וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי חווה על בשרו את מגבלות הכוח, דווקא בשיא כוחו הפוליטי

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 21:36

בתום השיחות הקואליציונית היה ברור שיו"ר ש"ס הפך להיות האיש הכול יכול בממשלה החדשה, ואפילו הוא סבר כי בג"ץ לא יתערב בהכרעת הבוחר. אך כעת, אחרי פסילתו, דרעי יצטרך להכריע על המשך דרכו וההחלטה בעניינו תהפוך לדלק לטובת קידום הרפורמה המשפטית

ראש הממשלה, מועצת חכמי התורה וחברי הקואליציה מגיעים לביתו של אריה דרעי לאחר פרסום הכרעת הדין/רוני כנפו

מאז חזר לחיים הפוליטיים, יו"ר ש"ס אריה דרעי לא חלם על תוצאה טובה יותר כמו זו שהשיג במוצאי הבחירות האחרונות. 11 מנדטים עם רוב להקמת ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו היו עבורו כמו מים קרים לנפש עייפה, במיוחד לאחר הרשעתו בעבירות מס והתקופה הממושכת באופוזיציה. בבוקר שאחרי הבחירות נתניהו נפגש עם יו"ר ש"ס: "תבחר אתה קודם כל תפקיד, מחכה לך", הוא אמר לו. ביטוי לכך שדרעי הוא השותף הבכיר ביותר של נתניהו, עכשיו גם על הנייר.

החגיגה הייתה כה גדולה, שלדרעי לא היה ספק שמקומו בשולחן הממשלה מובטח, אפילו חוק מיוחד קודם לטובתו בהליך חקיקה מהיר לפני הקמת הממשלה. התיקים, התפקידים והתקציבים שקיבלה ש"ס בתום השיחות הקואליציוניות לימדו כמה מדובר בניצחון הכי טוב שלה בשנים האחרונות: 4 משרדי ממשלה, סגני שרים, ראשי ועדות בכנסת היו ביטוי לכך שדרעי הפך להיות האיש הכול יכול בממשלה החדשה. זאת הייתה דרך ארוכה. דרעי עבד קשה לבצר את מעמדו בש"ס ומחוצה לה ולהפוך למילה הראשונה והאחרונה במפלגה.

אריה דרעי, דודי אמסלם, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
הרגיש את מגבלות הכוח. דרעי/ראובן קסטרו

דרעי סבר שאם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט טען ש"ההר אפילו לא הוליד עכברון", למה שבג"ץ יתערב ויפסול את הכרעת הבוחר? יהיו שיאמרו שזאת הייתה תמימות מכוונת מצדו כי יו"ר ש"ס חכם ומנוסה מכך וגם הוא העריך מראש את פסילתו האפשרית. עדות לכך ניתנה בימים האחרונים, במהלכם דרעי שלח את השרים וחברי הכנסת למתקפה נגד בג"ץ וללחץ על נתניהו וטען בעצמו ש"ההחלטה נגדי כתובה מראש". היום הוא הוסיף בשיחה עם מקורביו ש"זאת החלטה פוליטית" נגדו.

זמן קצר לאחר פרסום פסיקת בג"ץ, ללא תיאום או הודעה מראש, נתניהו הגיע לביקור בביתו של דרעי. נתניהו כנראה הפנים את המסר שהעביר לו דרעי בפומבי בימים האחרונים, כשטען שאין בכוונתו להתפטר ו"הבעיה היא של נתניהו, לא שלי". עכשיו יו"ר ש"ס יצטרך להכריע אם להמשיך בדרך הממלכתית שבה נקט בחמש שנים האחרונות ולהתפטר מעצמו או לחכות שנתניהו יפטר אותו. הגעתו של נתניהו בבהילות כזו יכולה אולי ללמד על הקרבה בין השניים ועל רצונו לפתור את המשבר הקואליציוני במהרה אבל גם מראה שנתניהו חושש שהאירוע עם דרעי עלול לצאת משליטה ולגרום לזעזוע לקואליציה בראשותו, במיוחד לאחר האיום של אחד משרי ש"ס לפיה "בלי דרעי כשר, אין ממשלה".

עוד בוואלה!

דרמה במערכת הפוליטית: בג"ץ פסל את מינוי דרעי לשר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו,  הגיע להתייעצות עם יו"ר ש"ס בביתו. יונתן זינדל, פלאש 90
הגעתו מלמדת על הקרבה בין השניים. נתניהו מחוץ לביתו של דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

החלטת בג"ץ לפסול את דרעי גם בגלל "חוסר סבירות קיצוני" וגם בגלל מצג שווא שהציג לכאורה בבית המשפט על כך שאין בכוונתו לשוב לחיים הפוליטיים חסמה באופן כמעט וודאי את האפשרות שלו לשוב לשולחן הממשלה בתפקיד שר. גם בגוש הימין מעריכים כי הסיכויים לכך נמוכים עד לא קיימים כלל. גם ביטול עילת הסבירות כבר לא ממש יעזור.

על כך בדיוק נסובה השיחה של נתניהו ודרעי שנמשכה כ-40 דקות. לדרעי לא נותרו אפשרויות רבות. האם יתמנה לראש ממשלה חליפי? מהלך כזה יעורר קשיים משפטיים ועשוי להתגלגל שוב לפתחו של בג"ץ או יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בשל שאלת הקלון המרחפת מעל ראשו. האם דרעי ירצה לכהן כחבר כנסת בלבד או לנהל את ש"ס מחוץ לכנסת? מי יחליף אותו בתפקיד שר הפנים והבריאות? עד כה עלו שמותיהם של משה בר סימן טוב לתפקיד שר הבריאות ואריאל אטיאס ומשה ארבל לתפקיד שר הפנים, אך דרעי לא הכריע עוד.

עד להכרעתו, מסקנה אחת אפשר כבר להסיק: דרעי חווה על בשרו את מגבלות הכוח, דווקא בשיא כוחו הפוליטי וכעת, ההפסד האישי שלו יהפוך לסיבה נוספת של הקואליציה לקידום מהיר של הרפורמה המשפטית, גם אם אין בהכרח קשר בין הדברים.

  • עוד באותו נושא:
  • אריה דרעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully