וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידום החקיקה מול הפגנות ענק: הקרב על המהפכה המשפטית נמשך

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 5:58

הקואליציה צפויה להמשיך השבוע בקידום חוקי הרפורמה בכנסת, בעוד מארגני המחאה מזהירים מ"יום מאבק לאומי" ביום שני, שיכלול שביתה והפגנת ענק בירושלים. ברקע, ממשיך הנשיא הרצוג לנסות לקדם הידברות בין הצדדים

נתניהו מאשים את ראשי האופוזיציה שהם מדרדרים המדינה לאנרכיה/דוברות רוה"מ

הקרב על המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה יימשך בכל הכוח גם השבוע. מצד אחד, צפויה הקואליציה להמשיך לקדם את חוקי הרפורמה בכנסת, ומנגד הודיעו מארגני המהפכה נגד השינויים על שבוע נוסף של מחאות, שיכלול "יום מאבק לאומי" ביום שני. כל זאת, ברקע קריאת הנשיא יצחק הרצוג להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה.

בין היתר, צפויה ועדת החוקה לדון השבוע באחד מחוקי הרפורמה, לפיו בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק ברוב מוחלט של הרכב שופטי בית המשפט העליון. טרם ברור אם וכמה תנסה הממשלה לקדם את "חוק דרעי 2", שכן, כפי שפורסם בוואלה, יו"ר ש"ס אריה דרעי שוקל לסגת מקידומו.

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לא מתכוון לעצור בקידום החקיקה. שר המשפטים יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

בד בבד, המחאות נגד המהפכה צפויות להימשך השבוע בכל הארץ. המחאה העיקרית תתקיים ביום שני, אותו הגדירו מארגני ההפגנות כ"יום מאבק לאומי. בשעות הבוקר צפויים להתקיים הפגנות של הורים וילדים מחוץ לבתי הספר בעשרות מוקדים ברחבי ישראל.

בשעה 10:00 מארגנים המוחים שביתת ענק לשעה, שתכלול חברות ובתי עסק רבים, וכן שביתה בבתי החולים. בשעה 14:00 צפויה להתקיים הפגנה גדולה מול הכנסת בירושלים, וכמה שעות לאחר מכן בכוונת המוחים לצעוד ברחובות הבירה.

עוד בוואלה!

הריבים, האיומים - והתקדימים: נדמה שנתניהו לא שולט באירוע שהוא ממשלתו

לכתבה המלאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב, 18בפברואר 2023. ראובן קסטרו
המחאה תימשך. ההפגנה בתל אביב, אמש/ראובן קסטרו

אמש, כמו בכל שבת בשבועות האחרונים, הפגינו רבבות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. במקביל, עשרות אלפים הפגינו בשורת מוקדים ברחבי הארץ: עשרות אלפים בחיפה, שם נאמה ציפי לבני, כאלף מול בית הנשיא בירושלים, וגם בבאר שבע, ברמת השרון, בנס ציונה, בזכרון יעקב, בקריית אונו, בהרצליה ובמקומות נוספים. בתום ההפגנה בתל אביב, מפגינים חסמו את נתיבי איילון בתל אביב למשך כשעה וחצי.

שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, אמר אמש כי מדינתו מייעצת לראש הממשלה בנימין נתניהו "ללחוץ על הבלמים" בכל הנוגע לקידום תוכניתו המשפטית. את הדברים אמר בריאיון לפודקאסט של יועצו לשעבר של נשיא ארצות הברית דיוויד אקסלרוד.

ניידס הוסיף כי "אנחנו אומרים לראש הממשלה, כמו שאני אומר לילדים שלי - תלחץ על הבלמים. האט. נסה להשיג קונצנזוס. זה נושא מאוד מורכב והם מנסים לקדם אותו מהר מדי". השגריר אמר כי ארצות הברית לא תכתיב לישראל איך לבחור שופטים לבית המשפט העליון אבל הדגיש כי המוסדות הדמוקרטיים הם מה שמחבר את שתי המדינות. "ככה אנחנו מגנים על ישראל באו"ם וככה אנחנו עומדים על הערכים המשותפים שלנו", הוא הוסיף.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב, 18בפברואר 2023. ראובן קסטרו
ההפגנה בתל אביב, אמש/ראובן קסטרו

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully