וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מתנער מאמירות שותפיו, אך זו הדייסה שהוא בעצמו בישל

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 6:56

רה"מ המיועד פרסם שתי הודעות גינוי להתבטאויות חברי הציונות הדתית על תיקון החוק לאיסור אפליה וקהילת הלהט"ב, שמעידות על מפלס הלחץ הגואה מהחולשה החילונית-ליברלית של ממשלתו הנכנסת. מי שהבטיח ממשלת ימין מלא-מלא קיבל ממשלה דתית מלא-מלא שחושפת את הליכוד בבטן הרכה

ראש הממשלה המיועד פרסם הבהרה שנייה תוך שעות ספורות לדברי שותפיו העתידיים לממשלה 25.12.22/צילום: לשכת ראש הממשלה

בהפרש של כמה שעות, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אמש (ראשון) שתי הודעות גינוי להתבטאויות השערורייתיות של שותפיו מהציונות הדתית. אחרי פרסום ההסכמים הקואליציוניים של ממשלתו השישית, חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן יצאו לחגוג את ניצחונם והישגם בהסכמתו של נתניהו לתקן את החוק לאיסור אפליה בממשלה החדשה. הם הסבירו את פרשנותם לחוק, שיאפשר, לדידם, לא להעניק שירותים מטעמים של אמונה דתית.

נתניהו, בתגובתו הראשונה, הלך על שיטת ההכחשה, המוכרת באמרת הכנף שלו: "מה, מה פתאום?". על אף שהחוק המדובר מופיע שחור על גבי לבן, ראש הממשלה המיועד טען שההסכמים הקואליציוניים לא כוללים פגיעה בקהילת הלהט"ב. רק אחר כך, כשבליכוד הבינו את עוצמת הנזק, מיהרו לפרסם הבהרה שניה, הפעם מצולמת, בה נתניהו חידד והתחייב שבכהונתו לא תהיה כל אפליה. לא נגד קהילת הלהט"ב, לא נגד הערבים ולא בכלל.

בנימין נתניהו בטקס השבעת הכנסת, 15 בנובמבר 2022. רויטרס
"מה, מה פתאום?". נתניהו/רויטרס

זו לא הפעם הראשונה שנתניהו נאלץ לנקות אחר שותפיו. בחודשיים שחלפו מאז הבחירות, וביתר שאת ככל שהתקדם במשא ומתן הקואליציוני, הליכוד נאלץ להתמודד חדשות לבקרים עם אמירות, עמדות והתבטאויות של חברים בקואליציה העתידית.

מלאכת הניקיון הראשונה הייתה ליו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, שדרש וקיבל לידיו סמכויות חינוכיות רחבות על כלל בתי הספר בארץ, כר נרחב לקידום משנתו האנטי-להט"בית החשוכה. בפרוץ הסערה שלאחר מכן, גורמים בליכוד הסבירו כי לא הבינו את גודל המתנה והעוצמה שנתנו למעוז. נתניהו נחפז להרגיע כי ישגיח על פועלו ולא תהיה פגיעה בקהילת הלהט"ב.

בהמשך, אחרי ששותפיו החרדים והחרד"לים דרשו לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות והקפיצו את יהדות התפוצות, נתניהו דאג בסדרת ראיונות באנגלית להתחייב כי לא ישנה את חוק השבות. ובכן, מיותר לציין שדרישת החרדים והחרד"לים לתקן את החוק אכן נכנסה להסכמים הקואליציוניים, אומנם בגרסה מרוככת - שמבטיחה לבחון את התיקונים לחוק באמצעות ועדה - שם קוד למסמוס בממשלה, אך עדיין עם תאריך תפוגה - תוך 60 יום מהשבעת הממשלה.

אבי מעוז וחברי נעם בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
מלאכת הניקיון הראשונה החלה איתו. מעוז/ראובן קסטרו

לאחר מכן היה גם את יו"ר אגודת ישראל, שר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף, שטען שאין משבר דיור בישראל. גם שותפו משה גפני, שהציע שחצי מהעם יתגייס והחצי השני ילמד תורה, ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ', שאמר בריאיון שהשפע הכלכלי יושג בזכות התורה והאמונה.

ובסוף השבוע, בעוד ההסכמים הקואליציוניים המפורטים מתפרסמים בזה אחר זה וחשפו עד כמה הליכוד נכנע לדרישות שותפיו, נוסף עוד דובדבן לקצפת: הפרסום בידיעות אחרונות על הרשימות השחורות של מפלגת נעם שמתייגות פמיניסטיות ואנשי קהילת הלהט"ב, שהלהיטו עוד יותר את החשש, הזעם והמחאה של ציבורים חילוניים וליברליים מפני הממשלה החדשה. ואז הגיעו סטרוק ורוטמן, והוסיפו עוד לחגיגה עם איסור האפליה. העובדה שנתניהו טרח להוציא שתי הודעות גינוי והבהרה מעידות בעיקר על מפלס הלחץ הגואה.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
העובדה שטרח להוציא שתי הודעות גינוי והבהרה מעידות בעיקר על מפלס הלחץ הגואה. נתניהו/ראובן קסטרו

נתניהו מחכה בקוצר רוח להשבעת הממשלה, בחמישי הקרוב או לכל המאוחר ביום שני הבא. כל יום של משא ומתן רק מעלה את הדרישות של שותפיו, ומאפשר להן לחגוג על חשבונו ולמשוך אליו את האש. הדרישות והאמירות של הפוליטיקאים החרדים והחרד"לים פוגעות רק בליכוד, וחושפות את המפלגה בבטן הרכה - דת ומדינה, את החולשה החילונית-ליברלית שלהם בממשלה, ואת חוסר היכולת של נתניהו להרגיע את שותפיו. הוא הבטיח לבוחריו ממשלת ימין מלא-מלא, אך סדר היום של הקואליציה העתידית מאז הבחירות משקף ממשלה דתית מלא-מלא, ולא בטוח שלכך הם פיללו.

רק שבניגוד להבהרות ולגינויים המופתעים של נתניהו, אין בהתרחשויות כל הפתעה: זו הדייסה שהוא בעצמו בישל. הוא זה שבחר לכרות ברית פוליטית עם החרדים והמתנחלים הקיצוניים, בשל מצבו הפלילי והמשפטי, והוא זה שניהל איתם בחודשיים האחרונים משא ומתן ללא גבולות או עצירה והעניק להם כמעט את כל מבוקשם.

בצלאל סמוטריץ' ולצידו יצחק גולדקנופף, הכנסת. 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
סמוטריץ' וגולדקנופף/ראובן קסטרו

בליכוד מאשימים כעת את החרם של הגוש הנגדי בקיצוניותה של הממשלה המתגבשת, ושוכחים בחוסר אלגנטיות את המרמה שהפילה את ממשלת האחדות הקודמת. ובכל מקרה, זה לא מסביר את מה שקרה במשא ומתן. נתניהו לא היה חייב למסור לאבי מעוז את האחריות על תוכניות ההעשרה בבתי הספר, וגם לא להסכים לדרישתו של בן גביר לשנות את עילות פסילת ההתמודדות לכנסת כדי להכשיר את אנשי עוצמה יהודית שנפסלו בעבר על גזענות.

הוא גם לא היה חייב להיענות לדרישת הציונות הדתית, ולהתחייב שלא לחתום על אמנה בינלאומית למאבק באלימות כלפי נשים, כפי שנחשף אתמול בוואלה!, או למאות דרישות סך הכל של כל המפלגות בקואליציה שמופיעות בהסכמים הקואליציוניים המפורטים ביותר שידעה הכנסת אי פעם.

בכירים בליכוד מסננים בשקט שלא כל מה שסוכם על הנייר אכן יתממש, ומאותתים שלפחות חלק מהסעיפים בהסכמים ימוסמסו בתהום הנשייה. נתניהו מקווה שביום ההשבעה המשוואה תתהפך, והשותפים שלו יחשבו פעמיים לפני שהם יאיימו לפרק את הממשלה. אבל מאחר והם לא יהפכו את חברבורותיהם ויהפכו פתאום לאוהבי קדמה, זכויות נשים וקהילת הלהט"ב, סביר להניח שזו רק ההתחלה, ומלאכת הניקיון תימשך גם אחרי הקמת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully