וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר: "נתקן את פקודת המשטרה כדי לוודא שהמדיניות שלי מתקיימת בשטח"

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 20:36

השר לביטחון לאומי התייחס לפסיקת בג"ץ לפיה נאסר עליו להתערב בניהול פעולות המשטרה - במיוחד בנוגע להפגנות נגד המהפכה המשפטית. "נתקן את פקודת המשטרה תיקון נוסף שיהיה ברור שהשר לביטחון לאומי מתווה מידניות והיא מתקיימת בשטח", אמר. "הרשות המבצעת - כשמה מבצעת"

המפכ"ל: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך של הזזת אשד מתפקידו"/יותם רונן

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס (ראשון) לפסיקת בג"ץ לפיה נאסר עליו להתערב בניהול פעולות המשטרה - במיוחד בנוגע להפגנות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. "היום נפל דבר בישראל - בהחלטה ללא כל נימוקים, השופט יצחק עמית קובע שאני לא אוכל לתת הנחיות למשטרה בעניין ההתפרעויות של האנרכיסטים וחסימות הצירים", אמר. "השופט ביטל את הרשות המבצעת. ההחלטה לפיה השר יכול רק להתוות מדיניות כללית בלי שום יכולת אופרטיבית לממש את המדיניות היא לא רק חסרת תקדים, ההחלטה של השופט עמית היא הפיכה לכל דבר".

עם זאת, בניגוד לטענותיו של בן גביר על כך שההחלטה ניתנה ללא נימוקים, השופט עמית הסתמך בהחלטתו על דברים שהשר בעצמו ציין בתגובה לעתירה. בין היתר נכתב בהחלטה כי "כפי שציין השר בתגובתו שיקול הדעת על אופן הפעלת הכוח מסור למפקדים בשטח, דומה אפוא כי גם כאן קיימת הסכמה בין כל הצדדים. ברי כי השר אינו רשאי להתערב בפרטי הביצוע האופרטיבי של המדיניות ואינו רשאי ליצן הנחיות קונקרטיות".

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, 15 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"נשנה את פקודת המשטרה". בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

עוד אמר בן גביר כי הוא קבע מדיניות למניעת התפרעויות וחסימות צירים - וכי עליו לוודא שהיא מבוצעת. "מבחינת השופט עמית וחלק מחבריו, ראש הממשלה ושרי הממשלה הם עציצים. השר יכול להגיד מה הוא חושב שצריך לעשות, אבל הוא לא יכול לבצע שום דבר מזה. אני לא הראשון שקובע מדיניות בעת חסימות כבישים. עומר בר לב עשה את זה, שרים קודמים עשו את זה, אבל רק כשזה מגיע לחסימת נתיבי איילון שנעשית בשביל תמיכה בבית המשפט העליון, השופט עמית מחליט לעקר את הסמכות שלי לגבי ההתפרעויות האלו, ונותן החלטה כשהוא בניגוד עניינים מובהק".

עוד בוואלה!

בג"ץ אסר על בן גביר להתערב בפעילות המשטרה במחאות נגד הממשלה

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי,24 בינואר 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
"נדאג שהמדיניות תבוצע בשטח". בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

"לצערי כנראה שהתיקון הזה לא היה ברור מספיק - למרות שהוא מפורש מאוד, והשופט עמית החליט לרמוס אותו, ולכן אנחנו נתקן את פקודת המשטרה תיקון נוסף שבו יהיה ברור שהשר לביטחון לאומי לא רק יתווה מדיניות למשטרה, אלא גם יוודא שהמדיניות שלו מתקיימת בצורה מעשית בשטח", הוסיף בן גביר. "עצוב שבכלל צריך להיות תיקון כזה כי בדמוקרטיה זה אמור להיות ברור מאליו, אבל זה השופט עמית שגורר אותנו לעוד ועוד חקיקה, שתבהיר את מה שברור מאליו, הרשות המבצעת כשמה כן היא - מבצעת. זאת הדמוקרטיה".

עוד התייחס בן גביר לפיגוע בחווארה שאירע מוקדם יותר היום. "אני מאחל איחולי החלמה מלאה לפצועים בפיגוע, במיוחד לאבא הגיבור שמנע אסון", אמר. כדי לייצר הרתעה חייבים שינוי במדיניות - לא ייתכן שמחבלים יסתובבו חופשי מבלי שנסגל אותם על בסיס יום יומי. גם ברמאדן צריך לעבור ממדיניות של הכלה להרתעה".

מוקדם יותר היום קבע השופט יצחק עמית כי "אין השר רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, והתנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully