וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדר עם אזיקונים וטעות במרדף: המחדלים בתקרית הקשה בגבול מצרים

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 7:32

כמעט יממה עברה מאז נהרגו שלושת הלוחמים על ידי השוטר המצרי, ונסיבות הירי עדיין לא ידועות. מתחקיר בצה"ל עולה כי המחבל תכנן בקפידה את הפיגוע ונערך אליו עם רובה, ארבע מחסניות, וסכין איתה חתך את האזיקונים במעבר בגדר - וכך חדר לשטח ישראל

סרטון הטיקטוק שליה בן נון העלתה לפני שנהרגה בגבול מצרים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כמעט יממה עברה מאז שנהרגו אתמול בבוקר (שבת) שלושת הלוחמים על ידי מחבל שחדר ממצרים, ונסיבות הירי עדיין לא ידועות. מתחקיר האירוע בצה"ל עולה כי המחבל, שוטר מצרי, תכנן בקפידה את הפיגוע ונערך אליו עם רובה, יותר מארבע מחסניות, וסכין איתה חתך את האזיקונים במעבר בגדר - וכך חדר לשטח ישראל.

השוטר המצרי עזב את המוצב המרכזי בו הוא משרת וצעד כמה קילומטרים לעבר הגבול. לפי גורמים צבאיים, המצרים דיווחו לצה"ל על היעדרותו החשודה בסמוך ל-09:00 בבוקר, מועד הגעתה של מפקדת המחלקה לעמדה הצבאית בה אותרו שני הלוחמים ההרוגים. סוגיה זו נמצאת כעת תחת תחקיר. גורמים בפיקוד הדרום טוענים כי לפי הערכה, השוטר הכיר היטב את הנקודה וידע על הפתח ממנו נכנס מבעוד מועד, ובכך יכל לחדור בקלות.

המרחק מפתח הגדר לעמדה בה היו שני הלוחמים מגדוד ברדלס (גדוד מעורב) היה קצר מאוד ולא עלה על דקת הליכה. בשלב זה לא ברור מה קרה ברגעים בהם ירה לעבר העמדה. צה"ל ביקש סיוע של מעבדה לזיהוי פלילי על מנת לתעד את הזירה, ונאספו ממצאים שהועברו לבדיקה. לדברי גורמים צבאיים, הלוחם והלוחמת נפגעו מכמה כדורים.

זירת התקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. שלמה מור, תמונות גולשים
זירת התקרית בגבול מצרים, אתמול/תמונות גולשים, שלמה מור

שני הלוחמים שנהרגו, ליה בן נון בת ה-19, ואורי יצחק אילוז בן ה-20, עלו לשמירה ביום שישי ב-21:00 בערב, באוהל ששימש כעמדה ארעית מטרים בודדים מהגבול. העמדה מוקמה במרחק 30 קילומטרים ממצפה רמון, בין הר שגיא להר חריף. בשעה 02:30 סוכלה על ידי צה"ל והמשטרה הברחת סמים גדולה מאוד בגבול ישראל מצרים, לא רחוק מעמדת השמירה של השניים.

ב-04:15 התרחשה בדיקת הקשר האחרונה עם החיילים בעמדות, וב-06:00 בבוקר, בזמן שמירתם, התקבלו דיווחים על ירי סמוך לעמדתם. מתחקור ראשוני עלה כי החיילים דיווחו על הירי ויצאו לבחון את מקורו. בסמוך לשעה 09:00 הגיעה למקום מפקדת המחלקה שגילתה את גופותיהם של ליה ואורי. לאחר מכן, הוזעקו למקום כוחות צה"ל רבים שהחלו בסריקות אחר המחבל, שלבסוף זוהה בשטח ישראל על ידי רחפן. חילופי אש התרחשו במקום וכתוצאה מהירי, נהרג חייל מגדוד קרקל, סמל ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים. דקות לאחר מכן המחבל פתח באש פעם נוספת לעבר הכוחות - שהחזירו בירי וחיסלו אותו.

עוד בוואלה!

מסיכול ההברחה ועד ההיתקלות: התקרית בגבול מצרים - דקה אחר דקה

לכתבה המלאה
האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, אתמול/דובר צה"ל

שאלות קשות עולות בנוגע להתנהלות כוחות צה"ל. עדיין לא ברור מי הקצין הבכיר שאישר את ההחלטה לשמור במשך 12 שעות רצופות, מרחק מטרים בודדים מגדר המערכת, סמוך לפתח לוגיסטי לא מאובטח דרכו ניתן לעבור בקלות לצד הישראלי. לא ברור מדוע התצפיתניות במרחב והסנסורים השונים לא התריעו על מעבר השוטר המצרי לשטח ישראל, והאם מזג האוויר הפריע לכך או בעיות הקליטה באזור.

הפעם האחרונה בה יצר קשר החמ"ל המרכזי עם שני הלוחמים הייתה ב-04:15 לפנות בוקר. ככל הנראה, שעתיים לאחר חדירת המחבל. הלוחמים דיווח ששמעו ירי במרחב, ולמרות זאת, רק ב-09:00 בבוקר נשלח סיור לעמדה הצבאית כדי לברר מה מצבם.

תחקיר החדירה והפיגוע יבחן את זמני התגובה של הכוחות לעמדה, והאופן בו הגיבו המפקדים בשטח לאירוע המתגלגל והמאמצים לשלול אפשרות שיש מחבלים נוספים במרחב.

שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים 03 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול/אתר רשמי, ללא

גורמים צבאיים אישרו שבהתחלה נשקלו שתי אפשרויות לירי: פעולת נקם של כנופיות מבריחי סמים שסוכל ניסיון ההברחה שלהם במהלך הלילה, או פיגוע. "זו נקודה מאוד חשובה", אמרו הגורמים והוסיפו: "עוצבת אדום הצליחה לייצר רצף של הצלחות בשנה האחרונה בסיכולי ההברחות מהשטח המצרי והביטחון העצמי היה גבוה. למרות ההתבטאויות אחרי השעה 09:00 היחס לאירוע היה כאל אירוע טרור. לפי הערכות שלנו המפקדים בשטח התקשו להפנים שמדובר באירוע פח"ע מתגלגל".

עוד ציינו הגורמים, כי ההתנהלות בשטח מסבירה את העובדה ששלוש שעות לאחר חשיפת התמונה הקשה בעמדה הצבאית, נהרג לוחם נוסף מירי השוטר המצרי. מתחקיר הראשוני עולה התברר כי השוטר המצרי נחשף מסתתר בכפל קרקע אך לא היו משוכנעים שזה המחבל. תוך כדי ניתוח האירוע ולאחר חילופי האש, נטל מפקד חטיבת אל"מ עידו סעד את היוזמה, ביצע איגוף והסתער עם לוחמי החפ"ק שלו בסיוע גשש על המחבל והרג אותו.

לדברי גורמים בפיקוד הדרום, סוגיה נוספת שתיבחן היא היקף הכוחות בשטח. "אחרי שלוש שעות ניתן היה להפעיל יותר כלי טיס באוויר שהיו מספקים תמונה מדויקת יותר למקום הימצאותו של המחבל ולהקפיץ יותר כוחות מיוחדים ומעלים את היכולת לסכל את השטר המצרי במהירות. בפועל השוטר המצרי היה בשטח שעות ארוכות ללא הפרעה וארב לכוחות".

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully