וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תשתי רעל, עדיף לך": לפני שנרצחה, אחיה של שרית איימו על חייה בשל נטייתה המינית

עודכן לאחרונה: 10.6.2023 / 14:19

שרית אחמד בת ה-18 שנרצחה אמש, סבלה בשנים האחרונות מאיומים מצד שני אחיה עקב נטייתה המינית וקשר שניהלה "בניגוד לדעת המשפחה". ב-2021 הגישה תלונה, אך נגזרו עליהם עונשי מאסר קצרים. "אדקור אותך בסכין ואלך לשתות בירה", איים אחיה. לפני מותה, שהתה אחמד במקלט לנשים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע/אלי אשכנזי

שרית אחמד, תושבת הכפר כסרא בת 18, היא הנערה שנורתה למוות היום (שישי) בצומת כישור שבגליל המערבי.

צוות מד"א שהוזעק למקום, ביצע בה פעולות החייאה, ובמקביל, פינה אותה למרכז הרפואי לגליל שבנהריה - אולם שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. מבדיקה ראשונית עלה כי אחמד ישבה ברכבה בצומת כאשר נורתה בפלג גופה העליון. המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירת האירוע ומסרה כי שוטרי המרחב החלו בסריקות לאיתור מבצע הירי - שעדיין לא זוהה.

בשנים האחרונות, סבלה אחמד מרדיפות ואיומים מצד שני אחיה, בני ה-32 ו-28. ב-2020, אז הייתה בת 16, הגישה שרית תלונה במשטרה בטענה שהשניים איימו על חייה ושני האחים נעצרו. בחודש מרץ 2021 הורשעו השניים שאיימו על שרית באופן חוזר ונשנה, לאחר, שעל פי גזר הדין, גילו על נטייתה המינית וקשר רומנטי שניהלה "בניגוד לדעת המשפחה ולמקובל".

על פי כתב האישום שהוגש נגד האחים, המתיחות והאיומים התגלעו באוקטובר 2020. ביום בו בני המשפחה עסקו במסיק זיתים, האח הבכור חזר לביתם ומצא שם את שרית משתמשת בטלפון הנייד שלה. הוא לקח ממנה את הטלפון, עיין בו בעצמו, וככל הנראה שם מצא מידע שהסגיר את נטייתה המינית.

שרית אחמד שנרצחה בגלל נטייתה המינית. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נרצחה בגלל נטייתה המינית. שרית אחמד (באדיבות עמאר אסאדי)/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נערה שאוימה על רקע נטייתה המינית נורתה למוות בגליל המערבי. צילום: דוברות משטרת ישראל, דוברות משטרת ישראל
זירת הירי בגליל המערבי/דוברות משטרת ישראל, צילום: דוברות משטרת ישראל

בעקבות כך, חזר האח לבית עם אביהם והודיע כי ישלם למישהו כ-200 אלף שקלים שיהרוג אותה, בזמן שהוא יישהה במקום אחר על מנת לספק לעצמו אליבי. בהמשך אותו היום, חזר האח בפני שרית על אותו האיום גם בנוכחות אמם ואחותם, ואף "ייעץ" לה: "תשתי רעל, עדיף לך". גם האח הצעיר איים על שרית: "אדקור אותך בסכין בבטן, ואחר כך אלך לשתות בירה - כאילו לא קרה כלום".

בהמשך, האב והאח הבכור החליטו להחרים משרית את מכשיר הטלפון שלה, ושמאותו יום היא לא תלך לבית הספר ולא תצא מהבית אלא בליווי בן משפחה. לפי האישום, המצב הזה נמשך חודש וחצי, עד שלפנות בוקר אחד היא ברחה מהבית, והגיעה במונית לתחנת משטרה בתל אביב כדי להגיש נגד אחיה תלונה.

על האח הבכור נגזרו שלושה חודשי מאסר, ועל אח הצעיר נגזר חודש אחד נוסף, ארבעה בסך הכל. עם זאת, מעונשם נוכו שלושת החודשים שבהם שהו במעצר, כך שבפועל רק האח הצעיר ריצה עונש מאסר - בן חודש אחד בלבד. "כולי תקווה כי לאחר גזר דין זה ימצאו ההורים את הדרך המיטבית על מנת להחזיר את בתם הקטינה לחיק המשפחה, לטפל בה בדרך ארץ, תוך הבנה ושכנוע ולא בדרך של כפייה ואיומים", כתב השופט בגזר הדין.

נערה שאוימה על רקע נטייתה המינית נורתה למוות בגליל המערבי. צילום: דוברות משטרת ישראל, דוברות משטרת ישראל
זירת הירי, צומת כישור מזרחית ליישוב ירכא/דוברות משטרת ישראל, צילום: דוברות משטרת ישראל

חרף זאת, לפני כחודש התייצבה שרית בתחנת המשטרה במעלות תרשיחא וסיפרה על חששות מפני משפחתה, הפעם מבלי להתלונן על איום ספציפי, ולבקשתה, נשלחה במונית למקלט בבאר שבע. אך לאחר שהות קצרה במקלט, הודיעה כי היא מעדיפה להיות אצל אחותה בכפר סאג'ור ועזבה לשם. ב-23 למאי, יצרה שרית קשר אחרון עם עובדת סוציאלית של המשטרה.

היום, כאמור, נמצאה ברכבה ללא רוח חיים עם פציעות ירי בפלג גופה העליון. חובש בכיר במד"א שהוזעק למקום, חסיב שחאדה, סיפר: "הפצועה שכבה על הכביש כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפציעה חודרת בגופה. הענקנו לה טיפול רפואי ופינינו אותה לבית החולים תוך פעולות החייאה כשמצבה אנוש".

במשטרה הטילו את חקירת האירוע על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב אשר. זהו האירוע הרצח השני בתוך יומיים שאירע בתחום אחריות המחוז הצפוני, אך ייחקר מחוצה לו. זאת לאחר שאתמול, הטיל מפכ"ל המשטרה את חקירת הירי ביפיע, בו נרצחו 5 בני אדם, על לה"ב 433. גורם בכיר במשטרה אמר כי המחוז הצפוני עד קצה גבול היכולת בחקירות בתיקי פשיעה חמורים שטרם פוענחו.

מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי בזירת הירי ביפיע. דוברות משטרת ישראל
זירת הירי ביפיע, אתמול/דוברות משטרת ישראל

לפי ארגון יוזמות אברהם, שעוקב אחר האלימות בחברה הערבית, "99 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 92 אזרחים, ושבעה שאינם אזרחים". זאת לעומת התקופה מקבילה בשנה שעברה, בה היו 35 קורבנות.

האירועים הללו מגיעים על רקע שביתה כללית שקיימה היום ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל בחברה הערבית, שבמסגרתה התקיימה תהלוכת מחאה בלוד, בה לקחו חלק מאות מתושבי העיר הערבים.

המחאה פרצה בתגובה לעלייה בפשיעה בחברה הערבית ולאירוע הירי בכפר יפיע ביום חמישי, בו נהרגו חמישה צעירים ושניים נוספים נפצעו באורח בינוני. הירי אירע סמוך לעסק לשטיפת מכוניות, ובצמוד אליו עלה רכב באש. חמישה מהפצועים נפצעו אנוש ופונו לבית החולים האנגלי בנצרת, שם קבעו את מותם. בין חמשת הנרצחים נעים מרג'יה, בעל העסק לשטיפת מכוניות בו התרחש הירי, ראמי מרג'יה, בן דודו של נעים, לואי אבו רג'אב, מוחמד כנאנה ואיברהים שחאדה.

באותו זמן, שני קרובי משפחה, פעוטה בת שלוש וגבר בן 30, נפצעו קשה בכפר כנא, ופונו לבית החולים פוריה סמוך לטבריה.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע. אלי אשכנזי
מנכ"לית שדולת הנשים: "בן גביר איבד שליטה לחלוטין", השר בזירת הרצח ביפיע/אלי אשכנזי

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה לאחר הרצח: "קשה לתאר את הכאב על הירצחה של הצעירה לאחר שספגה איומים על רקע נטייתה המינית. זה יום עצוב לקהילה הגאה ולציבור הישראלי כולו בו מתרחש רצח שכזה. האובדן הטרגי מוכרח לזעזע את מערכות הרווחה והאכיפה בישראל כדי לספק ללהט"ב בחברה הערבית ביטחון אישי מלא ולהגדיל את המענים הקיימים. רבים ורבות מחברי הקהילה הגאה בחברה הערבית חיים את חייהם בארון, בפחד ונתקלים באיומים על חייהם".

פאר הוסיפה כי "כשמדובר בנערה שאוימה כבר בעבר על רקע נטייתה המינית, אנו דורשים מהמשטרה לברר ביסודיות את נסיבות האירוע. לא יתכן שכחברה נעבור לסדר היום על רצח של נערה בת 18. המציאות הקשה הזאת לא יכולה להימשך".

יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה לרצח: "רצח רודף רצח והפתרון של השר לביטחון לאומי הוא הצפת הרחובות בעוד עשרות אלפי כלי נשק. אם למישהו יש אשליה שהאלימות הזאת נשארת בחלק כזה או אחר של החברה, הוא טועה. זו מגפה מדבקת והיא פוגעת בכולנו. לא ברור מה מניע אותו אבל דאגה לביטחון שלנו ברור שלא".

גם מנכ"לית שדולת הנשים, הדס דניאלי ילין, אמרה בעקבות הרצח: "רצח רודף רצח. האלימות משתוללת. והשר בן גביר רוצה להציף את הרחובות בעוד כלי נשק. הנערה שנורתה למוות הערב בירכא היא האישה ה-17 שנרצחה מתחילת השנה, והאישה השביעית שנרצחה בחברה הערבית. האלימות ברחובות משתוללת, ואזרחים ואזרחיות משלמים את המחיר. השר בן גביר איבד שליטה לחלוטין, וכשל בתפקיד שלו להבטיח מוגנות לאזרחים ואזרחיות. במקום להציע תוכנית חירום רצינית להתמודדות עם האלימות, הוא מקדם רפורמה שתציף את המרחב האזרחי בעוד 30,000 נשקים. הצפת הרחובות בנשק רק תוסיף עוד שמן למדורה. אנחנו קוראות לשר בן גביר וראש הממשלה לפעול בהקדם על מנת להבטיח מוגנות לכלל האזרחים והאזרחיות, גם ברחובות וגם במרחב הבייתי, לזנוח את הרפורמה המסוכנת שתפגע עוד יותר במוגנות של כולנו".

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות מסרה: "דמה של שרית אחמד גם על ידיהן של הרשויות, המאלצות את הנשים המאוימות לשהות לנצח במקלטים במקום לגזור עונשים כבדים על הגברים המאיימים, לכפות עליהם תכניות טיפול ולהפעיל פיקוח טכנולוגי לאחר שחרורם. העונש, בן חודשים ספורים, שנגזר על אחיה הוא בדיחה מבעיתה, שהסתיימה ברצח. קלות העונשים על ידי בית המשפט והיעדר פיקוח של הרשויות לאחר השחרור הם הכשר לרצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully