וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצף הכשלים והשמירה הארוכה שלא אושרה: קצינים בכירים בביקורת על הפיגוע בגבול מצרים

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 21:42

גורמי צבא טענו כי ההישגים בסיכול הברחות הסמים גרמו לאווירה לפיה קיים סיכוי קלוש לפיגועים בזירה. עוד גרסו כי השמירה לא אושרה בידי מפקד האוגדה. על אף שחיל האוויר התיר את השימוש במסוקים שקורקעו, המח"ט החליט לאגף רגלית את המחבל, שארב מאחורי ערמת אבנים

בוידאו: הלווית שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים/יותם רונן, TPS יוסי זליגר

נמשכת הביקורת בצמרת צה"ל על הפיגוע בגבול מצרים, בו נפלו הלוחמים ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן. פרטי הפיגוע עדיין נמצאים בתחקיר ויוצגו לרמטכ"ל הרצי הלוי עוד השבוע. לדברי קצין בכיר, עוצבת אדום צברה הישגים רבים בסיכול הברחות הסמים, מה שגרם לתפיסה השגויה לפיה לא יהיו פיגועי טרור בזירה. "זה פגע בחדות", הסביר הבכיר, "האווירה והמוטיבציה לסכל הברחות סמים פגעה בדריכות המבצעית ובהבנה שקיימת אפשרות לפיגוע טרור".

הלוחמים ליה בן נון ואורי יצחק אילוז הוצבו ביחד בעמדה לשמירה של 12 שעות - מה שלא קיבל את אישורו של מפקד האוגדה, תא"ל איציק כהן, כך נודע לוואלה!. לדברי גורמי צבא, לא הרחק מאותה העמדה בה אירע הפיגוע הקשה הייתה עמדה דומה. גורמי צבא מתחו ביקורת על ההחלטה להציב את העמדות בקרבת הגבול ובנחיתות מספרית, מאחר ולדבריהם "בקרבת הגבול לא היה נכס חיוני כדבריהם כמו יישוב או מוצב צבאי".

גורמי צבא שפכו אור על פרטים חדשים מאותו הלילה הקשה. לדבריהם, אחרי שהשוטר המצרי ירה והרג את שני הלוחמים, הוא צעד לעבר הגבעה הסמוכה, בנה סוג של עמדה באמצעות אבנים והסתתר מאחוריה כדי לארוב לכוחות הלוחמים. ברגע שהגיע מח"ט פארן אל"ם עידו סעד לאזור החשוד, פתח השוטר המצרי באש וירה צרור לעברו, ממנו נפגע הלוחם אוהד דהן, נפצע קשה ומאוחר יותר מת מפצעיו.

האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
האוהל בו שמרו החיילים במשך 12 שעות/דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר התיר את השימוש במסוקי הקרב של חיל האוויר לאירוע כדי לתקוף את המחבל, אחרי שהמערך קורקע - אך מפקד החטיבה החליט לנסות ולפגוע במחבל באופן המהיר ביותר. מדובר צה"ל נמסר כי "התארגנות טייסת המסק"ר להמראה בוצעה במהירות רבה תוך קיצור משמעותי של זמן הכוננות המוגדר וזאת בכדי לסייע במאמץ לאיתור המחבל ולסיכולו. במהלך שלב איתור המחבל ובעקבות שיקולי זמן ומרחק, החליט מפקד האוגדה שלא להמתין להזנקה של המסק"ר ולחתור למגע על מנת לנטרל את המחבל בזמן המהיר ביותר ולמנוע באופן מיידי סכנה נוספת לחיילים ולאזרחים המטיילים באזור".

גורמי צבא אמרו היום, "צריך לתחקר את האירוע אך נכון היה לא להביא רובה 5.56 מ"מ מול רובה הקלאצ'ניקוב אלא להביא את עוצמתו של צה"ל ולחסל אותו מבלי לסכן את הכוחות". בעקבות האירוע, העביר היום צה"ל אמצעים טכנולוגיים לגזרה כדי לסייע באיתור חדירות באזורים מורכבים בהם יש קושי לתצפיתניות על הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully