריאת תיגר"

דיווח פלסטיני: מתנחלים הציתו רכבים בעיירה פלסטינית סמוך לרמאללה/לפי סעיף 27 א'

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (רביעי) להתפרעויות המתנחלים בעיירה הפלסטינית תורמוס-עיא כמו גם להפגנות האלימות של הדרוזים ברמת הגולן.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו אמר כי "לא נקבל התפרעויות, לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון". לדבריו, "יש ימים שבהם צריך לומר את המובן מאליו - מדינת ישראל היא מדינת חוק. אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק". בהמשך, נתניהו גיבה את כוחות הביטחון והמשטרה והבהיר: "לא נקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא".

מוקדם יותר, גם בצה"ל גינו את האירועים ביהודה ושומרון ומסרו: "כוחות הביטחון נכנסו לכפר כדי לכבות את השריפות, למנוע חיכוכים ולאסוף ראיות. האזרחים יצאו מהכפר והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. צה"ל מגנה אירועים חמורים אלו של הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה מונעים מצה"ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית - הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור".

דיווח פלסטיני: מתנחלים מציתים בתים רכבים ושדות של פלסטינים כנקמה על הפיגוע בעלי 21 ביוני 2023. TPS
הצתת בתים ורכבים ביהודה ושומרון, היום/TPS

מוקדם יותר היום, מאות מתנחלים הציתו עשרות כלי רכב ובתים בעיירה תורמוס-עיא, הצפונית לרמאללה. ראש העיירה טען כי הוצתו כ-60 מכוניות וכ-30 בתים. בתמונות וסרטונים מהאזור שהופצו ברשתות החברתיות ניתן להבחין באש ועשן מיתמרים מבתים, רכבים כמו גם בשטחים פתוחים. ברשות הפלסטינית הזהירו, "הפשע של חווארה חוזר על עצמו שוב".

כוחות הביטחון קיבלו דיווחים על כ-200 מתנחלים שנכנסו לכפר למה שכינו "פעולה מאורגנת", ובתגובה כוחות רבים של צה"ל, משטרה ומג"ב הוקפצו לנקודת החיכוך והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות על מנת להדוף את המתפרעים. בתגובה, המתנחלים החלו לברוח, אף אחד מהם לא נעצר.

התפרעויות המתנחלים הגיעו כיממה לאחר הפיגוע הנורא ביישוב עלי בו נרצחו אלישע אנטמן (18), עופר פיירמן (63), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21), שגם לאחריו - מתנחלים הציתו כלי רכב, תחנת דלק, שדות ועצים באזור הכפרים הפלסטינים חווארה ולובן א-שרקייה. במקביל לפרעות בכפרים, מחאות פרצו בצמתים וצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל, צילום מסך
הפרות הסדר ברמת הגולן/צילום מסך, דוברות משטרת ישראל

עימותים ברמת הגולן

במקביל, אלפי תושבים דרוזים התעמתו עם כוחות המשטרה בהפגנה באתר להקמת טורבינות ברמת הגולן. התושבים יידו אבנים וזיקוקים וזרקו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים במחאה על העבודות בשטחיהם. השוטרים השתמשו נגדם באמצעים לפיזור הפגנות, ובמהלך העימותים שוטר ירה לעבר מפגין ופצע אותו בינוני. ההפגנות התרחבו לצמתים ונקודות נוספות בגולן ובצפון, ובמהלך ניסיון השתלטות על תחנת משטרה בגולן 12 בני אדם נוספים נפצעו, שלושה מהם קשה. לאור ההתפרעויות, המשטרה המליצה לציבור שלא להגיע לאזור שכן, כבישים רבים נחסמו.

לטענת המשטרה, השוטר שירה במפגין בשעות הבוקר, "חש בסכנה מיידית לחייו" לאחר שהמפגין רץ לעברו רעול פנים עם קבוצה של מפגינים, כשבידו אבנים וככל הנראה חפץ חד. צוות מד"א העניק לפצוע טיפול רפואי ופינה אותו במסוק לבית החולים רמב"ם שבחיפה.

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן/דוברות משטרת ישראל

בהמשך, עשרות דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה בכפר מסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. המפגינים יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו את גלגלי ניידות המשטרה וניסו להפוך ניידת משטרה תוך שימוש בירי. כמה שוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. המשטרה הדפה את המפגינים והרחיקה אותם מהשטח. במהלך העימותים נפצעו 12 בני אדם ופונו לבית החולים זיו שבצפת. שלושה מפגינים נורו ונפצעו קשה, שלושה בינוני, מפגין וארבעה שוטרים נפצעו קל.

המפגינים חסמו כבישים וצמתים בצפון, בהם מחלף סומך וצומת אבליים בכביש 70, צומת חלפתא בכביש 85, צומת תפן בכביש 89, צומת כישור בכביש 854, מחלף עין תות בכביש 6 לכיוון צפון, כביש 67, מחלף תל קשיש בכביש 6 לכיוון דרום וצומת יוקנעם בכביש 6 לכיוון דרום.

השייח' מאוופק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, אמר בתום הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שב"כ רונן בר: "משרד ראש הממשלה יביא בקרוב הצעה ממשית וישימה לפתרון סוגיית האכיפה, והסדרת התכנון והבנייה ביישובים הדרוזים". בעניין רמת הגולן אמר שייח' טריף כי "יש להקפיא את העבודות ולהתכנס לדיאלוג באופן מיידי. מחאה לגיטימית ומימוש זכות יסוד. יש לעשות במסגרת החוק. אין מקום לאלימות, הפרות סדר וחסימת צירים". לדבריו, משרד ראש הממשלה יביא "לעיגון מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה בהתאם למגילת העצמאות בחקיקה ראשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully