וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל האוויר: לא אתן לצייר את טייסי המילואים באופן לא הוגן

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 12:20

הגיבוי מצד מפקד החיל מגיע ברקע שיחה קשה בינו לבין בעלי תפקידים במילואים, שהביעו חשש מפני השפעות המהפכה המשפטית וכן דרשו שיגנה את הכינוי "אנרכיסטים" ללוחמים. מוקדם יותר המחאה בקרב אנשי המילואים התרחבה כשלוחמי יהל"ם הזהירו כי לא יתגייסו אם המהפכה תאושר

הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/אבי רוקח , קרין שגיא

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר קיים היום (שישי) שיחת חתך עם בעלי תפקידים במילואים מבצעיים מהחיל, בו הם הביעו בפניו את חששם מפני השפעות המהפכה המשפטית - כך נודע לוואלה!. לאחר השיחה שיגר מפקד החיל מכתב לאנשי המילואים ובו גיבה אותם: "לא אתן יד לציור דמותכם באופן לא הוגן".

אלו שנכחו בשיחה הבהירו כי בר היה קשוב לדבריהם, שחלקם היו נוקבים וחלקם נאמרו בדמעות וברעד. הם הביעו אמון מלא במפקד החיל אך הביעו חשש מהרגע בו מניעים פוליטיים זרים ייכנסו וישפיעו על הפעילות המבצעית, ואף החשש מההשלכות של התהליכים בעתיד וסוגיות הגנה משפטית לטייסים. בנוסף, הועלתה בקשה לייצג את קולם בפני הרמטכ"ל ושר הביטחון. כמו כן, אנשי המילואים ביקשו ממפקד חיל האוויר לגנות את הכינוי לקבוצת לוחמי החיל "אנרכיסטים ובוגדים".

לאחר השיחה שיגר בר מכתב לחיילי המילואים ובו הוא גיבה אותה. "בימים האחרונים נשמעים קולות כלפי אנשי המילואים שלנו, אומר בפה מלא - אתם מגיני הארץ, אנשים יקרים, ערכיים, אחראיים, הקרבתם ומקריבים מזמנכם, ממשפחתכם, עד כדי חייכם. לא אתן יד לציור דמותכם באופן לא הוגן". לצד זאת הוא קרא להם להמשיך ולהתייצב לשירותם הצבאי.

מרכז מאמני הטיסה של חיל האוויר. משרד הביטחון,
מפקד החיל גיבה את הטייסים. טייס/משרד הביטחון

מוקדם יותר היום 134 לוחמי מילואים של יחידת יהל"ם הזהירו כי לא יתגייסו אם המהפכה המשפטית תאושר. "אנו חרדים מהמהלכים החד צדדיים סביב הרפורמה המשפטית שמקודמת בימים אלה בכנסת", כתבו המילואימניקים בעצומה שעליה חתמו כ-130 לוחמים. "אם הרפורמה תעבור בכנסת - היא תקשה עלינו להמשיך ולבצע את תפקידנו במילואים ותפגע ביכולתנו להמשיך ולהגן על מדינת ישראל".

"אנו קוראים לראשי הקואליציה והאופוזיציה - הראו לנו דוגמא לאחריות ובגרות לאומית. שימו את הגאווה, הוויכוח הפוליטי והעקשנות בצד, דונו באופן מיידי עד להגעה להסכמות רחבות בנוגע לרפורמה", הוסיפו הלוחמים. "אם הליך החקיקה יימשך ללא הידברות וללא הסכמה - הקרע בעם, הפילוג והשנאה יגדלו עד כדי סכנה ממשית לעתידה של המדינה".

עוד בוואלה!

דני דנון: מנהל שיח עם חברים באופוזיציה, יש נושאים שאפשר להגיע לגביהם להסכמה רחבה

לכתבה המלאה
פעילול יחידת יהל״ם. דובר צה"ל
פעילות יחידת יהל"ם. ארכיון/דובר צה"ל

א', לוחם ביחידה שסיים שירות סדיר בשנת 2008, סיים בחודש ינואר האחרון תקופת מילואים עם חבריו. לדבריו, כבר אז הורגש השבר בעקבות הרפורמה. בשיחה עם וואלה אמר א' כי "אנחנו אומרים שהרפורמה קורעת את העם, זה מתחיל לחלחל למילואים. אם פעם וגם היום הצוותים שלנו מורכבים מדתיים וחילונים, קיבוצניקים ומה שיש היום בצבא, הקרע הזה משפיע על המילואים ולכן רצינו להשמיע את קולנו".

"על העצומה חתומים קצינים, לוחמים, ואפילו מ"פים", הוסיף. "אנחנו לא רצינו ללכת לאיומים כרגע, מה שאמרנו זה שאם הרפורמה הזו תעבור, יהיה לנו מאוד קשה להמשיך את המילואים, כי הקרע הזה מחלחל לתוך המילואים. בעמנו אנחנו חיים. אולי זה פחות חריף אבל פחות רצינו לצאת באיומים כי כולם יוצאים באיומים. המסר הוא ברור: אם אתם לא תשנו את הכיוון, אתם תראו השפעה במילואים. אנשים לא יוכלו להמשיך את השירות מילואים שלהם כמו שהיו רגילים. וזה המסר שלנו. אנחנו רוצים בטובת מדינת ישראל".

א', נשאל על שירות המילואים האחרון, "אנשים שחתמו על העצומה הם גם באימונים וגם בתעסוקה מבצעית (לא כרגע אלא באופן כללי א.ב). אני עשיתי שירות מילואים בינואר. ובינואר זה היה ממש בהתחלה. בהחלט זה היה נוכח בצורה מאוד משמעותי. כל מקום שהלכת שמעת את זה. זה לא היה בווליום של היום. אבל זה היה בהחלט מאוד נוכח".

הפגנות צומת עזריאלי, יום הזעם 1.3.2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. השבוע/ראובן קסטרו

נוסף על כך, יותר מ-150 חיילי מילואים שמשרתים במערך הסייבר ההתקפי גם איימו כי לא ימשיכו להתגייס אם המהפכה המשפטית תאושר - כך פרסם היום אתר N12. "אם יחוקקו החוקים המדוברים ועצמאות מערכת המשפט תבוטל, תישמט המסגרת המוסרית והחוקית שמאפשרת לנו לפתח יכולות רגישות בשירות המדינה", כתבו המשרתים במכתב שנשלח לרמטכ"ל הרצי הלוי.

לטענתם, הלגיטימציה להפעיל יכולות סייבר מתקדמות קיימת רק מכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית ליברלית, כזו "שבה קיימת מערכת משפט חזקה ועצמאית המאפשרת איזון בין הרשויות". בסיום המכתב הדגישו כי "משטר ללא ביקורת שיפוטית עשוי להפעיל את יכולות הסייבר שאנו מפתחים באופן לא מוסרי הנוגד את עקרונות הדמוקרטיה".

אתמול קראו כ-80 לוחמים וקצינים יוצאי דובדבן לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית ולגבש "הסכמה רחבה". יוצאי היחידה התריעו כי החקיקה היא "חד צדדית וללא הסכמה רחבה, מפלגת את החברה הישראלית ומפרה את האיזון העדין שבין הרשויות בישראל באמצעות החלשת מערכת המשפט - החקיקה תגרום לפגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית".

הלוחמים לשעבר הסבירו את הצעד בו נקטו, "החלטנו לצאת מהצללים, להשמיע את קולנו ולקרוא בזאת לממשלה ולקואליציה לעצור את מהלכי החקיקה ולגבש הסכמה רחבה. לא נסכים לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית", סיכמו.

הם מצטרפים לחיילי מילואים מיחידות שונות, בהם טייסים, יחידת 8200, מערך המבצעים המיוחדים ויחידות מובחרות בזרוע היבשה שפרסמו מכתבים דומים. בין היתר נכתב בחלק מהמכתבים כי יסרבו להגיע לשירות מילואים אם הממשלה תקדם את השינויים במערכת המשפט ותפגע בדמוקרטיה. הרמטכ"ל הרצי הלוי הביע חשש בשיחות סגורות כי אם צה"ל לוויכוח הפוליטי, הדבר יפגע באחוזי ההתייצבות לשירות מילואים של אימונים ופעילות מבצעית, וישפיע בטווח הארוך על המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מקיים הערכת מצב מתמשכת ושיח פיקודי לנוכח האירועים האחרונים ולאור המשימות הביטחוניות הרבות והכשירות הנדרשת מצה"ל. הרמטכ"ל הרצי הלוי הנחה את חברי פורום המטה הכללי לקיים שיח פיקודי, כל מפקד ביחידתו. הרמטכ"ל הדגיש כי הוא ער לשיח הציבורי והמחלוקת, אך לא יאפשר פגיעה ביכולתו של צה"ל לממש את הגורלית שבמשימות - שמירה על בטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully