וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרד בעזה, נטישת הבסיסים: היסטוריית המרידות של גולני

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:55

ה"מרד" בגדוד 51 הוא לא הראשון המתועד בחטיבת גולני. בשנים האחרונות אירעו כמה מקרים בהם לוחמים נטשו את המוצבים או הבסיסים בהם שירתו, במחאה על הדחת לוחמים, יחס "לא הוגן" או אי-מתן צל"ש לחבריהם. העונשים נעו בין שבוע ל-30 ימי מחבוש - איך ייענשו הלוחמים הפעם?

בווידאו: בסיס גולני, גדוד 51/אמיר בוחבוט

חיילי גולני שעזבו אמש (רביעי) את הבסיס במחאה על החלפת מפקדם אומנם חזרו בהם אחרי פחות מיממה, אך ה"מרד" שאירע הוא לא הראשון בחטיבה החומה, וכבר מזמן מדובר בתופעה. בשנים האחרונות אירעו כמה מקרים בהם לוחמי גולני נטשו במחאה את המוצבים או הבסיסים בהם שירתו.

ביולי 2015, 14 חיילים מגדוד 51, אותו הגדוד בו אירע "המרד" גם הפעם, נטשו מוצב ברמת הגולן, במחאה על הדחת אחד מחבריהם בשל אירועי משמעת חוזרים. החיילים קיבלו את ההחלטה לנטוש את המוצב לאחר שניסיונותיהם להניא את המפקדים מההחלטה להדיח את חברם עלו בתוהו. לטענתם, שורה של בעיות אישיות עם מפקדיהם לא טופלו כראוי לאורך זמן, וגם כשפנו אל מפקדים בכירים בגדוד לא קיבלו מענה. החיילים קיבלו 10 עד 26 ימי מחבוש.

בסיס גולני, גדוד 51. אמיר בוחבוט
המרידות בחטיבה - לא עניין חדש. בסיס גולני/אמיר בוחבוט

כחצי שנה לפני כן, בינואר 2015, 11 חיילי גדוד 12 מחטיבת גולני ברחו מהבסיס והוגדרו נפקדים - חלק בטענה של חוסר היענות מהמפקדים בנושאי בעיות כלכליות, וחלק בטענה כי ניתנו להם משימות של לוחמים "צעירים". חלק מהחיילים נשפטו ל-20 ימי מחבוש - ולאחריהם, נמלטו שוב מהבסיס. גורמים בגדוד הסבירו כי החיילים ששבו ונשפטו הרגישו שלא נעשה עמם משפט צדק. "הלוחמים טענו שהעונש נקבע מראש, והחליטו לברוח שוב", סיפרו.

באוגוסט 2013, חמישה לוחמים מהפלוגה המסייעת של גדוד 12 נטשו את המוצב במחאה על הרעת תנאיהם במוצב באזור רצועת עזה. הם מחו על כך שלטענתם לא מקבלים "זכויות יתר" שמגיעות להם מתוקף היותם חיילים ותיקים בפלוגה. לבסוף, נשפטו ל-30 ימי מעצר בכלא צבאי.

חיילי פחת"ק גולני. באדיבות המצולמים, עיבוד תמונה
איך ייענשו הפעם? חיילי גולני ש"מרדו" אמש/עיבוד תמונה, באדיבות המצולמים

באותה השנה, בינואר 2013, לוחמים בחטיבה נטשו גם כן את המוצב בו שירתו, במחאה על כך שמפקד המחלקה דרש מהם להימנע מנורמות של צעירים-ותיקים. אחרי כשעתיים בלבד חזרו למוצב, ונשפטו לעד שבעה ימי מחבוש.

ב-2007 אירעו כמה אירועי מרידות בחטיבת גולני. בסוף פברואר 13 חיילים נטשו את בסיס האימונים בצאלים, בטענות ליחס לא הוגן, וחזרו בערב לאחר מכן. שבוע לאחר מכן, עשרות חיילים, גם הם מגדוד 51, נטשו את בסיס האימונים בצאלים בקובלנה על פגיעה בזכויות, וחזרו אחרי כשעתיים. חודש לאחר מכן, חיילי החטיבה איימו במרד נוסף אם לא יינתן צל"ש לישראל בן לולו, שחילץ פצועים תחת אש במלחמת לבנון השנייה. מועמדותו נפסלה תחילה בשל בעיות משמעת, אך בספטמבר של אותה השנה ניתן לו צל"ש הרמטכ"ל בידי גבי אשכנזי.

לפני יותר מעשור, ב-2002, שבעה לוחמי גולני מפלוגת חיל הקשר ברחו מהבסיס אחרי שמפקד הפלוגה שפט שניים מהם.

  • עוד באותו נושא:
  • גולני
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully