וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיכול ההברחה ועד ההיתקלות: התקרית בגבול מצרים - דקה אחר דקה

עודכן לאחרונה: 3.6.2023 / 21:22

בלילה סיכלו כוחות צה"ל הברחת סמים בשווי מיליון וחצי שקלים באזור הר חריף. במהלך הלילה, עלו לעמדת שמירה באזור לוחם ולוחמת צה"ל, ליה בן נון, שנמצאו בבוקר מתים עם פצעי ירי על גופותיהם. מאוחר יותר, התקלות נוספת שבה נהרג חייל נוסף הובילה לחיסול היורה, שוטר מצרי

בווידאו: תיעוד מעצרם של סוחרי הסמים בגבול מצרים/דוברות משטרת ישראל

לוחמת צה"ל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון ואורי יצחק אילוז בן ה-20 מצפת נהרגו הבוקר (שבת) מירי שוטר מצרי בגבול מצרים, באזור שבו כמה שעות לפני כן סוכלה הברחת סמים. שעות לאחר מכן זוהה השוטר בשטח ישראל וחילופי אש התרחשו במקום. כתוצאה מהירי, נהרג חייל מגדוד קרקל, סמל ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים. דקות לאחר מכן המחבל פתח באש פעם נוספת לעבר הכוחות - שהחזירו בירי וחיסלו אותו. שמו של הלוחם ההרוג הנוסף טרם הותר לפרסום.

מצרים וישראל משתפות פעולה מאז תחילת התקרית בגבול. מסוקי תובלה של חיל האוויר העבירו תגבור כוחות לגבול וסריקות נערכות במקום כדי לשלול הימצאות מחבלים נוספים באזור. בשעות האחרונות הגיעו לזירה מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו והרמטכ"ל הרצי הלוי, שהנחה על תגבור גבול מצרים בלוחמים מסיירת הנח"ל.

מתחקיר צה"ל עולה כי המחבל לא טיפס על הגדר או פרץ אותה, אלא עבר דרך מעבר בגדר שקיים בתיאום בין צה"ל לצבא המצרי ומשמש כשער לוגיסטי. בנוסף, באזור קיימים אמצעי תצפית ומכ"מים שהיו צריכים להתריע על החדירה. עוד עולה כי לאחר ששני הלוחמים נהרגו ובמהלך הסריקות לאיתור היורה, הוא אותר על ידי רחפן - אך למרות הזיהוי המחבל הצליח לירות ולהרוג את הלוחם אוהד דהן.

האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
האוהל ששימש כעמדת הלוחמים/דובר צה"ל
ליה בן נון ואוהד דהן, נהרגו בתקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2026. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
הלוחמים ליה בן נון ואוהד דהן שנהרגו בתקרית/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

השתלשלות האירועים - דקה אחר דקה

  • אמש ב-21:00 בערב, עלו אורי אילוז וליה בן נון, הלוחמים מגדוד ברדלס (גדוד מעורב) לשמירה באוהל ששימש כעמדה ארעית מטרים בודדים מהגבול. העמדה מוקמה במרחק של כ-30 קילומטרים ממצפה רמון, בין הר שגיא להר חריף, בשטח החטיבה המרחבית פארן שבפיקודו של אל"ם עידו סעד.
  • בשעה 02:30 סוכלה על ידי צה"ל והמשטרה הברחת סמים גדולה מאוד בשווי של מיליון וחצי שקלים בגבול ישראל מצרים במרחב שבין הר חריף להר שגיא. כשלושים קילומטר ממצפה רמון, לא רחוק מעמדת השמירה של הלוחמים.
  • רבע שעה לאחר 04:00 התרחשה בדיקת קשר עם החיילים בעמדות. הבדיקה הייתה הקשר האחרון עם חוליות הלוחמים שבשטח עד הבוקר.
  • ב-06:00 בבוקר, בזמן ששני הלוחמים בשמירה, התקבלו דיווחים על ירי סמוך לעמדתם. מהתחקור הראשוני של האירוע עלה כי החיילים דיווחו על הירי ויצאו לבחון את מקורו.
  • סמוך לשעה 09:00 מגיע למקום מפקדת המחלקה ומגלה את גופות הלוחם וליה בן נון כשנשקם לצידם. השניים לא הגיבו בירי. האירוע הוכרז כאירוע טרור.
  • כוחות צה"ל גדולים הוזעקו למקום והחלו בסריקות במטרה לשלול חזרה של המחבל למצרים ולאתר אותו.
  • הסריקות ממשיכות ומתחילות גם סריקות באמצעות רחפן. המחבל אותר על ידי הרחפן.
  • במהלך הסריקות ולאחר שאותר מהאוויר נפתחה לעבר הלוחמים אש, ממנה נהרג הלוחם אוהד דהן.
  • דקות לאחר מכן הכוח, בפיקוד מפקד החטיבה וקצין הגששים נתקלו במחבל פעם נוספת, פתחו לעברו באש וחיסלו אותו. על השוטר המצרי נמצא רובה מסוג קלאצ'ניקוב. במהלך ההיתקלות נפצע הגשש מפגיעת רסיס.
זירת התקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. שלמה מור, תמונות גולשים
זירת התקרית בגבול מצרים, היום/תמונות גולשים, שלמה מור

מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו מסר כי האירוע מתוחקר יחד עם המצרים: "התחקיר יהיה נוקב ולא נשאיר אף שאלה לא פתורה". עוד אמר טולדנו כי נבדק הקשר בין אירוע ההברחה שקרה בלילה לבין אירועי הירי בהם נהרגו החיילים. גורם צבאי בכיר אמר כי האירוע הוא אירוע חריג "שאינו מעיד על הכלל ועל שיתוף הפעולה ההדוק בין המדינות ובין הצבאות".

הרמטכ"ל הרצי הלוי, שקיים הערכת מצב בזירה מסר כי "האירוע התרחש בגבול בו מתבצעות פעילויות מבצעיות מדי לילה. אנו מתחקרים את האירוע בצורה יסודית ומעמיקה, יחד עם צבא מצרים, ונפיק את הלקחים הנדרשים. הלוחמים והלוחמות מילאו את תפקידם ומנעו בפעילותם פגיעה נוספת בכוחות ובעורף הישראלי. מבקש מכאן לחזק את המשפחות על האובדן".

דובר צבא מצרים טען כי אחד מאנשי כוחות הביטחון שאמון על שמירת הגבול רדף אחרי מבריחי סמים, חצה את המחסום, פתח באש לעברם וכתוצאה מכך נהרגו שלושת החיילים. עוד נמסר מהצבא כי הם נוקטים בהליכי בדיקה, ושולחים תנחומים למשפחות ההרוגים והחלמה ושיקום מהיר לפצועים.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
מפקד פיקוד הדרום בזירת האירוע/דובר צה"ל

שר הביטחון שוחח בעקבות האירוע עם שר ההגנה המצרי מוחמד אחמד זכי. מהשר נמסר כי אמר למקבילו המצרי שלחקירת האירוע "חשיבות רבה עבור מערכת היחסים בין המדינות". עוד נמסר כי בסיום השיחה השניים "סיכמו להמשיך את הקשר הישיר ביניהם למניעת אירועי טרור בעתיד ולחיזוק מערכת היחסים בין המדינות".

לוואלה! נודע כי כבר בראשית השיחה עם גלנט, הביע שר ההגנה המצרי צער על התקרית בגבול ושלח את תנחומיו למדינת ישראל ולמשפחות ההרוגים והפצועים. שר ההגנה המצרי הבהיר כי נעשים מאמצים במדינתו לקדם את החקירה המשותפת. בנוסף, הדגיש כי יבוצעו פעולות ומאמצים כדי למנוע מאירועים אלו להישנות בעתיד.

שר הביטחון גלנט עמד בשיחה על חשיבותו של התיאום ושיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות, והדגיש כי הנחה להמשיך בשיתוף פעולה זה חרף התקרית. כמו כן, השר הדגיש כי ישראל ומצרים נדרשות לפעול יחדיו כדי לסכל הברחות, פעילות פלילית וטרור בגבול. השר הבהיר כי הצד הישראלי מודע לכך שהאירוע התרחש ללא מעורבות מצרית.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים לפני זמן קצר תחקיר והערכת מצב בזירת האירוע עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן.. דובר צה"ל
הרמטכ"ל בהערכת מצב בזירת האירוע/דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בצער משפחות ההרוגים ומסר כי "האירוע הקטלני בגבול מצרים הוא חמור, חריג ויבדק עד תום". ראש הממשלה הוסיף כי הוא משבח את הכוחות "שחתרו למגע וחיסלו את המחבל".

פיגוע בגבול מצרים ,יוני 2012. רויטרס
גבול מצרים, אילוסטרציה/רויטרס

אזור הר חריף ידוע כמרחב המשמש להברחות סמים רבות מהצד המצרי לשטח ישראל. כל הברחת סמים, כמו זו שאירעה הלילה, מלווה בירי על מנת להבריח שוטרים מצרים וכוחות ביטחון בצד הישראלי. עם זאת, מצה"ל נמסר כי לא הייתה התרעה על כוונה לפיגוע באזור.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully