וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מעמיק: שר החוץ בלבנון התפטר בצל המשבר הכלכלי

3.8.2020 / 11:01

נאסיף חתי הוא השר הראשון שפורש ממשלתו של חסן דיאב, על רקע המחלוקות סביב הרפורמות התקועות. הוא אף זעם על הביקורת שהשמיע ראש הממשלה על שר החוץ הצרפתי. הוא הזהיר: "אנחנו עלולים להפוך למדינה נכשלת, הספינה תטבע כשכולם על הסיפון"

צילום: רויטרס

שר החוץ של לבנון נאסיף חתי התפטר היום (שני) מתפקידו. הוא השר הראשון שמתפטר בממשלתו של חסן דיאב שלא מצליחה להתמודד עם המשבר הכלכלי והפיננסי החריף שמכה במדינה בזמן מגיפת הקורונה. הדיפלומט הוותיק נכנס לתפקיד בינואר עם הקמת הממשלה החדשה, אך לפי הדיווחים הוא לא היה מרוצה מתפקודה ומחוסר ההתקדמות בביצוע הרפורמות שהבטיחה.

הוא הגיש את מכתב ההתפטרות שלו לראש הממשלה ועזב את לשכתו מבלי שמסר שום הצהרה לתקשורת. לאחר מכן הוא פרסם הצהרה חריפה, שבה הזהיר כי חוסר חזון ורצון לעשות שינויים עלול להפוך את לבנון ל"מדינה נכשלת". הוא אמר כי הממשלה נכשלה בניהול המשבר וביישום הרפורמות הדרושות להצלת המדינה.

"אחרי שהקדשתי לכך מחשבות כנות רבות, הגעתי למסקנה שאני לא יכול לבצע את תפקידי בנסיבות ההיסטוריות האלו", אמר. הוא קרא לפוליטיקאים להתאחד סביב האינטרס הלאומי. "השתתפתי בממשלה הזאת כדי לעבוד למען בוס אחד, ששמו לבנון. "מצאתי שיש במדינה שלי בוסים רבים ואינטרסים סותרים. אם הם לא יתאחדו למען האינטרס של העם הלבנוני, הספינה תטבע כשכולם על הסיפון".

דיאב קיבל את התפטרותו לאחר התייעצויות עם הנשיא מישל עאון, שבסיומן הוחלט למנות לתפקיד את יועצו של הנשיא שרבל ווהיב.

שר החוץ של לבנון לצד של החוץ של צרפת בביירות, יולי 2020. רויטרס
שר החוץ הלבנוני חתי במסיבת עיתונאים עם שר החוץ של צרפת, בחודש שעבר/רויטרס

אזהרתו החריפה עשויה להתפרש כמסר תקיף נגד חיזבאללה, שעליו נשענת ממשלתו של דיאב. ראש הממשלה, שהוא סוני על פי מערכת חלוקת התפקידים על פי מפתח עדתי, נתמך על ידי הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן, אולם הוא לא נהנה מתמיכת הסונים בלבנון. זהו המשבר החמור ביותר שמולו ניצבת המדינה מאז שמלחמת האזרחים ההרסנית הסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה.

כלי תקשורת מקומיים דיווחו שחתי גם זעם על הביקורת שהשמיע דיאב על שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן לאחר ביקורו בביירות בחודש שעבר. דיאב אמר כי הוא "לא הביא שום דבר חדש" וכי הוא לא עודכן כראוי על הרפורמות שביצעה ממשלת לבנון.

כמה פוליטיקאים בכירים בלבנון האשימו בימים האחרונים את חיזבאללה באחריות למשבר, על רקע המתיחות שלו עם ישראל בגבול. הם טענו כי מעורבותו בסכסוכים במדינות ערביות אחרות באזור, בשליחות איראן, מונעת מלבנון השקעות זרות. לבנון לא הצליחה להגיע להבנות עם קרן המטבע העולמית על תכנית חילוץ, והלירה קרסה בחודשים האחרונים. מגיפת הקורונה, שהובילה לסגר והשבתת הפעילות העסקית, רק החמירה את המשבר הכלכלי.

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully