וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן כינה את נשיא סין דיקטטור - יממה אחרי שדן עם בלינקן בשיפור היחסים

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 14:03

בעוד ששר החוץ שלו שב מביקור מבייג'ינג שנועד להקל במתיחות בין המעצמות, נשיא ארה"ב לעג לשי כשאמר שהוא הובך בעת הפלת בלון הריגול הסיני שחדר למרחב האווירי של אמריקה. בבייג'ינג הגיבו בזעם: "דבריו אבסורדיים וחסרי אחריות"

בווידאו: ביקור נדיר בבייג'ינג: שר החוץ של ארה"ב נפגש עם מנהיגי סין/רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה אמש (שלישי) את נשיא סין שי ג'ינפינג דיקטטור, יממה לאחר ששר החוץ שלו אנתוני בלינקן סיים ביקור נדיר בבייג'ינג שמטרתו הייתה לייצב את היחסים בין שתי המעצמות. בייג'ינג אמרה כי אלו נמצאים בשפל הגדול ביותר מאז תחילת כינון הקשרים הרשמיים בין המדינות ב-1979, ודבריו של ביידן על שי צפויים להכעיס את המשטר הקומוניסטי.

ביידן, ששואף לקיים פסגה עם שי, אמר כי השליט הסיני היה נבוך מאוד כשארצות הברית הפילה את בלון הריגול הסיני שחדר למרחב האווירי שלה בתחילת השנה, בעוד שבלינקן אמר רק ביום שני כי צריך לסגור את "הפרק" הזה, שהוביל לדחיית מועד הביקור המקורי שלו, שתוכנן לפברואר.

לא היה ברור מדוע ביידן התייחס בנאומו לשי, המנהיג החזק ביותר של סין מאז מייסד המפלגה הקומוניסטית מאו דזה דונג. מוקדם יותר השנה, הוא הבטיח כהונה שלישית ברציפות וחסרת תקדים כנשיא ויו"ר המפלגה הקומוניסטית.

"הסיבה לכך ששי ג'ינפינג זעם אחרי שהפלתי את הבלון שהיה מלא בציוד ריגול היא שהוא לא ידע שהוא שם", אמר ביידן באירוע לגיוס כספים לקמפיין הבחירות שלו בקליפורניה. "זו מבוכה גדולה עבור דיקטטורים כשהם לא ידעו מה קרה. הוא (הבלון) לא היה אמור ללכת לאן שהוא הלך. זה ירד מהמסלול", אמר.

ביידן הוסיף כי סין חווה "קשיים כלכליים אמיתיים". ביום שני אמר ביידן שהוא חושב שהיחסים בין שתי המדינות נמצאים בדרך הנכונה, והוא ציין שהושגה התקדמות במהלך נסיעתו של בלינקן.

ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג נפגשים בבאלי באינדונזיה, 14 בנובמבר 2022. רויטרס
דבריו עשויים להשפיע על שיפור היחסים. ביידן ושי בשולי פסגת G20 באינדונזיה, נובמבר/רויטרס

דוברת של משרד החוץ של סין אמרה כי דבריו של ביידן הם "אבסורדיים לחלוטין" ו"חסרי אחריות". היא הוסיפה כי ההתבטאויות של נשיא ארצות הברית הפרו בצורה חמורה את העובדות, הפרוטוקול הדיפלומטי ואת הכבוד הפוליטי של סין. "זאת פרובוקציה פוליטית גלויה", אמרה במסיבת עיתונאים.

הנשיא הדמוקרטי אמר עוד כי שי מודאג מהברית של ארצות הברית עם הודו, יפן ואוסטרליה, המכונה "המרובע". "הוא התקשר אליי ואמר לי לא לעשות את זה כי זה הכניס אותו למבוי סתום", אמר ביידן. ביידן ייפגש מחר בבית הלבן עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, כשסין צפויה להיות אחד מהנושאים המרכזיים שעליהם ידונו שני המנהיגים.

כשנשאלה אם שי ידע את מיקומו של הבלון, היא הדגישה את ההסברים הקודמים שנתנה בייג'ינג בפרשה, כשטענה שהבלון חדר למרחב האווירי של ארצות הברית באופן לא מכוון ובשל נסיבות שלא היו בשליטתה.

עוד בוואלה!

נשיא סין נפגש עם בלינקן בבייג'ינג: "העולם זקוק ליחסים יציבים בינינו"

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן במסיבת עיתואים בסיום ביקורו בבייג'ינג, סין, 19 ביוני 2023. רויטרס
שב מביקור נדיר בבייג'ינג. בלינקן במסיבת עיתונאים לפני עזיבתו, השבוע/רויטרס

בלינקן ושי הסכימו בפגישתם לפעול לייצוב היריבות ההולכת ומחריפה בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם על מנת שהיא לא תסלים לכדי עיות, אך ביקורו של שר החוץ של ארצות הברית - הראשון זה חמש שנים - לא הסתיים בפריצת דרך באף אחת מהסוגיות הרבות שבמחלוקת, מסוגיית הסחר והטכנולוגיה ועד לטייוואן, התמיכה במלחמה של רוסיה באוקראינה

למרות זאת, הצדדים סיכמו להמשיך במגעים הדיפלומטיים עם ביקורים של בכירים אמריקנים אחרים בבייג'ינג בשבועות ובחודשים הקרובים. ביידן אמר לאחר נאומו כי השליח לנושא האקלים, ג'ון קרי, עשוי לנסוע לסין בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully