וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ עז החריב את נמל ביירות; לפחות 10 הרוגים ומאות פצועים

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 23:48

סרטונים מבירת לבנון תיעדו פטריה אדירה בשמי אזור הפיצוץ והרס רב שנגרם למבנים ובתים סמוכים. הרשויות לא מסרו סיבה לפיצוץ, אך לפי דיווחים הוא החל במחסן דלקים. כוחות צבא נשלחו למקום לפינוי הפצועים הרבים. גורם מדיני: "לישראל אין קשר לאירוע"

בווידאו: פיצוץ עז הרעיד את אזור הנמל בביירות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

פיצוץ עז הרעיד היום (שלישי) את אזור הנמל בביירות שבלבנון וגרם לנזק עצום. לפי דיווחים מקומיים, יש לפחות עשרה הרוגים ומאות פצועים כתוצאה מכך. עוד דווח על לכודים תחת מבנים שקרסו בשל עוצמת הפיצוץ. שר הבריאות חמד חסן אמר כי יש "מספר רב של פצועים" ונזק רב, אך לא פירט מעבר לכך.

מפקד מנגנוני הביטחון, עבאס איברהים, אמר לכלי תקשורת בלבנון כי הפיצוץ ההרסני התרחש ככל הנראה בשל תקרית שאירעה במחסן בו אוחסנו חומרי נפץ שהוחרמו לפני כמה חודשים מספינה, מבלי לפרט מעבר לכך. הוא הכחיש דיווחים לפיהם ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ. לפי סרטונים אחרים, הפיצוץ הגדול הגיע דקות לאחר פיצוץ קטן יותר במחסן, שייתכן שהכיל זיקוקים.

לאור המתיחות הגבוהה בין ישראל לבין חיזבאללה, שני הצדדים מיהרו להוציא הכחשות שמדובר באירוע ביטחוני. גורם מדיני מסר כי "לישראל אין קשר לאירוע". ראש הממשלה של לבנון חסן דיאב הכריז על יום אבל, והנשיא מישל עאון יכנס את מועצת ההגנה העליונה הערב.

מושל ביירות, מרוואן עבוד, אמר בשידור חי, כשהוא בוכה, שהעיר היא "אזור אסון", ומזכירה את הירושימה ונגסקי, הערים היפניות שעליהן הטילה ארצות הברית פצצות אטום במלחמת העולם השנייה. בחיים לא ראיתי הרס בהיקף כזה, זה אסון לאומי".

פינוי פצוע מזירת הפיצוץ העז בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. AP
פצוע מפונה מזירת התקרית בביירות, הערב/AP

אחרי הפיצוץ האדיר, ששלח גלי הדף ברחבי ביירות והעלה פטריית עשן עצומה, כוחות צבא הגיעו לנמל כדי לפנות את הפצועים הרבים. בתי החולים קוראים לאזרחים להגיע ולתרום דם, ובארגון הרופאים פנו לכל הרופאים בבקשה להגיע לחדרי המיון הקורסים תחת העומס.

ארצות הברית אמרה כי היא עוקבת מקרוב אחרי הנעשה בביירות. דובר מטעם מחלקת המדינה אמר כי היא מוכנה להציע "כל עזרה אפשרית" ללבנון, שיחסיה עמה מתוחים בשל הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על חיזבאללה. במחלקת המדינה הדגישו כי אין להם מידע על נסיבות הפיצוץ וכי הם עובדים צמוד עם הרשויות המקומיות כדי לקבוע אם היו נפגעים אמריקנים.

פצוע בזירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. AP
פצוע מגואל בדם באזור הפיצוץ, הערב/AP

בתיעודים מהאזור נראה הרס עצום בנמל ובמבנים סמוכים, כשמכוניות רבות ניזוקו גם כן. בלבנון דווח כי בין המבנים שניזוקו היו ארמון הנשיאות ומשרד החוץ, שעבר טלטלה רק אתמול עם התפטרות שר החוץ בשל המשבר הכלכלי. לפי דיווחים שונים, הפיצוץ התרחש באזור שבו מתגורר ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי.

סמאח חדיד, מנהלת תקשורת בארגון סיוע בינלאומי המתגוררת בסמוך לאזור הפיצוץ, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "הדירה והבניין שלי נהרסו לחלוטין מהפיצוץ בביירות. רבים נפצעו ובתי החולים מתמלאים".

מושל ביירות דומע בשידור חי

זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
עשרות פצועים הובהלו לבית חולים סמוך. זירת הפיצוץ בביירות, הערב/רויטרס
זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
עשן מיתמר בשמי ביירות, הערב/רויטרס

ההרס הרב שנגרם לנמל עשוי להביא לפגיעה קשה בפעילות הכלכלית של המדינה, שנמצאת במשבר הכלכלי החריף ביותר שלה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה. ממשלתה לא מצליחה לגייס השקעות זרות.

בנוסף לכך, המדינה נמצאת בדריכות לקראת ההחלטה של טריבונל של האו"ם בפרשת רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שבו הואשמו ארבעה פעילי חיזבאללה בהיעדרם. אל-חרירי חוסל בביירות ב-2005, והרצח שלו הוביל למחאת המונים נגד הנוכחות הסורית במדינה ובסופו של דבר לנסיגת הכוחות. בחיזבאללה מכחישים קשר לכך.

זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
כוחות הצלה בזירת הפיצוץ בביירות, הערב/רויטרס
זירת הפיצוץ בנמל בביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
אין חשד לפעילות טרור. זירת הפיצוץ בביירות, הערב/אתר רשמי, -

מחר אמור לשאת דברים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שצפוי להתייחס גם לגזר הדין של הטריבונל. הוא עשוי להתייחס גם למתיחות מול ישראל בימים האחרונים, בעקבות איומי הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן להגיב על הרג פעיל שלו בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully