וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים קשים בין שוטרים לאלפי דרוזים ברמת הגולן; המשטרה המליצה לא להגיע לאזור

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 19:08

התושבים יידו אבנים, זרקו בקבוקי תבערה ושרפו צמיגים במחאה על הקמת טורבינות בשטחיהם. עשרות מפגינים הגיעו לתחנת המשטרה במסעדה וניסו להשתלט עליה, כשחלקם חמושים. במהלך הפרות הסדר נפצעו 27 בני אדם, חמישה מהם קשה. בין הפצועים גם כמה שוטרים

בווידאו: הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן/דוברות משטרת ישראל

אלפי תושבים דרוזים התעמתו היום (רביעי) עם כוחות המשטרה בהפגנה באתר להקמת טורבינות ברמת הגולן. התושבים יידו אבנים וזיקוקים וזרקו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים במחאה על העבודות בשטחיהם. השוטרים השתמשו נגדם באמצעים לפיזור הפגנות, ובמהלך העימותים שוטר ירה לעבר מפגין ופצע אותו בינוני. ההפגנות התרחבו לצמתים ונקודות נוספות בגולן ובצפון, ובמהלך ניסיון השתלטות על תחנת משטרה בגולן 27 בני אדם נוספים נפצעו, חמישה מהם קשה. לאור ההתפרעויות, המשטרה המליצה לציבור שלא להגיע לאזור וכבישים רבים נחסמו.

במטרה להרגיע את הרוחות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם השיח מואפק טריף וראש השב"כ רונן בר. בפגישה אמר ראש הממשלה לשיח כי הוא "רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן". גם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי קיים הערכת מצב לנוכח הפרות הסדר והודיע כי הוא "נותן גיבוי מלא לשוטרים". המפכ"ל מסר כי הוא מגנה "באופן מלא וברור כל מקרה של תקיפה ואלימות כנגד שוטרים ונגד סמלי שלטון" והנחה את מפקד מחוז הצפון להמשיך בהידברות עם מנהיגי העדה במטרה להרגיע את הרוחות.

לדברי המשטרה, השוטר שירה במפגין בשעות הבוקר, "חש בסכנה מיידית לחייו" לאחר שהמפגין רץ לעברו רעול פנים עם קבוצה של מפגינים, כשבידו אבנים וככל הנראה חפץ חד. צוות מד"א העניק לפצוע טיפול רפואי ופינה אותו במסוק לבית החולים רמב"ם שבחיפה.

בהמשך, עשרות דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה בכפר מסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. המפגינים יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו את גלגלי ניידות המשטרה וניסו להפוך ניידת משטרה תוך שימוש בירי. כמה שוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. המשטרה הדפה את המפגינים והרחיקה אותם מהשטח. במהלך העימותים נפצעו 12 בני אדם ופונו לבית החולים זיו שבצפת. שלושה מפגינים נורו ונפצעו קשה, שלושה בינוני, מפגין וארבעה שוטרים נפצעו קל.

בווידאו: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה בכפר מסעדה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המפגינים חסמו כבישים וצמתים בצפון, בהם מחלף סומך וצומת אבליים בכביש 70, צומת חלפתא בכביש 85, צומת תפן בכביש 89, צומת כישור בכביש 854, מחלף עין תות בכביש 6 לכיוון צפון, כביש 67, מחלף תל קשיש בכביש 6 לכיוון דרום וצומת יוקנעם בכביש 6 לכיוון דרום. מהמשטרה ביקשו מהנהגים לא להגיע לאזורים החסומים ולנסוע בדרכים חלופיות.

זהו היום השני ברציפות בו מתרחשים עימותים בין התושבים הדרוזים ברמת הגולן למשטרה על רקע הקמת הטורבינות. אתמול התפרעו במקום עשרות תושבים, שיידו אבנים וירו זיקוקים שגרמו לשריפות באזור. גם אתמול השתמשו נגדם השוטרים באמצעים לפיזור הפגנות והמתפרעים עזבו את המקום רק לאחר הידברות עם מנהיגי העדה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל
הפגנה ברמת הגולן, היום/דוברות משטרת ישראל

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל קוראת למנהגי העדה לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי שנעשה בפרויקט הטורבינות ולהביא להרגעת הרוחות. בני העדה הדרוזית נמצאים בלב החברה הישראלית בתפקידי מפתח ומהווים לאורך השנים דוגמא ומופת לקיום הדמוקרטיה ושמירה על החוק. ההתנהגות האלימה והבריונית הכוללת חסימת כבישים, הצתות של צמיגים ופגיעה ברמזורים עלולה להביא לפגיעות בנפש ולפגיעה ביחסים".

"נראה כי לשיטת המשטרה, חברי הקהילה הערבית הדרוזית בצפון רמת הגולן אינם כאלה הזכאים להגנתה, אלא איום בעל אופי עברייני, המצריך כוח משטרתי עצום ונקיטת תחבולות, רק משום שרובם מתנגדים לתכנית. אנו שבים ודורשים מהמשטרה להימנע מחסימת גישתם של התושבים למטעים החקלאיים, לאפשר לתושבים לממש את זכותם למחות נגד בניית הטורבינות וליידע את התושבים מראש בנוגע לשטחים שצפויים לשמש למעבר כלי העבודה ולמקומות שבהם יבוצעו העבודות, ככל שהגישה לאלה תוגבל", אמר עורך הדין פלר על התנהלות המשטרה.

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל, צילום מסך
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן/צילום מסך, דוברות משטרת ישראל

ראש העדה הדרוזית, השייח' מואפק טריף, ביקר את התנהלות הממשלה ואמר כי "הכתובת הייתה על הקיר". הוא קרא לראש הממשלה ולמשטרת ישראל להורות על הפסקת העבודות באופן מיידי "למניעת שפיכות דמים". במקביל, ביקש מבני העדה לממש זכות המחאה ללא הפרעה לציבור הרחב וללא חסימת צירים ראשיים" והמשטרה "לנהוג באיפוק עם המוחים כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ".

עורך הדין פהד ספדי מהכפר מסעדה אמר כי זה יום עצוב מאוד. "אנחנו חוזרים אחורה לימי השביתה הגדולה של 1982 (אחרי שהוחל חוק הגולן וכשישראל ניסתה לכפות על הדרוזים קבלת תעודות זהות). כל ההתקדמות וההתקרבות למדינה שהייתה בשנים האחרונות מתפוצצת עכשיו", אמר. "למה המשטרה יורה גז מדמיע גם לתוך שכונות שמרוחקות מהתחנה? יש שם ילדים וזקנים. מענישים את כל התושבים? היה צריך לנהל אחרת את כל הנושא של טורבינות הרוח", הוא טען.

חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן אמר כי "אנו רואים לנגד עינינו סכנה ממשית להרס מערכת יחסים מיוחדת זו". רוקח אמר כי "בגולן עצמו, אושרו הקמתם של כמאה טורבינות, יותר מכל הארץ. אנו בתהליך למידה של ההשפעות העלולות להיווצר מפעולת הטורבינות לטבע ולחי המקיפים אותנו בגולן. קראנו לממשלה לעצור את הקמתן של טורבינות נוספות, כדי שניתן יהיה ללמוד מה הנזק הסביבתי שהן גורמות, ואיך, אם בכלל, ניתן להתגבר עליו". רוקח קרא להקפאת הפרויקט "עד שהצדדים יסכימו על המתווה הנכון".

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל, צילום מסך
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן/צילום מסך, דוברות משטרת ישראל

"לא רוצים את הטורבינות האלו לידינו"

כבר לפני כארבע שנים הפגינו תושבי רמת הגולן נגד התוכנית להקמת הטורבינות. אז הסביר נבי חלבי, תושב מג'דל שמס לוואלה! כי כשהציגו את המיזם לפני כמה שנים חלק מהאנשים חתמו ונתנו את אישורם. "עם הזמן החלו להתפרסם מחקרים שונים והתחלנו להבין את היקף הנזקים הצפויים. מדובר בנזקים קשים לבריאות התושבים, פגיעה קשה בשטחי המטעים שלנו ופגיעה בענף התיירות ובערכי טבע חשובים".

לדברי חלבי, לבעלי השטחים הובטחה הכנסה של בין שניים לשלושה אחוזים מהכנסות המיזם. "בסופו של דבר חקלאי יקבל כ-60 אלף שקלים לשנה ויישאר עם נזקים אדירים", אמר. "מחקרים כבר הוכיחו שהטורבינות מייצרות מפגעים קשים ביותר. אנחנו לא רוצים את הטורבינות האלו לידינו", הוסיף. הוא ציין כי מאז עלתה המודעות לנזקים ועם התעוררות ההתנגדות להקמת הטורבינות נוצר קרע חברתי עמוק בין בעלי השטחים שהסכימו להקמת הטורבינות לבין המתנגדים למיזם.

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל, צילום מסך
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן/צילום מסך, דוברות משטרת ישראל

תגובת חברת אנרג'יקס

מחברת אנרג'יקס, המקימה של הפרויקט נמסר כי "פרויקט אר"ן (אנרגיית רוח נקייה) הינו פרויקט תשתית לאומי להקמת חוות רוח לייצור חשמל, שאושר על ידי ממשלת ישראל, לאחר בחינה של כלל ההיבטים ואישורים בכל הערכאות. לצערנו, שיקולים זרים ואידיאולוגיות לאומניות מניעים התנגדות לפרויקט שלא בוחלת במעבר על החוק ובפעולות אלימות, במטרה למנוע הקמת פרויקט לאומי על מה שרואים המתנגדים כאדמות סוריות כבושות.

ההתנגדות המנוגדת לחוק מנסה לפגוע בכלל תושבי האזור ובפרויקט שכבר כעת יוצר פרנסה של מאות משפחות באזור באמצעות יצירת מקומות תעסוקה, תשלומי מסים מקומיים בהיקף של מעל 15 מיליון שקלים שיוחזרו לפיתוח האזור, מיליוני שקלים בשנה שמשולמים לבעלי הקרקעות והקרקעות השכנות בפרויקט, פיתוח דרכי גישה לשטחי החקלאות, פינוי מוקשים שיצר שטחי חקלאות נוספים לתושבים, ומעל הכל, שיפור בתשתיות החשמל הרעועות באזור ומעבר לחשמל נקי וירוק בתפוקה של 50,000 בתי אב.

כמו כן,יצוין כי בחודשים האחרונים, למרות שהפרויקט אושר על כל היבטיו, נערך מו"מ ביוזמת החברה וגופי הממשלה הרלוונטיים לטובת הגעה להסכמה וניסיון להשיג פשרות ולהימנעות מהמצב המתרחש כעת, אולם כל הניסיונות הללו כשלו בשל סירוב המתנגדים להקמת פרויקט לאומי ישראלי על אדמות שאותן הם מגדירים ככבושות.

החברה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, הרשויות המקומיות וגופי הממשלה במטרה להשלים את הקמת הפרויקט שיטיב עם כלל תושבי האזור, דרוזים ויהודים כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully