וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר 100 ערבים נרצחו מתחילת השנה, ואם זה לא ייבלם - נגיע לשיאים שלא הכרנו

עודכן לאחרונה: 10.6.2023 / 16:51

השר לביטחון לאומי והמפכ"ל לא צריכים להיות מופתעים, בעיית האלימות במגזר הערבי מוכרת. עם זאת, הנתונים חושפים כי מספר מקרי הרצח השנה עלה, בעוד שכמות התיקים שפוענחו ירד. "תוצאה ישירה וטרגית של חוסר הביטחון המתמשך במגזר הערבי"

בווידאו: נצמד - ושולף סכין: צעיר וקטין תועדו מנסים לדקור נער בצפון/מערכת וואלה!

ב-23 השבועות מתחילת שנת 2023 נרצחו 100 בני אדם מהמגזר הערבי, זה קצב שאם לא ייבלם יסתיים במספר שיא לשנה שטרם חלפה מחציתה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי הגיעו שלשום מזועזעים לזירת הרצח בכפר יפיע, שבו נרצחו חמישה בני אדם באירוע אלימות אחד, אבל הם לא צריכים להיות מופתעים.

שנים שבחברה הערבית זועקים כמעט על בסיס יומיומי נגד אזלת יד הממשלה וזרועותיה בטיפול בפשיעה הרצחנית, רק השבוע נפגשו חברי הכנסת של חד"ש-תע"ל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה בנושא. חברי רע"מ נמנעו מלהגיע לדיון, "מעשים ולא דיבורים" דרש היו"ר מנסור עבאס שהזכיר כי קיימת כבר יותר משנתיים תוכנית לפתרון הבעיה. נתניהו הגיע לישיבת הסיכום, ביקש לתכלל את ההצעות שהועלו בדיון, ומאז גררו ממשלות ישראל רגליים ביישומה של התוכנית, בניגוד למובטח.

בינתיים, האלימות הרצחנית נמשכת ומתעצמת - קצב הנרצחים עד כה השנה הינו כמעט פי שלושה מזה אשתקד ואם לא ייבלם, מספר הנרצחים הערבים השנה עלול לעלות על 200, לראשונה מאז קום המדינה. באופן סמלי כמעט הודיע השבוע מפקד אגף סי"ף במשטרה על סיום תפקידו ומסתמן כי היחידה הזו שהוקמה למגר את הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית תיסגר, עוד אינדיקציה לכישלון המהדהד בטיפול בתופעה.

זירת פשע. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
זירת רצח סמוך לנצרת. ארכיון/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"גידול של 183% מהתקופה המקבילה אשתקד בקורבנות של אלימות ופשיעה מדבר בעד עצמו", אומרים בארגון יוזמות אברהם, שעוקב אחר מקרי הרצח הרבים. "אנחנו מזועזעים והמומים מאוזלת היד המחפירה, מחוסר היכולת והאטימות שגילתה ממשלת ישראל הנוכחית מול מותם של אזרחים. כל יום שבן גביר בתפקיד הוא יום של הפקרת ביטחונם האישי של אזרחי ישראל כולם, בראשם האזרחים הערבים, והרחבת מעגל הדמים. אסור להשאיר אותו עוד יום אחד בתפקידו, למען כולנו".

לרציחות בחברה הערבית יש מאפיין אחד בולט, רובן, 88 מתוך ה-100, התבצעו באמצעות נשק חם. ב-46 מהמקרים הנרצחים היו צעירים מתחת לגיל 30, 93 גברים ושבע נשים. הסטטיסטיקה המדממת העולה מנתוני יוזמות אברהם מראה כי רובן התרחשו ביישובים ערבים, אבל גם בערים המעורבות - מקרי הרצח פרושים על פני כל הארץ.

היישוב "המוביל" במקרי הרצח הוא לוד עם שמונה אירועים, אחריו נצרת עם שבעה ואז שועפאט עם שישה נוספים. ביפיע, טייבה ואום אל פחם היו חמישה מקרי רצח מתחילת השנה. לאחר מכן ישנם בענה, רמלה ושפרעם עם ארבעה נרצחים מתחילת שנת 2023. ביפו, כפר יאסיף, רהט וג'לג'וליה היו שלושה מקרי רצח בכל אחד מהיישובים מתחילת השנה. בחיפה, טובא-זנגריה, אעבלין, עכו וקלנסווה היו שתי רציחות בכל אחת מהערים.

עוד בוואלה!

לאחר הרצח ביפיע: שביתה כללית תתקיים מחר בחברה הערבית

לכתבה המלאה
התקבל דיווח במוקד מד"א במרחב דן על גבר מחוסר הכרה  עם סימני הרעלת CO (פחמן חד-חמצני). תל אביב. 5 בינואר 2023. תיעוד מבצעי מד"א, אתר רשמי
רצח רודף רצח/אתר רשמי, תיעוד מבצעי מד"א

ביממה האחרונה התרחש רצח של צעירה דרוזית בגליל המערבי, ושל גבר בדואי מהפזורה סמוך לאופקים. ברצח המזוויע ביפיע נרצחו מוסלמי וארבעה נוצרים, הכנסייה הקתולית שלחה אמש ניחומים למשפחות קורבנות הרצח תוך שקבעה כי "זו תוצאה ישירה וטרגית של חוסר הביטחון המתמשך במגזר הערבי בישראל". בכנסייה אף הוסיפו: חשים חובה לומר בקול רם וברור כי הגיע הזמן שהרשויות הישראליות יתעוררו, יעשו את המוטל עליהן, ויבטיחו את ביטחונם של כל האנשים במדינה. במהלך השנים נספרו קורבנות האלימות הפלילית הזו במאותיהם בגלל חוסר הביטחון במגזר הערבי בישראל. רשלנותם של פקידים היא בהחלט גורם עיקרי, אך גורם נוסף הוא צבירת נשק שהרשויות בישראל התירו להעביר לידי גורמים עברייניים מסוימים בחברה".

מקרי הרצח על רקע סכסוכים רדפו את הנרצחים גם לחו"ל ואלה אינם חלק מהסטטיסטיקה של יוזמות אברהם, אבל חלק מאותה תופעה. מנתוני המשטרה בשנים מ-2018 ועד 2022 התרחשו 690 אירועי רצח, בהם נרצחו 731 בני אדם. רוב הקורבנות, 70% מהם, היו ערבים - פי שלושה וחצי משיעורם באוכלוסייה שעומד על 21%.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע. אלי אשכנזי
בן גביר ומפקד המחוז ניצב שוקי תחאוכה בזירת הרצח שלשום/אלי אשכנזי

בוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל אמרו בשבוע שעבר כי מבין מקרי הרצח השנה פוענחו שישה בלבד. נתון אפסי כמעט מול היעד הלא שאפתני של המשרד לביטחון הפנים לבחינת הצלחתה של תוכנית "מסלול בטוח" להעלאת שיעור פענוח אירועי רצח ל-36%. מנתונים שפרסם בחודש שעבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת אודות הפשיעה בחברה הערבית, עולה שבגין אירועי רצח בין 2018 ל-2022, בהם הקורבן היה ערבי, הוגשו כתבי אישום רק ב-23% מהמקרים. שיעור כתבי האישום כשהקורבן היה יהודי היה 71%, יותר מפי שלושה. שיעור כתבי האישום במקרים בהם הקורבן היה ערבי ממשיך לרדת, בהתמדה מאז 2019, אז הוא היה 42%, ב-2020 הוא היה 35%, ב-2021 הוא כבר ירד ל-29%.

במשטרה מודים כי ממוצע הנרצחים החודשי בשנת 2023 היה גבוה משמעותית מזה שבשנתיים שקדמו לו: בחברה הערבית מספר הנרצחים החודשי הממוצע כמעט והוכפל בין שנת 2022 לשנת 2023 גם על פי חישוביה של המשטרה. חודש מאי היה המדמם ביותר ב-2023 עם 25 נרצחים. בקצב הנוכחי, עם 14 נרצחים ב-10 הימים הראשונים של יוני, גם השיא החודשי המזוויע הזה עלול להישבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully