וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייסים במילואים לא מתייצבים לאימונים: "פגיעה מיידית בכשירות לפעולה"

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 13:57

האיום בצמרת צה"ל התמשש כשעשרות טייסים מאחת הטייסות האסטרטגיות בחיל האוויר הודיעו על אי הגעתם לאימונים בעקבות המהפכה המשפטית. גורמים בחיל הזהירו כי מדובר בפגיעה ישירה בכשירות. הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט קרא לטייסים להימנע מהמהלך: "בלי צה"ל - אין קיום למדינה"

בווידאו: בתום ההפגנה: מאות פרצו את חסימת המשטרה באיילון/צילום: ראובן קסטרו, קארין שגיא, משטרה

בשבוע האחרון הודיעו קצינים, בהם רופא שמשרת שנים בחטיבת מילואים, כי לא יגיעו לשירות מילואים עד שלא תיפסק המהפכה המשפטית שאותה מובילה הממשלה, אך האיום שממנו חששו מאוד בצמרת המטה הכללי של צה"ל התממש היום (ראשון) עם הודעתם של עשרות טייסים מטייסת 69 של חיל האוויר להתייצב לאימונים. יש לציין כי הטייסים לא סירבו להגיע לאימון אלא ביקשו לא להשתבץ בימים שבהם יש הפגנות.

37 מתוך 40 טייסי המילואים בטייסת המכונה "טייסת הפטישים", הנחשבת לאחרת מהטייסות האסטרטגיות ביותר בחיל האוויר שהייתה בין היתר מעורבת בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה ב-2007, הודיעו כי לא יגיעו השבוע לטיסות אימונים בשל המהפכה המשפטית אלא אם כן יזומנו לפעילות מבצעית. הם ציינו גם כי במקום ימי המילואים האלה הם יתייצבו להפגין מול משרדי הממשלה.

על רקע ההתפתחויות הועלו טענות בצמרת הצבא, שהמרכזית ביניהן נוגעת למצב הרגיש שאליו נקלע חיל האוויר, וכתוצאה נשאלת השאלה לגבי כשירות המבצעית של החיל. גורמים בחיל האוויר אמרו כי פגיעה בהיקף האימונים של צוותי האוויר היא פגיעה ישירה בטווח בזמן המיידי מוכנות של החיל בפעילות המבצעית ובטווח הארוך במוכנות למלחמה ולכן לא מדובר בחשש אלא בפגיעה חמורה שמחייבת את הרמטכ"ל הרצי הלוי ואת מפקד חיל האוויר תומר בר, שפיקד בעברו על טייסת 69, לנקוט עמדה ולהבהיר את את ההשלכות המבצעיות מול הממשלה.

חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
חברי טייסת 69. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

"השאלה של האם להגיע למילואים נוכח המציאות הפוליטית המתהווה בישראל מלווה אותנו כבר הרבה זמן", אמר טייס בשירות מילואים פעיל בשיחה עם וואלה!. "קבוצות הוואטסאפ שלנו מלאות בביקורת על האטימות והמצב עם הרבה שאלות. לא כולם יודעים מה לעשות מעבר להפגנות. לא מתפלא אם טייסים החליטו לנקוט עמדה ברורה ולהודיע שהם לא מגיעים לאימון".

הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, פנה לטייסים וביקש מהם להימנע מהחרמת האימונים: "אני מבין את כאבכם הגדול, אבל בלי צה"ל - אין קיום למדינת ישראל. אנו מוכרחים לשמור עליו מחוץ למאבק החשוב והצודק. אני קורא לכם להימנע מאי הגעה למילואים".

ביום שישי פורסם בוואלה! כי מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר קיים שיחת חתך עם בעלי תפקידים במילואים מבצעיים מהחיל, שבה הם הביעו בפניו את חששם מפני השפעות המהפכה המשפטית לאחר השיחה שיגר מפקד החיל מכתב לאנשי המילואים ובו גיבה אותם: "לא אתן יד לציור דמותכם באופן לא הוגן".

בתוך כך, למרות הנחיה של הרמטכ"ל למפקדי הזרועות, האגפים והפיקודים המרחביים לקיים שיחות בנושא הסערה הפוליטית והמהפכה המשפטית שמובילה הממשלה - לא כל האלופים קיימו שיחות עם סגל הפיקוד הבכיר.

בשבוע שעבר שלחו בוגרי יחידה 9900 באמ"ן מכתב לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולראש אמ"ן בו כתבו כי לא ישרתו במילואים עקב "תהליכי החקיקה הדורסניים אותם מקדמת הממשלה בימים אלו, ובראשם, הניסיונות לבטל את האיזון הקיים בין הרשויות".

במכתב, שעליו חתמו מאות אנשי מילואים מהיחידה, בהם עשרות קצינים, כתבו כי חשים שזו חובתם המוסרית "לנקוט עמדה ולסרב בעת זו לקריאה לשירות מילואים, כבאי כוחה של הזרוע המבצעת". אנשי המילואים הסבירו כי לראייתם המהפכה המשפטית היא "איום ממשי על עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, על פי עקרונות מגילת העצמאות".

עוד קראו אנשי היחידה "לעצירת תהליכי החקיקה בהקדם, ולאחר מכן, קיום שיח מעמיק ומקצועי אשר יוביל להסכמה רחבה וקונצנזוס משמעותי בנוגע לשינויים כה מהותיים בצורת השלטון של מדינתנו האהובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully