וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כית תמכה באפליה בטיפולים רפואיים, נתניהו תקף: "לא נפגע בזכויות להט"ב"

עודכן לאחרונה: 25.12.2022 / 23:42

ברקע ההסכם הקואליציוני המסתמן שקובע כי החוק יאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות בשל אמונה דתית, אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה כי "אסור לכפות על רופא לתת שירות אם זה נוגד את אמונתו". רה"מ המיועד הבהיר כי אינו תומך בעמדתה: "דבריה אינם מקובלים עלי"

ראש הממשלה המיועד פרסם הבהרה שנייה תוך שעות ספורות לדברי שותפיו העתידיים לממשלה 25.12.22/צילום: לשכת ראש הממשלה

חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) התייחסה הבוקר (ראשון) לחוק איסור האפליה שמפלגתה מבקשת לשנות, וטענה בריאיון בכאן רשת ב' כי אסור לכפות על רופאים לתת טיפול בניגוד לעמדתם הדתית. "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול", אמרה. "צריכים להפסיק להתייחס להלכה היהודית כאל משהו שהוא פחות ערך. ספר החוקים של מדינה מבטא את הקוד המוסרי שלה".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו גינה את ההתבטאות של חברת הכנסת: "דבריה של אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל". בניגוד לדבריו של נתניהו, בהסכמים הקואליציוניים כן יש את חוק איסור אפליה שיאפשר לא לתת שירות בעסק בנימוק של אמונה דתית, שעלול להוביל לפגיעה בזכויות קהילת הלהט"ב.

סטרוק ניסתה להרגיע לאחר הסערה, וטענה כי "אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי, ולא בשום שירות אחר. להט"בים הם בני אדם, וראויים לכבוד ולאהבה כמו כל אחד". לדבריה, "לא מדובר בכלל על זהות המטופל אלא על מהות הטיפול. אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל".

ח"כ אורית סטרוק במחאה נגד תקציב המדינה, כיכר הבימה ת"א 02 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
"ספר החוקים של מדינה מבטא את הקוד המוסרי שלה". סטרוק/ראובן קסטרו

בעקבות הסערה התקשורתית הרחבה, פרסם ראש הממשלה המיועד נתניהו הודעת הבהרה שניה. "אני שולל לחלוטין את דבריה של ח"כ סטרוק. לא ניתן להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם של אזרחי ישראל. במדינה שאני אוביל לא יהיה מצב שאדם, בין אם הוא להט"ב, ערבי, חרדי או כל אדם אחר, ייכנס לבית מלון ולא יקבל שירות, או ייכנס לרופא ולא יקבל שירות. זה לא קרה ב-15 שנות כהונתי כראש הממשלה - וזה לא יקרה גם עכשיו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לדבריה של סטרוק. "מצב שבו אזרחיות ואזרחים בישראל חשים מאויימים בשל זהותם או אמונתם חותר תחת ערכי היסוד הדמוקרטיים והמוסריים של מדינת ישראל", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "האמירות הגזעניות שנשמעות בימים האחרונים נגד קהילת הלהט"ב ובכלל נגד מגזרים וציבורים שונים - מדאיגות ומטרידות אותי מאוד.

'מדינת ישראל תקיים שיוויון זכויו​ת חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה - בלי הבדל דת, גזע ומין', כך נכתב במגילת העצמאות ועל כולנו לשמור על כך בכל מחיר. אני מגנה כל אמירה שמהווה בסיס להדרה או כל תופעה המאפשרת אפליה. אני פועל ואפעל בכל כוחי כנשיא המדינה על מנת למנוע פגיעה באוכלוסיות שונות בציבור".

עוד בוואלה!

השבוע הגורלי של הליכודניקים: המתח גואה, והקרבות על התיקים מגיעים לשיאם

לכתבה המלאה

מוקדם יותר, התייחס לסוגיה חבר הכנסת שמחה רוטמן. על אף שטען כי ההצעה לא תבטל את איסור האפליה, הבהיר בראיון בו השתתף כי בעל מלון דתי יוכל לסרב לארח לקוחות מקהילת הלהט"ב. "אם זה פוגע ברגשותיו הדתיים - אז כן", הסביר רוטמן.

לאחר מכן הוסיף רוטמן בציוץ בטוויטר: "חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא. ככה זה חופש. מזעזע, נכון?".

"אני מקווה שברור לכולם שהכותרת על דבריי היא לכל הפחות הוצאת דברים מההקשר, שלא לומר גובלת בשקר", המשיך רוטמן. "כשמישהו אומר שהוא תומך בזכותו של בעל עסק לפעול כרצונו, זה לא אומר שהוא תומך בכל מה שכל בעל עסק יעשה עם הבחירה שלו".

ח"כ שמחה רוטמן במהלך נאומו בישיבת ועדת הבחריות בכנסת 29 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
תומך בחוק. רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

בהסכם הקואליציוני של הציונות הדתית ויהדות התורה נקבע כי החוק יתוקן באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית, אם ניתן להשיג חלופה דומה בקרבת מקום. לפי ההסכם הקואליציוני עם המפלגות, המטרה היא לתקן את העיוות בסטטוס קוו שנעשה לאחרונה וכך באמצעותו תעוגן האפשרות לקיום אירועי תרבות או לימודים של חרדים ודתיים בהפרדה מגדרית.

בנוסח ההצעה נכתב: "יתוקן החוק האמור באופן שיאפשר יצירת וקיום קהילות מגורים על רקע דתי, וכן באופן שימנע פגיעה בבית עסק פרטי שנמנע מאספקת שירות או מוצר בשל אמונה דתית, ובתנאי שמדובר בשירות או מוצר שאינו ייחודי ושניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה".

המערכת הפוליטית סערה בעקבות התבטאויות חברי הכנסת. שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ מתח ביקורת חריפה על המהלך. "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה. אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה", מסר.

בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"לא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם". נתניהו/ראובן קסטרו

האח-של עולה למתקפה

"מערכת הבריאות תמשיך להיות המערכת המעורבת והמגוונת ביותר, ללא שמץ של גזענות ואפליה - עם יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, להט"בים, עשירים ועניים - בכל המקצועות ומוסדות הבריאות - כמטופלים ומטפלים", המשיך השר היוצא. "אורית סטרוק מחברון וסמירה פתחי מעכו - יקבלו טיפול שווה ויחס הולם מכל רופא ואחות, מכל רוקח ובכל קופת חולים. אמונתם או מוצאם או נטייתם של המטפל והמטופל - אינם רלבנטיים. מערכת הבריאות כולה תעמוד מול כל ניסיון להרוס אותה".

השרה היוצאת מירב כהן (יש עתיד) תקפה ואמרה כי "גם שבועת הרופא לא רלוונטית כשאת גזענית. לאן נוליך את הבושה?". חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) הוסיף כי "‏אין להתפלא מדבריה הגזעניים של אורית סטרוק. זו משנת חייה. יש להזדעזע משלוות הנפש של חברי הכנסת של הליכוד לנוכח הדברים הבזויים והמסוכנים".

יו"ר נעמת, חגית פאר, טענה כי ההתבטאויות של שני חברי הכנסת מזכירות "משטרים אפלים". לדבריה, "השתגענו לגמרי?! מרדף אחר נשים ולהט"בים, סימון אישי של אנשים לפי הזהות המינית שלהם או פעולותיהם למען שוויון מגדרי, רופאים שיוכלו להחליט במי הם מטפלים ובמי לא - לא להאמין שאלו טקסטים שמושמעים במדינת ישראל שהוקמה אחרי השואה. זה לא ימין ושמאל, אלא בני אדם חשוכים שרוצים להחריב את החיים של כולנו כאן".

בליכוד מבהירים: במקום סעיף הגזענות - נחוקק חוק בנוסח חדש

בהמשך, בליכוד התייחסו לביקורת על ביטול סעיף ההסתה לגזענות, שמנע בעבר מאנשי עוצמה יהודית להתמודד בבחירות - לאחר שנפסלו על ידי בג"צ. "סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת לא מנע התמודדות לכנסת של תומכי טרור וגזענים. לכן, נתניהו מתכוון לבטל את הסעיף - ובמקביל להביא חוק חדש למלחמה בגזענות ובטרור, שיבטיח אכיפה שיוויונית ואפקטיבית ליהודים וערבים כאחד", נמסר מטעם המפלגה.

בזאת, נתניהו מבהיר את הפרסומים לגבי ביטול סעיף ההסתה לגזענות כעילה לפסילת התמודדות לכנסת. בשבוע שעבר טענו בעוצמה יהודית כי הוסכם לבטל את הסעיף, זאת במטרה להקל על ההתמודדות של אנשי עוצמה יהודית מיכאל בן ארי וברוך מרזל שנפסלו בעבר מהתמודדות לכנסת על בסיס אותו סעיף. כעת בליכוד מבהירים כי הכוונה היא לבטל את הסעיף כולו ולחוקק חוק בנוסח חדש - ולא רק להקל על אנשי עוצמה יהודית.

"לתשומת לב חברנו בליכוד, אנחנו רגילים שסיכום זה סיכום ומילה זו מילה", הגיבו במפלגת עוצמה יהודית להודעת הליכוד. "החוק החדש שהליכוד עדכן כי בכוונתו להביא לא הובא לידיעתנו, ואנו כמובן פתוחים לשמוע איך נסלק מהכנסת את טיבי, עודה ועופר כסיף. מטרת ביטול הסעיף היא להפסיק את העוול שעושים רק כלפי יהודים (יזבק, זועבי, ובשארה לא נפסלו). גם אנחנו לא רוצים גזענות בכנסת ישראל, אבל גם לא רוצים אפליה ורדיפה רק נגד יהודים, בעוד שונאי ישראל כמו עודה מתמודדים לכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully