וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתחו השיחות בנושא הגבול הימי בין ישראל ללבנון, המו"מ יימשך

עודכן לאחרונה: 14.10.2020 / 17:54

המשא ומתן לפתרון המחלוקות החל בבסיס האו"ם בנאקורה הסמוכה לגבול בין המדינות. הדיונים נמשכו כשעה, והצדדים הסכימו להיפגש בשנית בעוד כשבועיים. "צעד ראשון במסע של אלף מייל", הכריזה המשלחת הלבנונית

בווידאו: המשלחת הישראלית עוברת את גבול לבנון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הסבב הראשון של המו"מ על הגבול הימי בין ישראל ללבנון התקיים היום (רביעי) בבסיס האו"ם בעיירה נאקורה שבדרום לבנון. המפגש הראשון נמשך כשעה בלבד והצדדים סיכמו לקיים סבב מו"מ נוסף ב-28 באוקטובר.

בהודעה משותפת שפרסמו ארצות הברית והאו"ם, שנציגיהם השתתפו בשיחות, נמסר כי השיחות היום היו "מועילות" וכי נציגי ישראל ולבנון הדגישו את מחוייבותם להמשך המו"מ.

בהודעה שפרסמה לשכתו שר האנרגיה יובל שטייניץ, שאחראי על הנושא מטעם הממשלה, נמסר כי הצדדים דנו "בתהליכים להמשך הדיונים וקבעו את סדר היום לדיונים הבאים".

חברי המשלחת הישראלית חזרו מהמפגש עם הלבנונים ועדכנו את שטייניץ על השיחות. "השר אישר את המשך השתתפותה של ישראל במפגשים הבאים על מנת להמשיך ולתת למהלך סיכוי", נמסר מלשכת שר האנרגיה.

מסוק טס מעל בסיס האו"ם בנאקורה, לבנון, 14 באוקטובר. רויטרס
"צעד ראשון במסע של אלף מייל". מסוק מעל בסיס האו"ם בנאקורה, היום/רויטרס

המשלחת הלבנונית אף נפגשה בצהריים עם נשיא המדינה מישל עאון, ועדכנה אותו על המגעים. במהלך פגישת המשא ומתן עם ישראל כינה יאסין את השיחות כ"משא ומתן טכני ולא ישיר". זאת, חרף העובדה שנציגי ישראל ישבו עמו באותו חדר.

ראש אגף המבצעים הלבנוני לא פנה ישירות לצוות המשא ומתן הישראלי, ואף לא הזכיר את המילה "ישראל" בדבריו, אלא אמר כי הוא מקווה ש"הצד האחר" יתנהל בהתאם לחוק הבינלאומי וישמור על חשאיות הדיונים.

"אנחנו עושים היום את הצעד הראשון במסע של אלף מייל לסימון הגבול הדרומי של לבנון", אמר יאסין. "אנחנו מקווים שהשיחות יתנהלו בצורה יעילה שתאפשר לנו להגיע להסכם תוך פרק זמן סביר".

כוחות יוניפי"ל בנאקורה, לבנון, 14 באוקטובר 2020. רויטרס
כוחות יוניפי"ל בנאקורה, היום/רויטרס

מפלגת אמל הלבנונית וחיזבאללה מתנגדים להרכב המשלחת הלבנונית למשא ומתן על שרטוט הגבול היומי. בהודעה שפרסמו נטען כי לפי הסכם המסגרת עליו הכריז יו"ר הפרלמנט וראש המפלגה נביה ברי, המבוסס על הבנה מאפריל 1996 ועל החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, הפגישות אמורות להיערך רק בנוכחות קצינים המשרתים כעת בצבא.

"הרכב המשלחת כולל גם אזרחים בעלי זיהוי פוליטי וכלכלי ולכן שני הארגונים מתנגדים להיגרר אחר מה שרוצה ישראל. הרכב המשלחת חורג מההבנות ופוגע בלבנון ובאינטרס העליון שלה", אמרו.

בראש המשלחת הישראלית עמד מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, והשתתפו בה נציגים ממשרדו, משרד ראש הממשלה, משרד החוץ וצה"ל. המשלחת הלבנונית, בהובלת מנהל הדלק במשרד האנרגיה וויסאם שבת, הגיעה באמצעות שני מסוקים צבאיים, ולקחו בה חלק גם ראש אגף המבצעים בצבא לבנון, הגנרל באסאם יאסין, ויועצים משפטיים ודיפלומטים ממשרד החוץ הלבנוני.

הדיונים מתנהלים בתיווך נציג ארצות הברית דיוויד שנקר, עוזרו של שר החוץ מייק פומפאו, ונציג האו"ם בלבנון יאן קוביש. בכירים לבנונים אמרו בימים האחרונים כי למרות שישבו בחדר אחד, הם לא מתכוונים לדבר ישירות עם המשלחת הישראלית, אלא לבקש מנציגי ארצות הברית והאו"ם להעביר את המסרים בין הצדדים.

בכירים בישראל ובלבנון הודיעו בתחילת החודש על השגת הבנות לתחילת המשא ומתן, לאחר 30 שנים בהן לא התקיים כל שיח מדיני בין הצדדים. המחלוקות שעומדות במרכז השיחות נוגעות לסוגית המים הכלכליים, השטח בו למדינה יש זכויות שימוש במשאבי הטבע, ובמקרה הזה - מאגרי גז בשווי מיליארדי דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully