וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 נרצחים בחודש אחד: החברה הערבית משלמת את מחיר התכניות התקועות

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 0:45

בפיצוץ מטען, בחתונה, בחנות נרגילות ובאתר בנייה, בזרזיר, בחיפה, בב"ש ובפזורה - הרציחות בחברה הערבית שברו שיא שלילי בספטמבר, והחודש עדיין לא נגמר. המנהיגים, שמאשימים את הממשלה בהפרת התחייבויות, קיבלו אישור לטענות מדובר המשטרה לשעבר: "לא רצו לטפל באלימות"

בווידאו: תיעוד הרצח בחיפה/מערכת וואלה!

לצוות מד"א שהוזעק לצומת ניצני עוז שבכביש 57 בשרון ב-2 בספטמבר לא נותר אלא לקבוע את מותם של חאלד עוקבי, בן 37, ויוסף תכרורי, בן 45, שניהם תושבי קלנסווה שנמצאו ישובים במכונית, ירויים וללא רוח חיים. זו הייתה יריית הפתיחה לחודש הקטלני אי פעם לחברה הערבית בישראל.

שבוע אחרי הרצח הכפול, ב-9 בספטמבר, שבה רים סעיד חיחי אברהים בת ה-36 מביקור אצל קרובי משפחה בכפר ראמה, אבל כשהייתה כבר בפאתי כפר מגוריה, סאג'ור, התפוצץ מטען שהוצמד לרכבה והוא עלה באש. מותה נקבע במקום, הרקע עדיין אינו ברור. במקביל, שלושה תושבי מחנה הפליטים שועפאט ליד ירושלים נרצחו באותה יממה: ב-9 בספטמבר נרצח בירי מוחמד נאדר אל-עדאווי בן ה-18 במהלך קטטה; ב-10 לספטמבר, אחרי הלווייתו, התפתחה קטטה בה נורה למוות עבד וליד מזערו בן ה-33 ומאוחר יותר מת מפצעיו מחמוד אחמד אבו-תורקי, בן 40 מחברון שהתגורר במחנה לצורך עבודתו וככל הידוע נפצע כשנקלע לירי שקטל את עדאווי.

יוסף תכרורי וחאלד עוקבי תושבי קלנסווה שנורו למוות, 3.9.21. ., אתר רשמי
יריית הפתיחה לחודש מדמם. עוקבי ותכרורי/אתר רשמי, .

נרצחי ספטמבר השחור

  • 2.9: חאלד עוקבי, בן 37. יוסף תכרורי, בן 45
  • 9.9: רים סעיד חיחי אברהים, בת 36. מוחמד נאדר אל-עדאווי, בן 18
  • 10.9: עבד וליד מזערו, בן 33. אחמד אבו-תורקי, בן 40
  • 16.9: חאלד זואווי, בן 38. אחמד עמאש, בן 42
  • 20.9: פאדי גריפאת, בן 24. עלאא סרסור, בן 26
  • 21.9: חוסאם זגייר, בן 32. יוסף חסין אלשקילי, בן 30
  • 23.9: חוסאם עוסמאן, בן 24
  • 24.9: נעים סורי, בן 55. אחמד אלג'רג'אוי, בן 30
  • 25.9: סומיה טלאלקה, בת 42
  • 27.9: איאד דבדוב, בן 32

כמה ימים לאחר מכן, ב-16 לספטמבר בבית קפה נרגילות בעכו העתיקה נורה למוות חאלד זואווי, תושב העיר בן 38. בעוד מפקד מחוז חוף של המשטרה ניצב יורם סופר מבקר בזירה ומקיים התייעצות עם השוטרים, הוא כבר הוזעק לג'סר א-זרקא, שם נרצח ביריות בפתח ביתו צלם האירועים אחמד עמאש בן ה-42. פאדי גריפאת, בן 24 מזרזיר, נורה למוות בכפרו ב-20 לספטמבר, להערכת המשטרה על רקע סכסוך בין עבריינים. באותו יום, בחתונה בטייבה, פתח אחד האורחים בירי ללא אבחנה מנשק אוטומטי, ממנו נהרג חברו עלאא סרסור, תושב העיר בן 26, ועוד חמישה נפצעו.

למחרת, ב-21 לספטמבר, נרצח בדריסה רס"ר חוסאם זגייר, עובד חברת החשמל בן 32 בעת מילוי תפקידו כשוטר סיור מתנדב בתחנת נהריה כשהגיע עם שוטר אחר לברר דיווח על הקמת רעש בחג, באתר בו העירייה מתקינה צינור ניקוז. השוטר נפצע ואושפז. מאוחר יותר אותו יום נמצא תושב מסעודין אל עזאזמה בפזורה הבדואית, יוסף חסין אלשקילי בן ה-30, כשהוא במכוניתו בשטח פתוח מזרחית לנאות חובב, ירוי בראשו וללא רוח חיים. המכונית הייתה מנוקבת כדורים.

חוסאם זגייר בן ה-32 מירכא, שנדרס למוות בנהריה. דוברות משטרת ישראל
שילם את מחיר ההזנחה. זגייר/דוברות משטרת ישראל

ב-23 לספטמבר, בכיכר אמיל חביבי בחיפה, נצמד רכב למכוניתו של חוסאם עוסמאן תושב העיר בן 24 המוכר למשטרה, אש נפתחה לעברו והוא נפצע אנושות. זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו בבית החולים רמב"ם בעיר. הרכב ממנו נורה הסתלק במהירות, הוצת ועלה באש במנהרה מתחת לכביש 2 במבואות חיפה הדרומיים. במשטרה סבורים כי הרקע הוא התפרצות מחודשת של סכסוך ארוך שנים בין משפחות חמדון ואבו כליב.

ביום שישי, 24 בספטמבר, בשכונת סליזיאן בנצרת, נמצא מוטל על הקרקע ליד בניין מגורים, ירוי וללא רוח חיים, העבריין נעים סורי בן ה-55 שלאחרונה השתחרר ממאסר ארוך. בערב, בחנות נרגילות ברחוב סמילנסקי עיר העתיקה במרכז באר שבע, ירו למוות שני רעולי פנים באחמד אלג'רג'אוי בן 30 משגב שלום, דמות מוכרת למשטרה. הוא פונה במצב קשה לבית החולים סורוקה, ושם נקבע מותו. בעל החנות נפצע באורח בינוני.

במוצאי שבת 25 לספטמבר בישוב לקיה, הובאה סומיה טלאלקה בת 42 משכונה א' כשהיא ירויה וללא סימני חיים למרפאה ביישוב, שם חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותה. המשטרה פתחה בחקירת חשד לרצח. אתמול, איאד דבדוב, תושב ג'דיידה-מכר בן 32, נורה למוות ביישוב, בתקרית בה גבר נוסף בן כ-30 נפצע באורח קשה.

רכבו של חוסאם עותמאן, תושב חיפה בשנות ה-30 לחייו שנרצח בעיר, 24 בספטמבר, 2021. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
זירת הרצח בחיפה, שלשום/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

עד כה נרצחו החודש 17 בני אדם בחברה הערבית, ו-98 מתחילת השנה. ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף ביוזמות אברהם, כבר מכנה אותו "ספטמבר השחור". "מספר הנרצחים החודש הוא הגבוה ביותר מאז קום המדינה", אמר אבו ראס, "על המשטרה לקבל החלטה שהיא ממגרת את הפשיעה ונלחמת בכל הכלים נגד ארגוני הפשיעה, שהם אולי אחוז קטן - אבל השפעתם כה גדולה. הם נכנסו לוואקום של היעדר שיטור שוויוני והוגן, והם עושים כל העולה על רוחם ומטילים את חתתם על השלטון המקומי ועל האזרחים שומרי החוק. יש צורך בטיפול ממוקד של משטרה המצוידת בכל הכלים הנדרשים, שחייבת לפעול באגרסיביות נגד ארגוני הפשיעה האלה".

לפי נתוני מרכז אמאן למאבק בפשיעה בחברה הערבית, מתחילת השנה נרצחו 93 ערבים, ומנהל אמאן עו"ד רדא ג'אבר ועמיתו ד"ר אבו ראס תמימי דעים כי בקצב הנוכחי השנה עלול מספר הנרצחים בחברה הערבית לעלות על 113 הנרצחים ב-2020. ג'אבר מזהיר מפני "איבוד שליטה ואיבוד עשתונות בלי שום פחד והרתעה. כותרת התקופה הזו - לעולם לא חוסן, לאף אחד מאיתנו".

זליגת האלימות

כפי שניתן להיווכח בחודש ספטמבר וכפי שמזהירים מומחים זה זמן, האלימות הרצחנית בחברה הערבית אינה תחומה עוד ביישובים הערבים והיא מתפרצת גם בערים ושכונות מעורבות בעכו, חיפה ובאר שבע. בעקבות האלימות בחיפה, המשטרה הקימה מפקדה משימתית שתוגברה בשוטרי משמר הגבול ממחוז חוף ושהחל לפעול בשכונות בסוף השבוע.

ראשי הערים אינם מסתפקים בכך. ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', הכריז בסוף השבוע על "גיבוש מודל עירוני שישלים את מה שכוחות הביטחון אמורים לבצע" ופירט יוזמות שונות שנועדו להילחם בפשיעה. בחיפה הכריזה ראשת העיר עינת קליש רותם לפני שלושה חדשים על מבצע "ייבוש הביצות" למיגור הפשיעה בשכונת הדר בפרט ובעיר בכלל, בשיתוף המשטרה, תוך גיוס 39 פקחים ובהשקעה של 15 מיליון שקלים. ההצלחה לא נראית בשטח. מאז ההכרזה נרצחו בעיר עוד חמישה אנשים, בהם ארבעה ערבים שהרצח שלהם טרם פוענח.

השפעות הפשיעה ניכרות גם על מי ששורד את האלימות. בסוף השבוע נפצעו עשרה ערבים באירועי אלימות רצחניים וחלקם יידרש לאשפוזים ממושכים ושיקום ארוך. יהיו מי שיוותרו נכים לשארית חייהם. בליל שבת, ילד כבן שש נפצע באורח קשה כתוצאה מירי חולף לעבר רכב בשכונת עין טינה באום אל-פחם.

אחמד אלג'רג'אווי עם נשק מחוץ לימ"ר דרום. תמונות גולשים
"נשלים את מה שכוחות הביטחון אמורים לבצע". העבריין שנרצח בבאר שבע/תמונות גולשים

המשטרה עובדת, אבל לא עומדת בקצב תיקי ההצתות, ירי, השלכת רימונים והטמנת מטעני חבלה, איום על עדים, סחיטת דמי חסות, חטיפות, החזקת נשק ואמל"ח ועבירות חמורות של אלימות במשפחה שנערמים על שולחנות החוקרים.. לפני ארבע שנים הקימה המשטרה מינהלת לשיפור השירות בחברה הערבית והחלה בגיוס שוטרים בני החברה הערבית ופתיחת תחנות ביישובים, אבל בשטח לא מרוצים מהתוצאות.

"תושבי היישוב קיבלו את פתיחת הנקודה בזרועות פתוחות וציפו שאכן מקרי הפשע והאלימות יטופלו", כתב בשבוע שעבר ראש המועצה שייח מוראד עמאש למפכ"ל קובי שבתאי, "למרות שברישומים של המשטרה קיים שיפור אך לצערנו רבות הן הבעיות המדירות שינה מעינינו ותושבי ג'סר א-זרקא אינם מרגישים בבטחה וחרדים לגורל ילדיהם. לא נתחיל לספור את מקרי הרצח האכזריים שקרו ועד עצם יום זה לא פוענחו ולא ידוע לנו על כל טיפול בעניינם של הנרצחים".

הדברים קיבלו חיזוק מפתיע מדובר המשטרה לשעבר הלל פרטוק. "במשטרה לא רצו תקופה ארוכה לטפל באלימות במגזר הערבי. 'תנו להם', הייתה הגישה", כתב בטוויטר. "זה נבע ממספר סיבות: 1. אי יכולת משילות בישובים הערבים 2. כל התערבות משטרתית הביאה לגל אלימות נוסף 3. גל האלימות הנוסף הביאו לוועדות בדיקה ולחקירות ומי רוצה את כאב הראש הזה. את התוצאה אנחנו מקבלים היום לפנים".

ניצב ג׳מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים. יואב איתיאל
"התוצאות אינן מספקות". חכרוש/יואב איתיאל

בחודש שעבר חנך ראש הממשלה נפתלי בנט את האגף החדש של משטרת ישראל לסיכול הפשיעה בחברה הערבית, המחליף את אותה מינהלת, כשלצדו השר לביטחון הפנים עמר בר לב והמפכ"ל קובי שבתאי. מאז, נרצחו עוד 22 ערבים. "הצבתי בראש סדר העדיפויות שלי את המלחמה הזאת, ואני לא מתכוון לוותר או להוריד את הרגל מהגז". הבטיח השר בר לב בשבוע שעבר בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, "בשבועות הקרובים יעבור התקציב ונוכל להעלות הילוך. 1,100 שוטרים יגויסו ויופנו לכך, תחנות ונקודות משטרה יעובו, שב"כ יסייע. אני לא אוותר".

"מספר הנרצחים השנה שבר שיאים ובינתיים לממשלה יש תכנית שאמורה להביא תוצאות רק בעוד עשור", האשים יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בשיחה עם וואלה!. "זו תכנית שתאפשר את הרצח של עוד אלף ומאתיים אזרחים ערבים ולכך לא נוכל להסכים. אנחנו נאבק על החיים שלנו ולא נקבל עוד עשור של שכול. אנחנו נאבק יחד, עד שהחיים של ערבים ויהודים יהיו שווים. אם החיים שלנו הם לא נורמאליים, אז החיים של המדינה כולה אמורים להיות לא נורמליים, של הממשלה אמורים להיות לא נורמליים ושל השר לביטחון פנים הם אמורים להיות לא נורמליים".

"משטרת ישראל על כל זרועותיה תמשיך במאבק בפשיעה בחברה הערבית", אמר לוואלה! ניצב ג'מאל חכרוש, העומד בראש אגף סי"ף. "בראש סדר העדיפות במשטרה היא הלחימה באלימות בחברה הערבית". הוא הודה כי "נכון לעכשיו התוצאות אינן מספקות", אך ציין כי "יחד עם זאת קיימת עשייה רבה בתחום שבאה לידי ביטוי בין היתר בתפיסת עשרות נשקים בכל שבוע, מעצרים חיפושים והגשת כתבי אישום". ניצב חכרוש הבטיח: "אנו נמשיך בפעילות בנחישות מקצועיות והתמדה. מדובר בתהליך שיארך זמן, אך נמשיך בו עד לקבלת התוצאות והשינוי המיוחל. אני קורא לכל הגורמים הנדרשים שיהיו שותפים למאבק וכולנו ביחד נצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully