וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ימים של קטסטרופה: כך נכשל בן גביר במימוש הבטחותיו

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:32

השר לביטחון לאומי התחייב לתקציב עתק וסיים עם דמי כיס. הבטחת השבת הביטחון האישי הסתכמה בכהונתו במאות תיקים שנפתחו על ירי, 8 נשים שנרצחו ואלימות משתוללת בחברה הערבית. ואי אפשר לשכוח את הסכסוך הבלתי נגמר מול המפכ"ל וצמרת המשטרה וספק שיעמוד בלחץ

בווידאו: השר בן גביר: האנרכיסטים מבקשים להבעיר את מדינת ת"א/צילום: רוני כנפו

3 חודשים מאז כינונה של הממשלה, את שקורה במשרד לביטחון לאומי בראשות השר איתמר בן גביר אפשר לסכם, למרבה הצער, כמאה ימים של קטסטרופה, את מעט ימי החסד שניתנים בדרך כלל בישראל לשלטון, בחר בן גביר להעביר בהתכתשות בלתי פוסקת עם בכירי משטרת ישראל, היועמ"שית ועוד, לצד איומים על כל מי שעומד בדרכו. כל מתנגד ליוזמות השר מוכרז מיד ככזה שהשר מאיים להזיז לו את הגבינה, שמאלן והשתלחויות נוספות.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

הבטחות הדגל

ההתחייבות להגדלת תקציב המשטרה והמשרד לביטחון לאומי התברר ככישלון מוחלט. מתקציב של 14 מיליארד לשנתיים הקרובות כפי שהופיעו בהסכם הקואליציוני, הסכום הופחת ערב דיוני תקציב המדינה מול האוצר ל-9 מיליארד. אבל זה לא היה הסוף: עם הנחת התקציב על שולחן הממשלה בשבוע שעבר התברר כי הסכום הסופי לא מתקרב ליעד שהציב בן גביר והתגאה בו וייאלץ להתספק בגידול שנתי של מיליארד וחצי שקלים למשרדו.

ככל שנדרש גידול כל כך משמעותי בתקציבי המשטרה, דבר שזכה לתמיכה ציבורית רחבה מאוד ערב הקרב על התקציב המדינה כאשר בן גביר גייס את המפכ"ל קובי שבתאי למסיבת עיתונאים שבה הילכו אימים על פקידי האוצר לנוכח מצוקת הארגון אל מול תרחישי ייחוס של סבב לחימה נוסף וחמור יותר משומר החומות בחודש הרמדאן. אבל בן גביר הצליח ברשלנות מוחלטת להסתכסך עם המפכ"ל וצמרת הפיקוד כעבור כמה ימים ולמסמס את החזית האחידה שניסה להציג מול פקידי האוצר.

בן גביר והמפכ"ל מתריעים מפני שומר חומות 2

בווידאו: בן גביר: "שומר חומות 2 בפתח - נעלה משכורות לכל השוטרים"/צילום: רוני כנפו

הישגים

אישור חוק הפרוטקשן בקריאה טרומית שנועד להילחם בתופעת סחיטת דמי חסות שמשתקת בעלי עסקים, חקלאים וקבלנים ברחבי הארץ. הכרזת זיקוקים כחומרי נפץ וזירוז הליכי הוצאת רישיון לכלי נשק לאזרחים ברקע גל הטרור.

מהלך נוסף לחיזוק הביטחון האישי והמאבק בפשיעה הלאומנית שאושר סופית בכנסת עסק בהקמת מערך לאיסוף כלי נשק לא חוקיים עם יעדים והקמת חמ"ל משטרתי בראשות קצין בדרגת ניצב שיפקד על המערך. התחייבות נוספת שתוכננה להתממש בתוך 90 ימים היא הוראת ממשלה לשירות הביטחון הכללי לסייע למשטרת ישראל במאבק בפשיעה הלאומנית ומשפחות הפשע. נכון להיום, לא התקיים אפילו שיח בנושא בין הארגונים וספק אם יקודם, בין היתר, בשל התנגדות בתוך הארגונים לשיתוף פעולה בנושא שנמצא תחת אחריותה הבלעדית של המשטרה.

גם המהלך להכפפת מג"ב איו"ש למשטרת ישראל במקום המצב הקיים שבו הוא כפוף לצה"ל טרם קודם ולא ברור אם ימומש, זאת כאשר השר בן גביר עסוק כל כולו בלקדם את התיקון לחוק פקודת המשטרה להכפפת מדיניותו על משטרת ישראל באמצעות המפכ"ל, מהלך שנתון להתנגדות גורפת מצד הייעוץ המשפטי.

איתמר בן גביר מחופש לשוטר. ללא קרדיט, אתר רשמי
בן גביר מחופש לשוטר בחג הפורים האחרון/אתר רשמי, ללא קרדיט

משטרת ישראל

אחרי 100 ימים של ריבים מתוקשרים בין השר בן גביר למפכ"ל וצמרת הפיקוד של המשטרה, תחילה מול המפכ"ל ישירות בסוגיית הכפפת הארגון למדיניות השר ובהמשך מול מפקדי מחוזות ובעלי תפקיד בארגון על רקע אי שביעותו מתפקודם, החיכוך בין בן גביר למשטרה עשוי להמשיך להידרדר ולהסלים.

השפלת המפכ"ל באמצעות הספין להקמת צוות ניצבים בדימוס שייעץ לשר ונזיפות פומביות למפקדי מחוזות תל אביב וירושלים שלא נשמעו למדיניותו יצרה תסיסה בתוך הארגון והובילה את המפכ"ל לנסות להציב גבולות לשר בן גביר ו"לחדד הנחיות" לפקודיו כי כל פנייה אליהם מצד האחרון תעבור דרכו.

במסגרת הסכמים שנחתמו בין אגף התקציבים במשרד האוצר למשטרת ישראל בתקופת השר לשעבר עמר בר לב סוכם על הסכם גג שכר, ובו יציאה לתהליך של התייעלות פנים ארגונית כאשר הרציונל, צמצום כוח האדם המיותר בצמרת הארגון לטובת הרחבת כוח האדם בתחתית הארגון כמו שוטרי סיור ואיוש החוסרים בתחנות משטרה ברחבי הארץ. הסכם זה יחול גם על ההסכמים שנחתמו תחת השר המכהן בן גביר, על אף הביקורת בתוך המשטרה והטענה כי הסכם גג שכר הוביל להתגברות נטישת שוטרים חדשים את הארגון.

בשיחה עם וואלה! מתריעים קצינים בדימוס מפני שימור המצב הקיים שבו עצמאית המשטרה להקים ולסגור מטות ואגפים בהתאם למדיניות המפכ"ל ללא שום פיקוח ולעיתים בהיעדר צורך מבצעי, במשך 100 ימים נמנע השר בן גביר לעסוק בכך ולהתייחס לכך באופן פומבי, אגף סיף שתכליתו המבצעית לא ברורה ולא חטיבת הקהילות המיותרת שעולה למשטרה מיליוני שקלים בשנה ומשמשת כיום, לפי גורמים במשטרה, סידור עבודה לקצינים שלא קודמו לתפקידים משמעותיים. אך הספיקה פעם אחת בה חטיבת הדוברות הצליחה לעורר את חמתו של השר בן גביר שלטענתו תדרכה נגדו והוא בתגובה הכריז יש צורך לקצץ במספר השוטרים ביחידה.

מתוך מסיבת העיתונאים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי. רוני כנפו
מערכת יחסים של עליות ומורדות. בן גביר והמפכ"ל שבתאי/רוני כנפו

שירות בתי הסוהר

סיכום נוסף בהסכם הקואליציוני שלא מומש עוסק בכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני בתוך 90 ימים מכינון הממשלה בנושא יישום המלצות דו"ח ועדת קעטבי להחמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים. בינתיים, בן גביר רשם 2 הישגים נקודתיים בדמות סנקציות של ביטול מאפיות פיתות וצמצום צריכת המים חמים ב-2 בתי כלא של האסירים הביטחוניים, החלטות שרשאי לקבל ללא צורך בכינוס הקבינט. באשר לסנקציות כבדות יותר על האסירים הביטחוניים כמו ביטול מעמד "הדובר" באגפי המחבלים וביטול ההפקדות הקבוצתיות בקנטינות נראה שלא יגיעו לשולחן הקבינט בתקופה הקרובה.

אסירים ביטחוניים עם "כנאפת כלא". תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אסירים ביטחוניים עם "כנאפת כלא"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ביטחון אישי

מתחילת השנה נרשמו יותר מ-700 תיקים, בגין אירועי ירי באזור מגורים ועוד מאות שלא דווחו, כ-50 נרצחים, בהם 8 נשים, ועוד עשרות פצועים מאירועי אלימות, רובם אגב מהחברה הערבית, ההתנכלות לחקלאים והצתות רכושם מתעצמות באין מפריע.

הסיפתח של בן גביר כשר לביטחון לאומי עגום למדי. אמירתו של דובר המשטרה נצ"מ אלי לוי בחודש ינואר לרשת ב' אז אמר כי ההגעה של איתמר בן גביר גרמה להרתעה מאוד גדולה במגזר הערבי התבררה כעבור פרק זמן קצר כלא מדויקת בלשון המעטה.

בתחילת חודש פברואר הגיע בן גביר לזירת הרצח הכפול של האחים חאלד ועלי סעדי בנצרת והצהיר: "מגיע לילדים שחיים כאן מציאות אחרת ולשם כך אני כאן". בהמשך, דילג לזירת רצח באשדוד וכמובן לגדרה לאחר אונס האישה בביתה בעיר. אך בהמשך, עם התגברות אירועי הרצח בישראל, ביישובי החברה בערבית בפרט, נעדר מזירות הרצח. אולי הוא העדיף שלא לצרוב את כישלון המשטרה במיגור הפשיעה בחברה הערבית גם על שמו.

גם סוגיית המשמר הלאומי, בעקבות הסיכום של בן גביר עם נתניהו כדי להסיר את התנגדותו להשהיית המהפכה המשפטית, עלתה כעת על הפרק. המשמר הישראלי לאומי הוקם למעשה כבר בתקופת ממשלת בנט-לפיד ותחת השר עמר בר לב הופנו תקציבים לטובת הקמת המערך וגיוס שוטרים שיצטרפו מדי שנה למשמר.

איתמר בן גביר בזירת הפריצה והאונס בגדרה
4.2.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בן גביר בגדרה לאחר אונס האישה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לבן גביר זה לא הספיק ובמידה רבה של צדק, היעדים שהוצבו אינם מספקים אבל לא בטוח שהכרזה מחדש על הקמתו של המשמר תוך ניסיון לעצב את אופיו הקיים באמצעות שינוי קוסמטי תביא להקמת המערך וגיוס שוטרים בצורה מהירה יותר. אם לשפוט את מימוש ההסכמים שנרקמו בין בין גביר לליכוד, גם ההתחייבות התקציבית הנוספת למימון המשמר הלאומי של ראש הממשלה נתניהו בספק רב אם במשרד האוצר ישחררו את הכספים, זאת אחרי שכופפו את בן גביר בדיונים לתקציב המדינה.

לפי שעה, רשימת האשמים במצב מאוד מוגדרת ומניחה את הדעת, לשיטת השר בן גביר, השמאל, התקשורת, היועמ"שית, וכל מי שהוא הזיז להם את הגבינה מפריעים לו לממש מדיניותו. בטווח הקצר זה עדיין יכול להרגיע את התסיסה בשטח כלפיו, אך לטווח הארוך ספק אם הוא יעמוד במערכת הלחצים והביקורת המופנית כלפיו, שאתם חלקם יצר בעצמו, במו פיו. כך או כך, ברקע המשך גל נטישת השוטרים את הארגון, כלל לא ברור אם בבוא היום, כאשר השוטרים החדשים שיגויסו עם התקציבים שהשיג בן גביר עבור המשטרה הוא יכהן עדיין בתפקיד השר לביטחון לאומי.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully