וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

78 הרוגים ואלפי פצועים בביירות: "כמו פצצת אטום, האחראים ישלמו מחיר"

סוכנויות הידיעות, יפעת רוזנברג, טל שלו ואמיר בוחבוט

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 23:48

בתקרית שהרעידה את לבנון נפצעו לפחות 4,000 איש ורבים לכודים מתחת להריסות. עדי ראייה תיארו כיצד "אנשים צעקו ורצו כשהם ספוגים בדם". בכיר בלבנון: 2,700 טון של אמוניום חנקתי גרם לפיצוץ. מועצת הביטחון בלבנון: ועדה מיוחדת תחקור את האירוע. טראמפ: "נראה כמו מתקפה"

שידור חי מביירות, לבנון (צילום: רויטרס)

LIVE

פיצוץ עז הרעיד אמש (שלישי) את אזור הנמל בביירות שבלבנון. שר הבריאות במדינה חאמד חסן אמר כי יותר מ-78 בני אדם נהרגו בפיצוץ, לפחות 4,000 נפצעו - ורבים נוספים עדיין לכודים מתחת להריסות. בריאיון לרויטרס חסן תיאר את עבודות החילוץ הליליות באזור הפיצוץ. "ישנם עדיין המון נעדרים. אזרחים שואלים את כוחות החירום היכן נמצאים קרוביהם, אך זה מאד קשה לערוך חיפושים במהלך הלילה כיוון שאין חשמל באזור", אמר.

מעדויות של הנוכחים בזירת הפיצוץ, שהורגש אפילו בקפריסין, עולה כי מדובר באירוע בסדר גודל שלא נראה כמותו שנים בלבנון. בתי החולים קורסים תחת העומס, ופצועים רבים מקבלים טיפול רפואי ברחובות. "צוות הכבאים שהוזעק למקום פשוט נעלם לאחר הפיצוץ", תיאר מנהל הנמל בביירות לרשת "סקיי ניוז".

תושב ביירות בשם פאדי רומי, שעמד בחניון מרכז קניות כשני קילומטרים מזרחית למוקד הפיצוץ, תיאר כי זה "הרגיש כמו פגיעה מפצצה גרעינית". לדבריו, "הנזקים בעקבות התקרית הם חמורים מאוד, זה פגע בכל רחבי העיר". הוא הוסיף כי "מבנים שברדיוס של שני קילומטרים מהזירה קרסו חלקית, זה נראה כמו אזור מלחמה, והנזק הוא קיצוני. לא נשאר חלון אחד שלם".

אמבולנסים בזירת הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. AP
"אנשים צעקו וניסו לברוח כשהם מלאים בדם". אמבולנסים בזירת הפיצוץ בביירות, אמש/AP
זירת הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. AP
"רבים צעקו וניסו לברוח כשהם מלאים בדם". זירת הפיצוץ בלבנון, אמש/AP
פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
"זה נראה כמו אזור מלחמה". אדם שנפצע מהפיצוץ בביירות, אתמול/רויטרס

עד ראייה נוסף סיפר כי צפה ב"כדור אש גדול ועשן מיתמר מעל ביירות". בדבריו לסוכנות הידיעות רויטרס, תיאר כי "אנשים רבים צעקו וניסו לברוח כשהם מלאים בדם. מרפסות קרסו והתנתקו מהבניינים, ובמבנים רבי קומות התנפצו זכוכיות החלונות והשברים נפלו אל הרחוב".

תושבת ביירות שהייתה עדה לתקרית, תיארה כי ראתה עשן אפור כבד סמוך לאזור הנמל ביירות. לאחר מכן, היא סיפרה כי שמעה פיצוץ עז ובעקבותיו ראתה להבות ועשן שחור. "כל החלונות בעיר התחתית היו מנופצים לחלוטין. אנשים פצועים רבים הסתובבו ברחובות, זה היה כאוס מוחלט".

סמאח חדיד, מנהלת תקשורת בארגון סיוע בינלאומי המתגוררת בסמוך לאזור הפיצוץ, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "הדירה והבניין שלי נהרסו לחלוטין מהפיצוץ בביירות. רבים נפצעו ובתי החולים מתמלאים".

עוד בוואלה!

פיצוץ עז החריב את נמל ביירות; לפחות 10 הרוגים ומאות פצועים

לכתבה המלאה
זירת הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
"לא נשאר חלון אחד שלם". זירת הפיצוץ בביירות, אתמול/רויטרס
פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
"זה היה כאוס מוחלט". אדם פצוע בזירת הפיצוץ, היום/רויטרס

מפקד מנגנוני הביטחון, עבאס איברהים, אמר לכלי תקשורת בלבנון כי הפיצוץ ההרסני התרחש ככל הנראה בשל תקרית שאירעה במחסן בו אוחסנו חומרי נפץ שהוחרמו לפני כמה חודשים מספינה, מבלי לפרט מעבר לכך. לפי סרטונים אחרים, הפיצוץ הגדול הגיע דקות לאחר פיצוץ קטן יותר במחסן, שייתכן שהכיל זיקוקים. לאור המתיחות הגבוהה בין ישראל לבין חיזבאללה, שני הצדדים מיהרו להוציא הכחשות שמדובר באירוע ביטחוני. גורם מדיני מסר כי "לישראל אין קשר לאירוע".

הגורם לפיצוץ: התלקחות 2,700 טון אמוניום חנקתי

על פי נשיא לבנון מישל עאון, הפיצוץ נגרם בשל התלקחות כ-2,750 טון של אמוניום חנקתי, המשמש ליצירת חומרי נפץ, שאוחסן במקום במשך שש שנים ללא אמצעי זהירות. "זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר.

בנוסף, עאון קרא להכריז על מצב חירום בביירות למשך שבועיים, בעקבות האסון. המועצה העליונה לביטחון בלבנון התכנסה כדי לדון במצב במדינה לאחר הפיצוץ, והכריזה על ביירות כאזור מוכה אסון. בדומה לנשיא, חברי המועצה המליצו לממשלת לבנון להכריז על מצב חירום, שיימשך שבועיים.

לאחר התכנסותה, המועצה המליצה הלילה לממשל על הקמתה של ועדת חקירה שתחקור את הפיצוץ. לפי המלצת המועצה, הוועדה המיוחדת תציג את ממצאיה בתוך חמישה ימים. המועצה הודיעה כי על מי שיישא באשמה יוטל עונש מקסימלי.

פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
"אלו שגרמו לפיצוץ יישאו באחריות לאירוע". ביירות, אתמול/רויטרס
פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
"נגרם נזק קיצוני". פצועים באזור הנמל, אתמול/רויטרס

בתיעודים מהאזור נראה הרס עצום בנמל ובמבנים סמוכים, כשמכוניות רבות ניזוקו גם כן. בלבנון דווח כי בין המבנים שניזוקו היו ארמון הנשיאות ומשרד החוץ, שעבר טלטלה רק השבוע עם התפטרות שר החוץ בשל המשבר הכלכלי.

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, מסר הצהרה לתקשורת וקרא לאחדות בקרב העם. "מדובר באסון שלא נוכל לעבור אותו ללא אחדות בקרב הלבנונים", אמר. "אלו שגרמו לפיצוץ יישאו באחריות לאירוע". בנוסף, פנה דיאב לבנות בריתו וביקש שיעמדו לצד לבנון ויעניקו לה סיוע.

חיזבאללה הודיע כי נאומו של מזכ"ל התנועה חסן נסראללה, שתוכנן להתקיים הערב, נדחה. בנאום היה צפוי נסראללה להתייחס גם לגזר הדין של הטריבונל וגם למתיחות מול ישראל בימים האחרונים, בעקבות איומי הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן להגיב על הרג פעיל שלו בסוריה.

משרדו של ראש ממשלת לבנון חסן דיאב בביירות לאחר הפיצוץ שאירע בנמל בעיר. 04 באוגוסט 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
הריסות במשרד ראש הממשלה בלבנון בעקבות הפיצוץ/אתר רשמי, אתר רשמי

מוקדם יותר, מושל ביירות בכה בשידור חי, ואמר שהעיר היא "אזור אסון". הוא טען כי ביירות מזכירה את הירושימה ונגסקי, הערים היפניות שעליהן הטילה ארצות הברית פצצות אטום במלחמת העולם השנייה.

זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
הפיצוץ התרחש ככל הנראה בשל תקרית במחסן עם חומרי נפץ. ביירות, היום/רויטרס
פינוי פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
פינוי פצוע בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, היום/רויטרס
זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
הרס עצום בנמל ובמבנים סמוכים. הפיצוץ בנמל בביירות, היום/רויטרס

בעקבות התקרית החריגה, מדינות ברחבי העולם הציעו ללבנון סיוע, וגם ישראל הביעה נכונות לעזור. בהנחיית שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, ישראל פנתה ללבנון דרך גורמים ביטחוניים ומדיניים בינלאומיים, והציעה סיוע הומניטרי רפואי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח בנושא עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב. בציוץ בטוויטר הוא אישר את הצעתה של ישראל לסייע ללבנון. מלאדנוב הוסיף כי מדינות האזור והעולם צריכות להתאחד כדי לעזור לעם הלבנוני וכינה את האירוע טרגדיה בלתי נתפסת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי לפי הערכות של גורמים בצבא האמריקני, הפיצוץ שאירע אמש בנמל ביירות בירת לבנון היה חלק ממתקפה, שבוצעה באמצעות "סוג של פצצה". במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן טראמפ הציע סיוע ללבנון, והביע תנחומיו כלפי הקורבנות.

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו פנה ללבנון, והציע את עזרתה של ארצות הברית. מוקדם יותר וושינגטון מסרה כי הבית הלבן עוקב מקרוב אחר הפיצוץ בביירות.

מושל ביירות דומע בשידור חי

איראן: "מוכנים לסייע בכל דרך שהיא"

צרפת הצטרפה להצעות לסיוע, ושר החוץ ז'אן-איב לה דריאן הצהיר כי "אנו עומדים לצד העם הלבנוני, ומוכנים לסייע בהתאם לצרכי הממשל". גם הנשיא עמנואל מקרון הביע הזדהות ומסר כי מדינתו "עומדת תמיד לצד לבנון". בנוסף, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר הוא מוכן לספק כל עזרה כשהיא ללבנון. "התמונות והסרטונים מזעזעים", צייץ בטוויטר. "מחשבותיי ותפילותיי עם אלו שנקלעו לאירוע הנורא הזה. נעניק תמיכה בכל דרך שנוכל, גם לאזרחי בריטניה שנפגעו".

גם שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, מסר כי "אנו מתפללים עבור תושבי לבנון, איראן מוכנה לסייע בכל דרך שהיא". כמו כן, המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, הביע את תנחומיו בפני ממשלת לבנון ואיחל החלמה מהירה לפצועים בפיצוץ החריג במדינה.

פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
אדם אוחז בפצוע באזור הפיצוץ בביירות, היום/רויטרס

ההרס הרב שנגרם לנמל עשוי להביא לפגיעה קשה בפעילות הכלכלית של המדינה, שנמצאת במשבר הכלכלי החריף ביותר שלה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה. ממשלתה לא מצליחה לגייס השקעות זרות.

בנוסף לכך, המדינה נמצאת בדריכות לקראת ההחלטה של טריבונל של האו"ם בפרשת רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שבו הואשמו פעילי חיזבאללה. אל-חרירי חוסל בביירות ב-2005, והרצח שלו הוביל למחאת המונים נגד הנוכחות הסורית במדינה ובסופו של דבר לנסיגת הכוחות. לפי דיווחים שונים, הפיצוץ התרחש באזור שבו מתגורר ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, בנו של רפיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully