וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של רפיק חרירי: "ישראל ולבנון צריכות להתקדם לשלום, חיזבאללה ארגון טרור"

בהאא חרירי, אחיו של רה"מ הנוכחי של לבנון ובנו של אחד הפוליטיקאים הבולטים בהיסטוריית המדינה, הביע תקווה שהמו"מ על הגבול הימי יוביל לשינוי אזורי. בריאיון לאתר Axios הוא מתח ביקורת על אחיו, שמנהל מו"מ על הרכבת הממשלה עם הארגון השיעי: "לא עושה את הדבר הנכון"

בווידאו: אל-חרירי מודה על ההחלטה להעניק לו את המנדט להרכיב ממשלה בלבנון/צילום: רויטרס

בהאא חרירי, בנו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי, אומר כי לבנון וישראל צריכות לפתור את המחלוקות בגבול הימי והיבשתי ולהתקדם להסכם שלום, וקורא לאחיו סעד חרירי, שמרכיב כעת ממשלה חדשה, לא להגיע לשום עסקה פוליטית עם חיזבאללה - אותו הוא כינה ארגון טרור. חרירי אמר את הדברים בריאיון לעיתונאי ברק רביד באתר החדשות האמריקני Axios.

רפיק חרירי היה אחד הפוליטיקאים ואנשי העסקים הבולטים ביותר בהיסטוריה של לבנון. ב-14 בפברואר 2005, כמה חודשים לאחר שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה תחת הלחץ של המשטר הסורי, הוא נרצח בפיגוע תופת בביירות. בית דין בינלאומי קבע בחודש אוגוסט האחרון כי פעילי חיזבאללה עמדו מאחורי הרצח. לאחר ההתנקשות, בנו הצעיר של רפיק חרירי, סעד, הפך ליורשו הפוליטי - בעוד הבן הבכור, בהאא, התמקד בעולם העסקי.

בהא חרירי בנו של רפיק אל-חרירי במהלך ראיון ל- axios. -, אתר רשמי
"אבא שלי היה איש של שלום". בהאא חרירי/אתר רשמי, -

בהאא חרירי לא היה מעורב בפוליטיקה הלבנונית ובשנים האחרונות חי מחוץ ללבנון. הוא מנהל קרן השקעות גדולה והונו מוערך ביותר משני מיליארד דולר. בחודשים האחרונים החל להגביר את פעילותו הציבורית ותמך בכמה ארגונים אזרחיים שהובילו את המחאות בלבנון ואת הקריאות לרפורמות במדינה.

"אבא שלי היה איש של שלום", אמר חרירי בריאיון. "יש ללבנון ולישראל מחלוקות שצריך לפתור, אבל בסוף היום אנחנו צריכים להשיג שלום. אני רוצה שהילדים שלי יחיו בשלום ולא במלחמה. אני מאמין שחלק גדול מהציבור בלבנון מאמין בכך. זה היה חלק ממה שרפיק חרירי לימד אותנו".

עוד בוואלה!

נפתחו השיחות בנושא הגבול הימי בין ישראל ללבנון, המו"מ יימשך

לכתבה המלאה
רפיק אל-חרירי. רויטרס
"חושב שלהקים ממשלה עם חיזבאללה זו לא טעות - זו טעות גדולה". רפיק אל-חרירי/רויטרס

לפי החוק בלבנון, ישראל מוגדרת מדינת אויב. לכן ההתבטאות הזו מצידו של אחד מבניה של השושלת הפוליטית החשובה ביותר בלבנון היא חריגה מאוד. אחיו של בהאא חרירי - סעד, שאולי יחזור בקרוב לתפקיד ראש ממשלת לבנון - ידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות.

לפני כמה שבועות, במקביל לחתימת הסכמי הנורמליזציה שישראל חתמה עם איחוד האמירויות הערביות ועם בחריין, החל מו"מ ישיר בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני בפעם הראשונה זה 30 שנה. המו"מ עוסק בסימון הגבול הימי בין שתי המדינות, בניסיון לפתור את המחלוקות סביב מאגרי הגז הטבעי במזרח הים התיכון ששווים מוערך במיליארדי דולרים.

בריאיון, אמר בהאא חרירי כי הוא סבור שהמו"מ בין לבנון לישראל על הגבול הימי הוא טוב והדגיש כי הוא מקווה שהמהלך קשור לשינוי באזור בעקבות הסכמי הנורמליזציה. "זה דבר חיובי עבור לבנון, אבל צריך לוודא שהמו"מ לא מאפשר לחיזבאללה מרחב נשימה", הסביר ל-Axios.

"הגבול הוא כמו פצע פתרוח שנותן לחיזבאללה מרחב תמרון"

לדברי חרירי, לבנון וישראל צריכות לפתור את המחלוקות גם לגבי הגבול היבשתי, במיוחד בהר דב - מחלוקת בה משתמש חיזבאללה כעילה לחיכוך עם ישראל. "הגבול היבשתי הוא כמו פצע פתוח שנותן לחיזבאללה מרחב תמרון", אמר חרירי. "האו"ם קבע בשנת 2000 שחוות שבעא (הר דב) הוא חלק מסוריה. הסורים השאירו את הנושא פתוח בגלל המצב עם חיזבאללה".

בריאיון מותח בהאא חרירי ביקורת על אחיו סעד, שמנהל מו"מ על הרכבת ממשלה עם חיזבאללה. הוא מציין כי החליט להגביר את פעילותו והתבטאויותיו הפומביות כיוון שחש שהמצב בלבנון קריטי ולאחר הפיצוץ בלבנון החליט שאינו יכול לשבת בחיבוק ידיים. עם זאת, הוא הדגיש כי אינו מתכוון לרוץ למשרה פוליטית כלשהי בלבנון, אלא רק להיות פעיל בזירה הציבורית.

"בזמנו של רפיק חרירי חיזבאללה לא הייתה בממשלה. עד מותו חיזבאללה לא היתה חלק מאף ממשלה", הוא אומר בריאיון ומשגר מסר לאחיו. "אני חושב שלהקים ממשלה עם חיזבאללה זו לא טעות - זו טעות גדולה".

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי בארמון הנשיאות, 12 באוקטובר 2020. רויטרס
ידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות. סעד אל-חרירי/רויטרס

לדבריו, ממשלה שבה יהיו שרים מחיזבאללה לא תזכה לתמיכת הקהילה הבינלאומית או לתמיכת מדינות המפרץ, ולכן תתקשה להתמודד עם המשבר הפוליטי והכלכלי העמוק שבו נמצאת לבנון. "חיזבאללה ותומכיה הגיעו לנקודת אל-חזור מבחינת הכישלון שלהם בניהול המדינה ועליהם לזוז הצידה ולתת לאנשים עם עבר נקי להציל את המדינה. יש לנו הרבה אנשים כאלה - כולל לבנונים שחיים בחו"ל", הוא אומר.

כשנשאל האם הוא מאוכזב מכך שאחיו מנהל מו"מ פוליטי עם חיזבאללה, השיב: "אני אוהב את אח שלי ואכפת לי ממנו, אבל חילוקי הדעות הפוליטיים ביננו עמוקים מאוד. צריך להתייחס לחיזבאללה כאל ארגון טרור. עבורי זה ברור שכל אחד שמסכים להקים ממשלה שנשלטת על ידי חיזבאללה אינו עושה את הדבר הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully