וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בגבול מצרים: מפקד החטיבה יודח, מפקד הגדוד יעוכב בדרגה

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 20:03

התחקיר הצה"לי מעלה כשלים מערכתיים חמורים בחטיבת פארן, בה נהרגו 3 לוחמים לפני כשבועיים. למעט מפקד האוגדה, המח"ט והמג"ד - אף אחד מהלוחמים, מהמפקדים והתצפיתניות לא ידעו שיש מעברי ביטחון בגדר שסגורים באזיקונים ומה מיקומם

פרטים חדשים מתחקיר הפיגוע בגבול מצרים/דובר צה"ל

תחקיר הפיגוע בגבול מצרים בו נהרגו שלושה לוחמים, פורסם היום (שלישי) לאחר שהוצג לרמטכ"ל. הוא החליט כי מפקד חטיבת פארן יודח מתפקידו ונזף פיקודית במפקד עוצבת אדום תת אלוף איציק כהן, על האחריות הכוללת, בקרת האיכות בגזרה והביצוע.

לפי התחקיר, מדובר בכשל מבצעי בשיטת ההגנה, והשגיאות העיקריות היו ההחלטה על שמירה במשך 12 שעות והשגיאה בהערכת הגששים, לפיה המחבל חזר לשטח מצרים. בשבועות הקרובים יחליט מפקד האוגדה על נקיטת צעדים נגד קצינים ובעלי תפקידים נוספים בגדוד ברדלס ובגזרת חטיבת פארן.

גדוד ברדלס נמצא בגזרת פארן שלושה חודשים. בחודשיים האחרונים, החליט מפקד הגדוד שמשעה 21:00 ועד 09:00 בבוקר - במשך 12 שעות, ישמרו בכל עמדה סמוך לגדר הגבול צמד לוחמים. זאת נעשה ללא ידיעתו של מפקד האוגדה שהנחה על רביעיית לוחמים.

אוהד דהן, ליה בן נון, אורי יצחק אילוז, שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים. דובר צה"ל, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
שלושת הלוחמים שנהרגו: אוהד דהן, ליה בן נון, אורי יצחק אילוז/עיבוד תמונה, דובר צה"ל, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו, מפקד עוצבת אדום ומפקד חטיבת פארן פקדו הבוקר את בתי הורי שלושת ההרוגים, והציגו בפניהם את התחקיר. "מדובר באירוע קשה, כואב וחמור עם תוצאות קשות", אמר טולדנו. "אך יחד עם זאת נקבע בתחקיר כי לא נמצאה רשלנות אך כן נמצאו כשלים".

טולדנו אמר במהלך התחקיר בפני הרמטכ"ל כי התפיסה לאפשר את מעברי הביטחון לאורך הגדר היא שגויה ו"התקיימה לאורך שנים במיוחד באזור בו הבדואים צופים על הגדר מכל כיוון, כולל בדואים משטח ישראל". האלוף הגדיר את הטעות כ"תקלה חמורה". עוד הדגיש כי הפתחים בגדר לא היו ידועים לכוחות בשטח למעט המג"ד, מח"ט ומפקד האוגדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בצה"ל הבהירו כי גם המצרים לא ידעו באופן רשמי על עצם המעברים ולכן נפתחה חקירה בנושא כדי להבין האם המחבל ידע על עצם הפתחים ופעל לבדו. בעקבות הפיגוע נסגרו כלל המעברים הביטחוניים בהנחיית מפקד פיקוד דרום.

תקלות נוספות שעלו מהתחקיר הן חוסר ההיכרות של הלוחמים בעמדות את המערכת המבצעית והמעברים הביטחוניים, אי קיום נוהל בדיקת תקינות כל שעה בקשר. כשלים נוספים היו בחוסר המוכנות המבצעי בעמדות ואי מימוש הנחיית האוגדה על ארבעה לוחמים בשמירות בלילה. כמו כן, גם היה מעבר על איסור בטלפונים בעמדות בניגוד להנחיות ואי דיווח על דמות חשודה.

"המון שאלות שהתשובות להן עדיין לא ברורות"

אביו של לוחם ברדלס שנהרג בפיגוע, אורי אילוז, טען כי יש "כשלים בהתנהלות האירוע הזה, אי מימוש הנחיות, אי עמידה בפקודות ובנורמות, אי ירידה לפרטים - שבסוף הפרטים הקטנים האלה גרמו לאירוע הקשה הזה. שאלנו שאלות קשות, קיבלנו את רוב התשובות מהצבא ואנחנו עדיין מחכים לקבל כל מיני פרטים שחסרים לנו מהתחקיר. ביקשתי מהרמטכ"ל להיפגש איתו ולהציג לו את הצד שלנו בתור אבא. להראות לו בדיוק מה אנחנו ראינו מפה במהלך השבעה, איך הרגשנו, מה שמענו פה ומה אנחנו יודעים על הצבא".

"אנחנו מאמינים שהצבא ימצא את התחקיר הזה עד תום", הוסיף האב. "יש המון שאלות פתוחות שעדיין התשובות להן לא ברורות לנו. נכון, מפקד האוגדה קיבל נזיפה והמח"ט הודח והמג"ד קיבל שנות עיכוב, אבל זה לא האישיו. יש פה עדיין כשלים שאני חושב שהתחקיר אינו מוצא עד תום. אנחנו נחכה בעזרת השם להיפגש עם הרמטכ"ל ונציג לו את עמדתנו. אחר כך, אם נצטרך נעלה מולכם בתקשורת שוב".

אביו של הלוחם אורי יצחק אילוז: "התחקיר לא מוצה עד תום, ניפגש עם הרמטכ"ל"

אביו של הלוחם אורי יצחק אילוז: "התחקיר לא מוצה עד תום, ניפגש עם הרמטכ"ל"/מערכת וואלה!

ממצאי התחקיר - דקה אחר דקה

  • 01:40 - סוכלה הברחת סמים כקילומטר מנקודת הפיגוע בה נהרגו הלוחם והלוחמת שהופעלו אף הם לתצפית וסריקת המרחב. סה"כ ערך הסיכול עומד על שווי של 1.3 מיליון ש"ח.
  • 03:00 - לפי התחקיר הישראלי-מצרי, המחבל המצרי, מנתק מגע מהעמדה שלו במרחק של 5 ק"מ בעומק השטח המצרי, וצועד בצורה נסתרת לאורך תוואי שטח הררי בתוך ואדיות ונחלים עד שהגיע עשרה מטרים מהגדר וטיפס על צוק תלול מאוד בגובה מאות מטרים.
  • 04:10 - מפקדת הגזרה, סגן י', מבצעת בדיקה בטלפון עם הלוחם והלוחמת בעמדת השמירה בניגוד לפקודה שמחייבת לבצע נוהל בדיקה ברשת הקשר. הלוחם אורי עונה לה בסלולר. מאותו רגע לא יוצרים קשר עם העמדה, לא התצפית ולא בקשר.
  • 06:09 - מתבצעת סריקת אמצעי תצפיות ושני הלוחמים זוהו בעמדה. מאוחר יותר מתברר כי התצפיתנית לא זיהתה, והמידע עלה רק בתחקור המערכת.
מפה של זירת האירוע בה נפלו הלוחמים סמ״ר אורי יצחק אילוז ז״ל, סמל ליה בו נון וסמ״ר אוהד דהן ז״ל, ובה נוטרל המחב. דובר צה"ל
מפת זירת האירוע בגבול מצרים/דובר צה"ל
  • 06:34 - מכ"ם מזהה תנועה סמוך לעמדה. הזיהוי עולה רק מאוחר יותר בתחקיר, ולא בזמן אמת.
  • 06:50 - תצפיתנית מזהה תנועה חשודה, מכוונת לנקודה, סורקת ולא מזהה כלום. ככל הנראה לא זיהתה מאחר והיא רגילה לראות הברחת סמים בדרך שונה, ולא חציית אדם אחד דרך מעבר ביטחוני שהיא לא יודעת על קיומו. התצפיתנית סורקת 200 מטרים קדימה בגלל בעיה במכ"ם, ואחרי שלא ראתה כלום סרקה לכיוון צפון.
  • 06:50 - המחבל הגיע, הוא לא נע לאורך הגדר אלא הגיע ישירות לפתח בתום הטיפוס, בזווית 90 מעלות, עוצר, ומגיע למעבר הביטחוני המיוחד הקטן שסגור עם אזיקונים. בשלב זה אף אחד לא רואה את המחבל, הוא מתעכב בנקודת המעבר במשך חמש דקות על מנת לפתוח את האזיקונים.
  • 06:55 - המחבל, השוטר המצרי, מתיישב בתוך השטח הישראלי סמוך לגדר.
  • 07:02 - המחבל מתחיל לנוע וחוצה מהר את הציר, רואה שתי עמדות בהן חיילים מצד ימין ושמאל ולבסוף צועד לעבר עמדה בקו דיווח 203 - מרחק עשרות מטרים ממנו.
  • 07:13 - המחבל נע לאורך הסלעים, חוצה את הציר וזוחל. בחלק מהציר הוא מתגנב ונע בצורה נסתרת לעמדה 203 כשאף אחד לא רואה אותו.
  • 07:13 - שתי לוחמות בעמדה הסמוכה כ-200 מטרים למקום בו אירע הפיגוע, שומעות ירי ויוצאות לכיוון. הן מביטות לעמדה ורואות אדם חוצה את הכביש לעבר מחסה אבנים. אחת הלוחמות העריכה כי היה זה הלוחם אורי שהלך לעשות את צרכיו, מאחר וזיהתה נשק, שמאוחר יותר התברר בתור תיק הגב שהמחבל נשא על גבו.
  • 07:14 - לפי תחקור המכ"ם, המחבל פותח בירי אל עבר הלוחם אורי, שהיה עם אפוד ונשק עליו, ועמד בקצה הציליה של עמדת השמירה, מיד לאחר מכן פוסע המחבל לעבר ליה ויורה בה מטווח מטר. לפי התחקיר, ההערכה היא שהלוחמים היו ערים ואף אחד מהם לא היה בשק שינה. ליה ישבה על הקרקע, צמוד אליה שק שינה מקופל, ואורי ישב על כיסא בהתאם להנחיות.
הקרבה בין הגדר לעמדת השמירה, הר חריף, גבול מצרים. אמיר בוחבוט
הקרבה בין הגדר לעמדת השמירה. הר חריף, גבול מצרים/אמיר בוחבוט
  • 09:03 - סגנית מפקדת הפלוגה מגיעה לעמדה, מזהה את ליה ואורי שנהרגו ומזניקה כוחות למקום.
  • 09:22 - זמן הגעת הכוחות וצוות רפואי, מכריזים "פטיש חם" (אירוע ירי).
  • 09:27 - כל הכוחות יצאו מהמוצב הגדודי וסגרו את המרחב.
  • 09:34 - גשש חטיבת פארן, זיהה עקבות אדם ליד העמדה.
  • 09:48 - כל חיילי הגדוד נמצאים בעמדות הגנה, ומח"ט פארן, הגיע מביתו לאזור האירוע לאחר 45 דקות.

בתחקיר ניתן לראות כי המחבל עוזב את המקום לאחר שניות בודדות וצועד לעבר רכס סמוך עליו הוא מקים עמדת ירי באמצעות סלעים. לאחר מכן הוא ממשיך ונע לעבר רכס ובונה עמדה נוספת. לבסוף עובר לרכס שלישי ובונה שם עמדה שלישית.

המכ"ם לא מתריע על תנועות מאחר ובשעה הזו יש תנועות ישראליות, ובמכ"ם מביטים לעבר הגדר והשטח המצרי.

המחבל הגיע מתחתית השטח וטיפס לקצה ההר,גבול מצרים. אמיר בוחבוט
המחבל הגיע מתחתית השטח וטיפס לקצה ההר. גבול מצרים/אמיר בוחבוט
  • 10:55 - מגיע מהבית מפקד עוצבת אדום לשטח. באותן דקות, מפקדת כיתה בשם נטע מזהה תנועה חשודה ברכס. היא מזהה אדם שוכב עם ביגוד שחור, בטווח שני ק"מ ממנה, והוא שובר לה צבע במשקפת. תחילה היא לא מבינה שמדובר באדם.
  • 11:10 - נטע מדווחת למפקד האוגדה שהיא מזהה חשוד ברכס ומפקד האוגדה קובע שזה מחבל. באותו זמן הגששים מעריכים שהמחבלים חזרו למצרים. למקום מגיע מגיע רבש"ץ מיישוב עזוז, סמג"ד שהיה בחופש בבית, והמג"ד לא הספיק להגיע בזמן ממגדל העמק.
  • 11:18 - נטע מזהה מחבל חמוש, היא רואה אותו מתרומם ומזהה עליו נשק כשהרים אותו. חוליית רחפנים, מקפיצה לשם רחפן, ותוך שתי דקות הרחפן מגיע לנקודה בו מזהים את המחבל החמוש. שני כוחות בפיקוד הסמג"ד והמח"ט, כולל קצין האג"מ, מתפצלים ומטפסים על הרכסים. לסמג"ד מצטרפים קצין גששים של המח"ט וקשר המח"ט כשכולם עם אפוד וללא קסדה. בשלב זה נפתחת לעברם אש.
  • 11:18 - המחבל פותח ראשון באש ויורה על כוח הסמג"ד, שהיה 250 מטרים ממנו. המחבל נותן צרור בבודדת מהירה. שני נפגעים, בהם הלוחם אוהד שנפצע באורח קשה והגשש שעף לו נתז למרפק ימין. אוהד מפונה במהירות תחת אש, והמח"ט מחליט להסתער עם שני לוחמים וקצין הגששים, הסמג"ד רב סרן פ'. יחד הם מחסלים את המחבל.
  • יצוין, כי למרות שהוקפצו יחידות שלדג, סיירת מטכ"ל וימ"מ הן הגיעו דקות אחרי הרג המחבל.

שר הביטחון יואב גלנט על תחקיר הפיגוע בגבול מצרים

שר הביטחון על תחקיר הפיגוע בגבול מצרים/מערכת וואלה!

תחקיר האירוע מגלה תקלות ושגיאות, מערך ההגנה לא זיהה ולא סיכל חדירה. פיקוד הדרום טען בתחקיר כי העובדה שהחיילים בעמדות השמירה לא מכירים את המעברים הביטחוניים היא כשל מערכתי. ההערכה כעת בצה"ל היא שהמחבל מכיר את המעבר הביטחוני. בנוסף, קיים כשל בהדדיות האבטחה בין העמדות. כשל איסופי הוגדר גם באינדיקציה וסגירת המעגלים של התצפיתניות.

עוד עולה מהתחקיר כי ההחלטה על משמרות של 12 שעות בוצעה לפי החלטת המג"ד, בניגוד להחלטת מפקד האוגדה וללא ידיעתו. עוד נטען בתחקיר כי הערכת הגששים שהמחבל חזר לשטח מצרים הייתה שגויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully