וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שרים, 6 סגני שרים: הממשלה ה-37 יוצאת לדרך

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 21:35

אמיר אוחנה נבחר ליו"ר הכנסת, המליאה הביעה את אמונה, השרים נשבעו - ונתניהו מונה רשמית לראש ממשלת ישראל. בן גביר יכהן כשר לביטחון לאומי, סמוטריץ' כשר האוצר וכשר במשרד הביטחון; דרעי יכהן כשר הפנים. רק חמש נשים יכהנו בתפקיד שרות

ממשלת נתניהו הושבעה, ח"כים חרדים קברו ראשם במהלך נאום היו"ר אוחנה. טל שלו ויקי אדמקר מדווחים מהכנסת 29.12.22/צילום: ניב אהרונסון

כמעט חודשיים אחרי יום הבחירות, הממשלה ה-37 הושבעה היום (חמישי), ובכך החלה באופן רשמי את כהונתה. הממשלה החדשה מונה 30 שרים, זאת בתום משא ומתן ארוך בין הליכוד לבין שותפיו הקואליציוניים, וכן חלוקת התיקים בתוך הליכוד.

אחרי מאבק בין יו"ר ש"ס אריה דרעי ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' על משרד האוצר, הוחלט כי סמטוריץ' יכהן קודם בתפקיד, ולאחר שנתיים דרעי ייכנס למשרד. בנוסף, סמוטריץ' יכהן גם כשר במשרד הביטחון, ועד הרוטציה דרעי יכהן כשר הפנים ושר הבריאות.

שיטת הרוטציה אינה עוצרת במשרד האוצר בלבד, אלא ממשיכה גם למשרד הרווחה, שם יכהן במחצית הראשונה של כהונת הממשלה חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס. לאחר שנתיים ימונה לתפקיד חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס, שעד למינוי יקבל תקן של שר באותו המשרד. חבר הכנסת יואב קיש צפוי להתמנות לשר החינוך, ובמשרדו יכהן גם השר חיים ביטון מש"ס. בנוסף חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, גם הוא מש"ס, יכהן כשר הדתות.

ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ממשלת ישראל ה37, התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה/ראובן קסטרו

על פי חלוקת התיקים בליכוד, חבר הכנסת יואב גלנט מונה לשר הביטחון, חבר הכנסת יריב לוין לשר המשפטים, וחבר הכנסת חיים כץ יכהן כשר התיירות. חבר הכנסת שלמה קרעי קיבל את תיק התקשורת - השר המיועד תומך נלהב בסגירת תאגיד השידור הציבורי והפרטת גלי צה"ל, והגיש כבר הצעות חוק בנושא עוד לפני הקמת הממשלה. חברת הכנסת עידית סילמן מונתה לשרה לאיכות הסביבה.

עוד בוואלה!

שגרירים ישראלים לשעבר מזהירים: יחסי החוץ ייפגעו ממדיניות הממשלה החדשה

לכתבה המלאה
ממשלת נתניהו השישית. ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, אולבייה פיטוסי-פלאש 90, פול צלמים- אוהד צויגנברג,, עיבוד תמונה
ממשלת נתניהו השישית/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, אולבייה פיטוסי-פלאש 90, פול צלמים- אוהד צויגנברג,

חבר הכנסת אבי דיכטר ימונה לשר החקלאות, לאחר שבשתי הממשלות הקודמות שהקים נתניהו הוא לא קיבל תפקיד שר. חבר הכנסת יולי אדלשטיין לא מונה לתפקיד שר ויכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת. חברת הכנסת מירי רגב תמונה לשרת התחבורה וחבר הכנסת אופיר אקוניס לשר החדשנות, מדע וטכנולוגיה, ובכך יחזרו למשרדים שכבר כיהנו בהם בעבר. חבר הכנסת מיקי זוהר מונה לשר התרבות והספורט.

באופן מפתיע החליט נתניהו למנות את ניר ברקת לשר הכלכלה. ברקת קיבל את תיק הכלכלה למרות יחסיו המתוחים עם נתניהו. בעבר, במהלך מערכת הבחירות של מרץ 2020, נתניהו הבטיח לברקת פומבית להיות שר האוצר, אך כשהקים את הממשלה לא מילא את ההבטחה וברקת נותר ללא תיק. כעת הוא יקבל שר הכלכלה, אחד התיקים המשמעותיים ביותר שבידי הליכוד. בנוסף, חבר הכנסת עמיחי שיקלי יכהן כשר התפוצות והשיוויון החברתי.

בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
תחילת ממשלתו השישית. בנימין נתניהו/ראובן קסטרו
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי, אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
ניסה שהשניים יתפשרו בדרישות. נתניהו, סמוטריץ' ודרעי/ראובן קסטרו

הפלונטר המרכזי של נתניהו, שנגע לתיק החוץ, נפתר בכך שחבר הכנסת אלי כהן יהיה שר החוץ לשנה ראשונה, וחבר הכנסת ישראל כ"ץ יהיה במשרד האנרגיה. אחר כך כ"ץ יכהן כשנתיים כשר החוץ, ואז כהן יחזור למשרד לשנה נוספת. כ"ץ סירב להצעה הראשונית, לפיה כהן יתחיל במשרד החוץ והוא באנרגיה. נתניהו שואף לרצות את כ"ץ ולפרק את הברית שלו עם חברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם, שסירב לתפקידים שהוצעו לו בממשלה והחליט להישאר חבר כנסת.

רון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית ומקורבו של נתניהו, מונה למשרד לעניינים אסטרטגיים שנסגר על ידי הממשלה הקודמת וייפתח מחדש. זאת אומרת - חלק מסמכויות משרד החוץ יועברו לדרמר, אחרי שנתניהו רצה למנותו לשר החוץ במקור, אך נמנע בגלל החשש מתסיסה בליכוד.

פלונטר נוסף, אותו ניסה נתניהו לפתור קשור לחברת הכנסת גילה גמליאל - שסירבה לקבל את המשרד לשוויון חברתי שיועד לה וגם לא תפקיד שגרירה. גמליאל רצתה את תיק הגנת הסביבה שנמסר לידי סילמן, ואת תיק השיוויון החברתי שהוצע לה, נמסר בסופו של דבר לשיקלי. לבסוף הודיע נתניהו כי גמליאל תמונה לשרת המודיעין. גם חבר הכנסת דני דנון מתוסכל מחלקות התיקים, לאחר שדרש להתמנות ליו"ר הכנסת, אולם נתניהו הציע לו להתפטר מהכנסת ולהיות יו"ר קק"ל - דנון סירב ודרש תיק בממשלה.

כמו כן, נתניהו החליט למנות בשלב זה את ח"כ מאי גולן לסגנית שר במשרד ראש הממשלה למשימות לאומיות. אחרי שגולן התאכזבה מחלוקת התפקידים, נתניהו נפגש איתה שוב וימנה אותה לסגנית שר במשרד רה"מ.

בן גביר ושבתאי מגזין גדול. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
הסמכויות של השר האמון על המשטרה הורחבו. בן גביר והמפכ"ל שבתאי/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

דנון ואמסלם נותרו מחוץ לממשלה, כשאמסלם החל כבר להוות אופוזיציה לעומתית לנתניהו בסיעת הליכוד. לנתניהו יש עדיין תיק פנוי - המשרד שיתוף פעולה אזורי, אותו הפקיד בינתיים בידי שר אחר מהליכוד, מקורבו יואב קיש, והוא יוכל להשתמש בו בעתיד.

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן צפויה להתמנות לשרה במשרד ראש הממשלה, שסמכויותיה יוגדרו בהמשך. דיסטל אטבריאן נחשבת למקורבת לנתניהו, אך כפי שפורסם בוואלה! בחודשים האחרונים, היא הסתכסכה עם בכירים בלשכתו שהפעילו לחצים נגד מינויה. בסופו של דבר נתניהו החליט למנותה לשרה במשרדו, אבל כרגע לא ברורות מה יהיו סמכויותיה.

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר יתמנה לשר לביטחון לאומי, שלצורך הרחבת סמכויותיו נדרש תיקון החקיקה, שקיבל את הכינוי "חוק בן גביר". מספר 2 במפלגתו, יצחק וסרלאוף צפוי לקבל את תפקיד השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

כמו כן, לאחר פיצול המשרד לירושלים ומורשת, חבר הכנסת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) ימונה לשר לענייני מורשת, ומאיר פרוש מיהדות התורה יכהן כשר ירושלים. יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף יכהן כשר הבינוי והשיכון. זאת, לאחר שעורר סערה כשאמר שהוא אינו מכיר שיש משבר דיור בישראל. מעבר לכך, חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) תמונה לשרה למשימות לאומיות, שעד כה נקרא משרד ההתיישבות, וחבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) יכהן בתפקיד שר העלייה והקליטה.

יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה לתמונה המסורתית של הממשלה, בה נוכחות רק חמש נשים, "אפילו עם זכוכית מגדלת קשה לאתר בתוך ים הגברים את הנשים בתמונת הממשלה המסורתית. הממשלה הזאת מתחילה רע מאד עם מיעוט נשים בשולחן קבלת ההחלטות, והסכמים קואליציוניים שמעודדים הדרה, אפליה וגזענות. ארגוני הנשים וארגוני חברה אזרחית לא יעמדו מנגד- לא נאפשר לממשלה הזאת לרמוס זכויות של אף קבוצה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully