וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים זקוקה ליציבות ביטחונית, ומנסה להצניע את הפיגוע בגבול

4.6.2023 / 12:21

הדבר האחרון שהנשיא סיסי צריך הוא הסלמה ביטחונית בזמן שהוא מתקשה להאכיל את אזרחיו, ובצבא המצרי נמנעו מלהגדיר את הפיגוע שבו נהרגו 3 חיילי צה"ל אירוע טרור. למרות ההצהרות הרשמיות, לקהיר - כמו גם לירושלים - יש אינטרס בהמשך שיתוף הפעולה לאורך הגבול

תיעוד מזירת האירוע בגבול מצרים, ותחקיר הרמטכ"ל בנקודה/דובר צה"ל

הפיגוע הקטלני אתמול בגבול עם מצרים הפר שנים ארוכות של שקט בגבול הדרומי, שהושג בזכות הקמת הגדר ושיתוף הפעולה הביטחוני ההדוק עם קהיר. עד אמצע העשור הקודם, חצי האי סיני היה כר פורה לפעולות טרור נגד ישראל ולהברחות אמצעי לחימה לתוך רצועת עזה, אך האיום הגובר של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) על יציבות שלטונו של עבד אל-פתאח א-סיסי אילץ אותו, לפי דיווחים שונים, להיעזר בישראל וביכולות של חיל האוויר. 

לשתי המדינות, שהיו אויבות עד להסכם השלום ב-1979, יש אינטרס משותף בהמשך המצב הקיים וביחסים הצבאיים הקרובים. הפיגוע בגבול, הקשה ביותר מאז 2012, תפס את סיסי בזמן שהוא מנסה לקדם רגיעה ארוכת-טווח בין ישראל לרצועת עזה לאחר מבצע "מגן וחץ" האחרון.

הדבר האחרון שמצרים, המתקשה להאכיל את מאה מיליון תושביה וסובלת ממשבר כלכלי מתמשך, זקוקה לו עכשיו הוא הסלמה מחודשת בסיני, שאל חופיו שבו בשנים האחרונות התיירים המכניסים מטבע זר חיוני לכלכלה המצרית.

רכבי ביטחון בסמוך לזירת הפיגוע בגבול עם מצרים, 3 ביוני 2023. רויטרס
הפיגוע הפר שקט ממושך לאורך הגבול. זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס

גם ישראל, הטרודה מעל הראש באיראן, בחיזבאללה ובצרות פנימיות, רוצה להימנע ככל האפשר מחזית נוספת שתגזול ממנה משאבים יקרים. לכן, ירושלים וקהיר מיהרו להצהיר שהן ימשיכו בשיתוף הפעולה חרף התקרית הקשה והחריגה, שפרטיה המלאים רחוקים מלהיות ברורים - כולל המניע או פרטיו של השוטר המצרי שחדר את הגבול והרג שלושה לוחמים. 

התגובה הראשונה של מצרים לפיגוע הגיעה אחרי שעות ארוכות, והיא בכלל ציירה זאת כמרדף אחר סוחרי סמים שהסתבך. צבא מצרים לא תיאר את התקרית כאירוע טרור, ובשיחה בין שר ההגנה המצרי, מוחמד זכי, לבין שר הביטחון יואב גלנט הוא מסר את תנחומיו לקורבנות מ"שני הצדדים".

כשמשטר סיסי רצה למחוץ את מתנגדיו מתנועת "האחים המוסלמים" ומגופי אופוזיציה אחרים, הוא לא היה זקוק להרבה כדי לתאר אותם בתור טרוריסטים מסוכנים. אך למרות התהדקות היחסים בין קהיר לירושלים, כולל פגישות פומביות עם בכירים ישראלים אחרי שנים ארוכות של "שלום קר", מצרים רבים עוד מתנגדים לנורמליזציה עם ישראל ומזדהים עם הסוגייה הפלסטינית.

עוד בוואלה!

נתניהו על התקרית בגבול: "העברנו מסר למצרים - מצפים שהחקירה תהיה יסודית"

לכתבה המלאה

הפיגוע בגבול מצרים - עדכונים אחרונים

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מקבל את פניה של הגברת הראשונה ג'יל ביידן בקהיר, 2 ביוני 2023. רויטרס
זקוק ליציבות ביטחונית. א-סיסי מקבל את פניה של ג'יל ביידן בקהיר, שישי/רויטרס

הבוקר, העיתונות המצרית נמנעה מלעסוק בהרחבה באירוע במה שנראה כמו ניסיון להצניע אותו ולהסיר אותו במהרה מסדר היום. ועורך עיתון אל-אהראם, שופר של השלטונות, טען בכלל כי "המידע המודיעיני הישראלי" מצביע על כך שהאשמה בתקרית היא על הצד הישראלי.

למרות ההצהרות האלו, שנועדו בעיקר כדי לפייס את דעת הקהל במצרים, העיקר הוא בהתרחשויות מאחורי הקלעים ויעילות החקירה המשותפת של צה"ל וצבא מצרים. "ישראל העבירה מסר למצרים - אנחנו מצפים שחקירת האירוע תהיה יסודית", הדגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully